Suomi on masentava maa confirmed
Olen tässä seurannut parin viimeisen vuoden ajan ulkomaalaisia opiskelijakavereitani. Olen myös tutustunut moniin vaihto-oppilaisiinkin (jotka tosin ovat vain max 10kk Suomessa). Järjestäen he kaikki tulevat tänne Suomeen intoa ja ihailua uhkuen; hehkuttavat kaunista luontoa, lunta, revontulia, upeaa koulutus- ja sosiaaliturvajärjestelmää. Pian kuitenkin tulee taisteluväsymys ja porukka masentuu, kun paikalliset ovat niin sulkeutuneita ja kuppikuntaisia. Suurin osa ajasta on kylmää, sateista ja harmaata. Kesällä taas ei saa nukuttua ja kaikki paikat tyhjenevät vielä entisestään kesämökeilleen pakenevista ihmisistä. Suomessa kaikki on kallista, suomenkielitaidottoman ulkomaalaisen on mahdoton saada edes wc-siivoojan hommia.
Minä en edes koe myötätuntoa näitä maahanmuuttajia ja vaihtareita kohtaan. Päin vastoin olen vain salaa tyytyväinen, että he joutuivat kohtaamaan totuuden ja todeta henkilökohtaisen kokemuksen kautta, että ei se ruoho aidan toisella puolella ole yhtään sen vihreämpää.
Päätin tehdä tästä nyt aloituksen, kun asia tuli taas ajankohtaiseksi kuunneltuani hetki sitten ulkomaalaisen kaverini valitusta. Hän on siis Aasiasta, suorittanut juuri ilmaisen tutkinnon Suomalaisessa yliopistossa ja elänyt lähinnä omien vanhempiensa varoilla (lähettävät kotimaasta) koko ajan. Suomi on ollut hänelle pettymys lähinnä sen takia, että ei ole saanut paljon kavereita/sosiaalista seuraa, ei saa tutkintoaan vastaavia töitä ja on huono sää. Yritän aina sanoa, että minua ja monia muita suomalaisiakin koskettaa samat ongelmat. Silti nämä ulkomaalaiset pitävät meitä suomalaisia aina jollain mysteerisellä tavalla etuoikeutettuina. He vain eivät tajua, että Suomen surkeaan säähän ei koskaan totu kaikki kantasuomalaisetkaan ja että suomalaisten vauraalta vaikuttavan elämän mahdollistaa vain sosiaaliturvajärjestelmä ja tulonsiirrot. Kyllä minäkin koen pimeän, kylmän talven ahdistavana, masentaa asua pienessä kaupungissa ja kohdata aneemisia ihmisiä, ja taistella työpaikkojen/elannon saamisesta. Mutta mihin maahan minä voisin mennä suorittamaan oleskeluluvalla ilmaiseksi korkeakoulututkinnon ja saada vastikkeetonta toimeentulotukea, jos töitä ei löydykään ja uhkaan joutua kadulle?
Kommentit (2)
Negatiiviset ihmiset, kuten ap. vetää puoleensa samanlaisia. Koko kirjoitus oli yhtä valitusta.
No täällä tulee leima otsaan, jos teet yhdenkin oudon liikkeen, esimerkiksi pysähdyt kävellessäsi miettimään pitäisikö sittenkin hakea talvitakin alle fleece.