Tosielämän downshiftaajat!
Katsoin Elisa viihteen Downshiftaajat sarjan 1. kauden aiemmin 2016 ja mielessäni alkoi itää ajatus että jos itsekin... Myin omistusasuntoni ja ostin juuri edullisemman, muuten hyvin samanlaisen, asunnon (Helsingin) Itäkeskuksesta. Asuin lähellä muutenkin, paikka oli tuttu ja nettosin välissä 40.000€! Tänä vuonna aion matkustaa enemmän ja ehkä sijoittaa osan rahoista kun eläke-ehdotkin huononevat. Lisäksi aloin ajatella että Itis on oikeastaan kuin Berliini ja sinne on tulossa paljon uusia palveluita. Omat 60.000€ vuosituloni ehkä näkyvät alueella jatkossa omalta pieneltä osaltaan. En ole mikään rikas tai edes varakas, mutta kuitenkin yksin tienaan kahden lähihoitajan verran. Tämä ratkaisu tuntuu todella hyvältä! Onko muitakin tosielämän downshiftaajia?
Kommentit (10)
juu ei sopis ainakaan mulle. haluan elää turvallisessa ja mukavassa asuinympäristössä niin kauan, kuin vain pystyn. vain jos tulisi äärimmäinen pakkotilanne, muuttaisin itiksen kaltaiseen, pelottavaan paikkaan. lasteni turvallisuus ja mm. hyvä koulu on mulle niin tärkeitä asioita.
Kai irtisanoit samalla sen Elisa viihteen? Tuhlausta laittaa nettiliitymään tonni kahdessa vuodessa.
Tässä on downshiftattu muutama vuosi ihan avioeron myötä.
Paino tippui kun ei ollut varaa syödä kuin kaurapuuroa.
Koti on materiaaleista tärkein, en luovu, kun pakon edestä. Onneksi lainoissa on päästy jo yli 50% maksetun, uskon joku pv tämä muuttuu helpommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin Elisa viihteen Downshiftaajat sarjan 1. kauden aiemmin 2016 ja mielessäni alkoi itää ajatus että jos itsekin... Myin omistusasuntoni ja ostin juuri edullisemman, muuten hyvin samanlaisen, asunnon (Helsingin) Itäkeskuksesta. Asuin lähellä muutenkin, paikka oli tuttu ja nettosin välissä 40.000€! Tänä vuonna aion matkustaa enemmän ja ehkä sijoittaa osan rahoista kun eläke-ehdotkin huononevat. Lisäksi aloin ajatella että Itis on oikeastaan kuin Berliini ja sinne on tulossa paljon uusia palveluita. Omat 60.000€ vuosituloni ehkä näkyvät alueella jatkossa omalta pieneltä osaltaan. En ole mikään rikas tai edes varakas, mutta kuitenkin yksin tienaan kahden lähihoitajan verran. Tämä ratkaisu tuntuu todella hyvältä! Onko muitakin tosielämän downshiftaajia?
Mä ymmärrän downshiftaamisen jotenkin toisin kuin sinun ratkaisusi.
Helsingissä on niin kallista asua, että ihan hyvä ratkaisu jos eläminen ei todellisuudessa oleellisesti muutu. Itä-Helsingissä on alueiden välillä todella suuret hintaerot maineen vuoksi. Esimerkiksi Kontula ja Myllypuro on vehreitä ja luonnonläheisiä paikkoja. Ostarin/metriksen seutu on joka paikassa kauhea - vai kuinka monen mielestä Rautatientorilla on illalla jotenkin viehättävää? Tällaisessa tilanteessa mahdollisuudet keinotteluun ovat ihan todelliset. Itä-Helsingin aliarvostetuimpia, suhteessa todellisuuteen, alueita lienevät Roihuvuori, Puotila ja Itäkeskus (asuinalueet). Itikseenhän on tulossa tosiaan se uusi kauppakompleksi ja Raide-Jokeri. Harvalla asuinalueella on myös niin hyvä uimahalli ja kirjastokompleksi sekä uimarannat.
Asun kaupungin vuokra-asunnossa huonomaineisella alueella ja saan kuulla jatkuvasti minkälaisessa slummissa asunkaan ja kuinka täällä ei asu muita kuin juoppoja ja narkomaaneja.
Hesassa asunnot maksavat niin paljon että normi-keskiluokkaisenkaan palkka ei kohta riitä kuin Kontulaan. Syntyyhän sitä sekoittumista niinkin... Huonoimmassa asemassa olevat joutuu varmaan asunnottomiksi. Kiitos taas hallitus kikystä, lomarahojen leikkaamisesta yms. yms.
t. lähihoitaja
Mä olen kyläilemässä Roihuvuoren "takana", mitä aluetta tämä nyt sitten onkaan. Mutta siis, ihana paikka, olen tehnyt joka päivä pitkiä lenkkejä meren rannassa ja kerran Viikissä. Kaikki on lähellä ja julkiset kulkee todella hyvin. Jos asuisin Helsingissä, niin tämä olisi todella hyvä vaihtoehto.
Up