Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras kastikereseptisi?

Vierailija
28.12.2016 |

Tekee loman alkamisen kunniaksi mieli kokata hyvin. Valkosipuliperunat ja hyvät pihvit (nautaa) on mielessä. Yksi paha puute mun kokkausosaamisessa kuitenkin on ja se on kastike. Miten mä teen oikein hyvän kastikkeen?
Mieluiten jotain pippuria, rosepippuria, yrttistä... Punaviiniä ei ole käytettävissä.
Jakakaa salaiset reseptinne! Kiitos. :)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen usein ihan perus ruskeankastikkeen. Sen voi maustaa monella tapaa ja sopii erinomaisesti monen ruoan lisukkeeksi. Ensin ruskistan vehnäjauhoja 1,5 ruokalusikallusta voin kanssa pannulla. Sitten lisätään sekoittaen vettä noin 0,5l, mausteet ja annetaan suurustua. Lopuksi kermaa maunmukainen loraus.

Vierailija
2/14 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin kylmän kastikkeen joko turkkilaisesta/kreikkalaisesta jogurtista tai kermaviilistä. Ripaus suolaa, joko yrttistä tai tavallista, kuivattua basilikaa tai Provencen yrtit-sekoitusta. Valkosipulijauhetta jos on. Ripaus mustapippuria tai jauhelihamaustetta. Sitten vaan jääkaappiin maustumaan n. 1h ajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kastikeohjeita!

Vierailija
4/14 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää kastikeohjeita!

Jaahas, en ole ainoa kastiketaidoiltaan vajavainen. :D 

Tekisi ehkä mieli jotain rose- tai viherpippuritouhua? Tai sieniä. Ruskea kastike on mun erikoisuus, sen osaan tehdä pitkällisen harjoittelun jälkeen jopa melkoisen hyvin. Kylmänä kastikkeena teen usein tzatzikia (turkkilaista jugurttia, valkosipulia, kuivaksi puristeltua kurkkuraastetta, oliiviöljyä, ripaus mustapippuria ja jos minttua löytyy niin sitä kans).

Vierailija
5/14 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestin nro 4 kirjoitti siis ap.

Vierailija
6/14 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tehty bearnaise kastike on hyvän pihvin kanssa aivan loistava. Reseptejä netissä pilvin pimein.

Vierailija
7/14 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse tehty bearnaise kastike on hyvän pihvin kanssa aivan loistava. Reseptejä netissä pilvin pimein.

Olenkohan mä ikinä syönyt itse tehtyä bearnaisea... En varmaan. Maistuuko se vahvasti rakuunaiselle? Mä olen rakuunarajoitteinen.

Vierailija
8/14 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenkohan mä ikinä syönyt itse tehtyä bearnaisea... En varmaan. Maistuuko se vahvasti rakuunaiselle? Mä olen rakuunarajoitteinen.

Voithan sä jättää rakuunan pois. Taikka sitten kokeile pieneen määrään pieni määrä rakuunaa.. minusta se sopii loistavasti tähän kastikkeeseen, mutta nämä ovat makuasioita.

Vierailija
9/14 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Madeirakastike on hyvää.

Kuullota vähän pekonia ja kasviksia. Lisää madeiraa ja lihalientä vaikka fondista. Keitä kokoon. Voi suurustaa jos haluaa. Siivilöidään ja lopuksi vähän voita antamaan kiiltoa.

Mielummin vaikka lohkoperunoita kuin valkosipuliperunoita

Toinen vaihtoehto on aurajuustokasyikr. Kermaa ja aurajuustoa kuumennetaan.

Vierailija
10/14 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein teen tällaista, etenkin lihan kanssa; 2 dl kermaa, puolikas köntti pippurista tuorejuustoa (esim puolet Pirkan Parhaat mustapippurituorejuustosta), liraus lihafondia ja/tai soijaa.

Vierailija
11/14 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kaikkea muistakaa ettei bearnaise ole ollenkaan niin vaikeatekoinen kuin luullaan ehkä.

Terv, savolaisten opissa ollut.

Suostuttelen myös maustevoita.

Vierailija
12/14 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tehdään kunnon ruskea kastike. Ja se tarkoittaa että oikeasti pannulle rasvaa, ei mitään pikkunökärettä! Voita ja öljyä sekaisin, sitten jauhot ja ruskistetaan. Kunnolla. Emännän hermot testataan siinä, kuinka ruskeaksi hän jauhot päästää.

Sitten vettä. Nyt on kastikepohja. Oma salainen reseptini alkaa tästä: 1 kasvisliemikuutio, morttelissa murskattu paahdettu sipuli ja samaten hienoksi hakattuja kuivattuja sieniä. Jos on mustia torvisieniä, hyvä, suppilovahverotkin kelpaa.

Sitten otetaan rosmariinia. Ei paljon, ehkä n. 20 kuivaa neulasta. Rosmariini ei saa maistua niin että sen erottaa, mutta sitä pitää olla - näin kitalakeen jää arvoituksellinen kutina, että mikähän tämä aromi on, mistä en ihan saa kiinni...

Sitten vielä pippuria.

Jos taas haluaa riistaisemman kastikkeen, niin jättää rosmariinin pois ja käyttää sieniä ja katajanmarjoja. Ehkä pehmentää vähän kermalorauksella.

Vierailija
13/14 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukkaan pihvin kanssa sopii yrttisen hapokas chimichurri-kastike. http://www.radionova.fi/uutiset/ajankohtaista/vapun-reseptit-chimichurr… '

kannattaa kokeilla!

Vierailija
14/14 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mangochutney toimii myös, mulla on jossain älyttömän hyvä ohje, muttei tietenkään tässä just käsillä...

Ei se kuitenkaan järin mutkikas ollut, mutta ehdottomasti parempaa kuin yksikään kaupan valmis purkki. Toimii yllättävän hyvin myös lihan kanssa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän