Vinkkejä ' taaperoimetyksen' lopetukseen
Meillä on 1.5 vuotias tyttö jota imetän edelleen työssäkäynnin ohella.
Hänellä on ollut allergioita eivätkä vastikkeet sopineet joten katsoin parhaimmaksi jatkaa imetystä. Nyt syö/juo normaalisti ja kasvaa hienosti ja haluaisin lopetella imetyksen mutta pelottaa...tyttö on
erittäin voimakastahtoinen ja pitää tiukasti kiinni ' saavutetuista eduistaan' eli äidin tissistä. Ei ole mikään sylityttö joten ' tissittelyt' ovat
ainoita hetkiä kun viihtyy sylissä. Silloin nautiskelee niin että silmät kääntyvät ympäri...:)
Miten saisin imetyksen lopetetuksi meille molemmille mahdollisimman
helpolla tavalla? Kerrasta poikki vai kertoja vähentämällä? Jos vähentämällä, niin jätänkö yösyötöt (syötän 1-2 kertaa yöllä) viimeiseksi?
Kommentit (6)
Tuli tuosta edellisestä mieleen, että tuttavani joutui aikanaan lopettamaan imetyksen sairastuttuaan rintasyöpään. Silloin hän laittoi laastarin rinnan päälle ja selitti lapselleen, että äidin tississä on pipi. Ei tietysti teidän pidä näin sanoa, kun näin ei asia ole mutta toimisko tuo " tissi on rikki" juttu?
Mä yritin ensin vähentämistekniikalla, mutta eihän se toiminut :-) Meilläkin allergioita ja todellinen " tissinaatiskelija" ...
Sitten sain täältä vinkin tuosta laastarista, ja laitoin selitin että " tissi on pipi, ei toimi" . Tyttö ymmärsi ja voivotteli mun kanssa yhdessä ja sitten ehkä viikossa homma unohtui täysin. Eli jälkeenpäin ajatellen se sujui tosi helposti.
Tarantella, kun luin tekstiäsi, mun piti ihan hieraista silmiä. ..tuntui kuin olisin lukenut omaa tekstiäni...;) Meillä tosiaan ihan sama tilanne eli olen pähkillyt saman asian kanssa. Neidillä ikää 1v 7kk. Ihan samat jutut: allergiat, yösyötöt ei mikään sylityttö, omaa tahtoa löytyy roppakaupalla jne.
Nyt alkaa itsestä tuntua siltä, että alkaisi olla aika laittaa " korkit kiinni" . Neiti pälpättää jo sen verran ja on niin määrätietoinen, että alkaa tuntua siltä, että lopettaminen menee hankalammaksi mitä pidempään odottaa. Olen kuullut, että jotkut vauvat/taaperot vain yht´äkkiä kyllästyy tissiin ja lopettaa sen itse ja olen varmaan alitajuntaisesti tässä sellaista ihmettä odotellut..;o) Ihmeiden aika taitaa olla ohi, joten täytyisi itse ryhtyä tuumasta toimeen. Mutta mistä tuuma...
Kertokaahan kokemuksistanne.
Täältä palstalta löysin muutama kuukausi sitten ton laastarivinkin ja se todella toimi. Poika tuolloin reilu 1v ja olin ihan valmis lope ttamaan imetyksen kun vaati tissiä monta kertaa yössä. Sitten laitoin laastarit tissien päälle ja näytin pojalle. Monta monta kertaa niitä laastareita piti näyttää ja jopa yöllä laitoin sen verran valoa että näki laastarit. Poika katsoi laastareita ja jatkoi unia! Todellakin kokeilemisen arvoinen juttu.
Kai tähänkin on olemasa niin monta eri tapaa kun on ihmisiäkin, mutta kun sanoit että lapsesi on voimakastahtoinen niin luulisin että sinun olisi helpointa vierottaa kertalaakista. Koska jos vähennät asteittain niin voi olla että pitää viimeiseen saakka kiinni eduistaan. Olet kyllä aika sissi kun jaksat vielä noin monesti öisinkin imettää, tosin taitaa olla niin että tuonikäiset käyttävät öisin tissiä tuttina.
Tsemppiä sulle :)
Hei,
Meillä kaikki lapset on lopettanut yhdellä iskulla noin 1v 6kk-1v8kk iässä. Laitoin hieman sitruunaa rinnan päälle, kun olin ensin tehnyt itseni kanssa päätöksen, että jo riittää.
Kukaan ei itkenyt. Näyttivät vaan surkeeta naamaa ja varmaan aattelivat, että viimeinen käyttöpäivä on mennyt. Yritin kyllä ensin sanoa lapselle, että äiti ei anna enää tissiä, kun se " ei toimi" ... Saivat kokeilla.
Pidin kyllä sylissä, kun annoin mukista juotavaa ja saivat pari kertaa kokeilla, eikö tosiaankaan enää toimi.
Itseäni melkein itketti, mutta lapset toipuivat tosi nopeasti!! Ja rupesivat oppimaan kaikkea uutta hurjaa vauhtia.
En silti kadu suht pitkää imetysaikaa. Toistin saman jokaisen lapsen kohdalla.
Varmaan muilla on fiksumpia ohjeita, mutta ite en muuta aikoinaan hätäpäissäni keksinyt.
Kyllä se siitä. Varmasti tiedät, mikä omalle lapsellesi sopisi parhaiten.