Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla on päihdeongelmainen/mt-ongelmista kärsivä vanhempi; miten olette yrittäneet auttaa?

Vierailija
02.01.2017 |

Äidilläni edellisten lisäksi vielä mm. diabetes (jota ei hoida ollenkaan) ja sen takia esim. jalkojen kanssa kipuilua ja muuta vaivaa. Kohta kymmenen vuotta tätä jatkunut, itse olen sinä aikana kasvanut varhaisteinistä aikuiseksi ja nähnyt miten äiti on sairastumisen takia muuttunut jatkuvasti vaan huonompaan suuntaan. Olen nyt ollut joululomalla kotikaupungissani ja vanhemmillani yötä, äiti on näistä yhdeksästä päivästä ollut juomatta yhtenä päivänä (joka ei valitettavasti ollut jouluaatto...). Diabetesta ei hoida millään lailla vaikka siihen on lääkitys, ruokavalio on yleensä sellainen että syö päivässä yhden lämpimän aterian (jos jaksaa tehdä) tai sitten pari voileipää ja siinä se. Sanomattakin varmaan selvää että sairaseläkkeellä ollut jo vuosia ja on itse vakaasti sitä mieltä ettei ikinä enää tule olemaan työkykyinen (ikää hänellä alle 50v). Hoidossa ollut eri psyk. paikoissa useita kertoja, niiden aikana ja jälkeen on yleensä vähän parempi kausi mutta se kestää maks pari viikkoa.

Surettaa äidin puolesta, pelkään että isäni ajaa itsensä loppuun kun käy töissä ja huolehtii vielä kodista ja kolmesta alaikäisestä sisaruksestani jotka kaikki vielä asuvat kotona. Pelottavaa ajatella että nuorimmalle veljelleni (10v) on ihan normaalia arkea että äiti nousee sängystä 14-16 aikaan, istahtaa telkkarin ääreen seitsemän aikoihin, avaa ekan juoman ja istuu siinä aamuneljään juomassa. Lastensuojelut ja muut on kokeiltu useampaan kertaan, eikä itsellänikään ole kovin hyviä muistoja heistä kun olin heidän kanssaan tekemisissä vielä silloin kun itse asuin kotona. Äidille lastensuojelu on nykyään ehdoton ei ja kokee että monessa muussa perheessä on asiat vielä huonommin.

En tiedä mitä itse enää voisin tehdä auttaakseni. Asun muutaman sadan kilometrin päässä mutta käyn kotona ehkäpä kerran kuussaa. Joka kerta ahdistun kun näen juovan äidin, loppuunpalaneen isän ja hirveässä sotkussa olevan kämpän ja sen keskelllä nuoret sisarukseni. Ketään ei kai voi pakottaa hoitoon, mutta pelkään että tätä menoa äiti kuolee ennen kuin ehtii täyttää 60v.

Onko kenelläkään ehdottaa mitään vai pitäisikö vaan antaa olla? Olisi kiva kuulla myös muiden kokemuksia samanlaisista tilanteista.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävältä kuulostaa tilanne kertakaikkiaan! Hyvin surullista oli lukea perheestäsi. Surullista on myös se, että hoitoonhan ketään ei voi pakottaa, eikä hoitoa saa vastentahtoisesti kukaan jollei läääkäri katso henkilön olevan itselleen suoraan vaaraksi. Epäilen, katsotaanko tuo syömisestä piittaamattomuus diabeteksen yhteydesssä sellaiseksi kun mitään akuuttia ei ole ilmeisesti siitä seurannut. Kannattaisiko sinun kuitenkin olla yhteydessä terveyskeskukseen ja kysyä mitä voisi tehdä? Harmiillisesti oman kokemuksen mukaan tämä vaatii todennäköisesti itseltä useammankin soiton ja sinnikkyyttä.

Pikkudisrustesi tilanne kuulostaa hirveältä, etkö kuitenkin voisi olla lastensuojeluun yhteydeddä? Millaisia kokemuksia sinulla on sieltä?

Tsemppiä miljoonasti ja mahtavaa että jaksat välittää!!!!!'

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla