Vanhan asukkaan postit
Mitä teen kun sama edellisen asukkaan kirje on tullut jo kolmatta kertaa takaisin? Vaikka postiin aina vien ja sanon, että on edellisen asukkaan nimi ja tuossa on väärä osoite eli ei asu meillä. Joka kerta postin virkailija lyö kirjeen johonkin taitellun a4 paperin väliin ja siitä menee viikko niin sama kirje saapuu jälleen minun asunnolle. Pitääkö itse etsiä kyseinen henkilö ja alkaa jakamaan postia henkilökohtaisesti, kun ei onnistu ammattilaisilta? Kirje on seilannut postin ja asuntoni väliä varmaan 1,5kk...
Kommentit (31)
Kuten edellä on neuvottu, rasti osoitteen yli ja teksti "Ei asu tässä osoitteessa" tai "väärä osoite".
Virkailija on luultavasti ymmärtänyt asian niin että posti on tullut väärään osoitteeseen mutta osoite on oikea, tai sitten se on virallisesti edelleen kyseisen henkilön osoitteena.
Teksti kuoressa herättänee viimeistään jakelijan jos on pistämässä kuorta osoitteeseen josta se on jo merkinnän mukaan palautettu.
Ei ole iso vaiva heittää kirjettä aina vaan uudestaan postin laatikkoon. Ei siinä pitkään mene että posti hukkaa sen lopullisesti jos ei saa oikeaan osoitteeseen.
Olen ollut postissa töissä. Joten kokemusta on.
Jos sinulle tulee kirje, joka ei kuulu osoitteeseesi, laita rasti sen osoitteen päälle ja kirjoita: ei asu enää täällä. Vie postilaatikkoon. Postissa se menee selviteltäviin tai toimitetaan lähettäjälle.
Minä olen muuttanut monta kertaa, ja heittänyt roskiin sellaiset edellisen asukkaan kirjeet, jotka on selkeästi mainoksia. Jos asukas ei osaa tehdä asianmukaista osoitteenmuutosilmoitusta, se on hänen vastuullaan, mitä hänen postilleen tapahtuu. Ei uuden asukkaan. Virallisemman näköiset kirjeet vien postiin, koska niiden katoamisesta voi olla ikäviäkin seurauksia. (Minulle on mm. jaettu väärin edellisestä katuosoitteestani sellaista Kelan postia, joka kuului hsto 67 asukkaalle, kun itse asuin huoneistossa 61, uuteen osoitteeseeni. Kirjoitin kuoren päälle aika kiukkuisen tekstin huolellisuudesta..) Pakkoa säilyttämiseen tai edelleenlähettämiseen ei ole. Toisen kirjettä et saa avata, mutta ei sinun ole pakko sitä säilyttää.
Näyttäkääpäs se lainkohta, joka vaatii tekemään niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäisin kirjeen jo roskiin.
Sori vaan, mutta on muutakin tekemistä, kuin kiikutella vanhan asukkaan SAMAA kirjettä kerta toisensa jälkeen takaisin postiin.Miten saa noin ison ongelman jonkun toisen asiasta? Jos se vanha asukas ei ole älynnyt osoitteenmuutosta tehdä, niin ei se sinun ongelmasi ole.
Ja muistutukseksi sinullekin:
Näin ei saa tehdä.Siis mitä ei saa tehdä? Ei saa nakata vuosia takaisin tulevaa kirjettä roskikseen? No mitä sitten jos ei saa, ei tule karhuryhmää oven taakse vaikka sen kirjeen roskiin heittäisitkin, selvästikkään ketään ei kiinnosta ottaa vastuuta kirjeen toimittamisesta perille, miksi minunkaan siis pitäisi? Postille sentään on maksettu siitä asiasta, minulle 0 euroa.
Lakkasi tähänkin asuntoon kirjeet tulematta, kun nakkasin ne lopulta roskiin, kyllä sitä monta vuotta sitä ennen kesti ja kuuliaisena aina vetäisin osoitteen yli ja toimitin takaisin postille.
Heittää toiselle osoitettua kirjettä roskiin.
On monta muutakin rikosta, josta ei (todennäköisesti) jää kiinni, mutta ei se silti tee teosta sallittua.
Suksi nyt kuuseen, jankkaaja!!
Ja niin sä voit jatkaa piripäissä autoilua, koska eihän siitäkään kukaan koskaan jää kiinni. Tai pikkuhommien teosta pimeenä. Puhumattakaan Kelan kusettamisesta. Tai lapsensa lyömisestä.
Kas näin se suomalainen yhteiskunta toimii.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää, miten minullekin voi tulla edelllisen asukkaan postia, jos asukas on muuttanut pois ainakin neljä vuotta sitten..? Posti ei osaa hommaansa tai henkilö ei ole tehnyt kunnon osoitteenmuutosta? Mikä siinä postinjakajalle on vaikeaa, että jos laatikossa lukee Virtanen Maija, niin siihen ei laiteta Korhosen Pentin postia...
Kannan monta kertaa vuodessa kilometrien päähän postilaatikkoon jonkun toisen tärkeitä posteja, joita on tähän mennessä tullut esim. Kelalta, pankilta ja armeijalta.
Posti jaetaan osoitteen, ei nimen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Nakkaan nykyään kaikki roskiin joita tulee jollekin kebabravintolalle asuntooni. Ovat asuneet tässä melkein 10 vuotta sitten ja jos eivät osaa tehdä tässä vaiheessa vielä osoitteenmuutosta niin roskiin. 5v olen asunut tässä ja alkuun kiikutin "ei asu"-tekstillä postilaatikkoon. Enää en jaksa.
Tuo on sitten muuten rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää, miten minullekin voi tulla edelllisen asukkaan postia, jos asukas on muuttanut pois ainakin neljä vuotta sitten..? Posti ei osaa hommaansa tai henkilö ei ole tehnyt kunnon osoitteenmuutosta? Mikä siinä postinjakajalle on vaikeaa, että jos laatikossa lukee Virtanen Maija, niin siihen ei laiteta Korhosen Pentin postia...
Kannan monta kertaa vuodessa kilometrien päähän postilaatikkoon jonkun toisen tärkeitä posteja, joita on tähän mennessä tullut esim. Kelalta, pankilta ja armeijalta.
Posti jaetaan osoitteen, ei nimen mukaan.
Aivan, eihän posti tiedä ketä siellä osoitteessa majailee. Vaikka joku asunnoton pyytää lähetyksiä kaverinsa osoitteeseen. Osoite on oikea ja kaveri tietää että posti ei ole hänelle vaan sille asunnottomalle kaverille.
Mutta onhan se oikeasti aika vaikea muistaa ilmoittaa muuttunut osoitteensa joka hemmetin paikkaan, varsinkaan sellaisiin joista ei tule postia juuri koskaan, loppupeleissä melko harva paikka tarkistaa automaattisesti osoitetietoja väestörekisteristä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulle tulee kirje, joka ei kuulu osoitteeseesi, laita rasti sen osoitteen päälle ja kirjoita: ei asu enää täällä. Vie postilaatikkoon. Postissa se menee selviteltäviin tai toimitetaan lähettäjälle.
Minä olen muuttanut monta kertaa, ja heittänyt roskiin sellaiset edellisen asukkaan kirjeet, jotka on selkeästi mainoksia. Jos asukas ei osaa tehdä asianmukaista osoitteenmuutosilmoitusta, se on hänen vastuullaan, mitä hänen postilleen tapahtuu. Ei uuden asukkaan. Virallisemman näköiset kirjeet vien postiin, koska niiden katoamisesta voi olla ikäviäkin seurauksia. (Minulle on mm. jaettu väärin edellisestä katuosoitteestani sellaista Kelan postia, joka kuului hsto 67 asukkaalle, kun itse asuin huoneistossa 61, uuteen osoitteeseeni. Kirjoitin kuoren päälle aika kiukkuisen tekstin huolellisuudesta..) Pakkoa säilyttämiseen tai edelleenlähettämiseen ei ole. Toisen kirjettä et saa avata, mutta ei sinun ole pakko sitä säilyttää.
http://yle.fi/uutiset/3-6443467
Jutun mukaan itselle kuulumattoman postin palauttamatta jättämisestä voi joutua rikossyytteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä kohta rikoslaista?
5 § (21.4.1995/578)
Tietoliikenteen häirintä
Joka puuttumalla postiliikenteessä taikka tele- tai radioviestinnässä käytettävän laitteen toimintaan, lähettämällä ilkivaltaisessa tarkoituksessa radiolaitteella tai televerkossa häiritseviä viestejä tai muulla vastaavalla tavalla oikeudettomasti estää tai häiritsee postiliikennettä taikka tele- tai radioviestintää, on tuomittava tietoliikenteen häirinnästä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Mulle tulee vielä edellisen asukkaan postia, vaikka olen asunut tässä asunnossa jo yli 6 vuotta. Aluksi sitä postia tuli hirveästi, kiikutin postiin ja vein jopa itse edellisten asukkaiden ovelle. Myös verokuoret tulivat seuraavina parina vuonna osoitteeseni, ne palautin postiin. Nykyään tulevat vielä jotkut joulukortit osoitteeseni ja lehtitilaukset. Osoitteet vaihtelevat kuoressa. Alussa tuli paljon sellaista postia osoitteeseni jossa oli ihan oikein osoite, posti jakoi vanhasta muistista väärin. Nykyään tulee useammin postia jossa vain nimi oikein, mutta osoite väärä. En oikeasti mitään joulukortteja rupea palauttelemaan mihinkään, tai muuta vähemmän tärkeää postia. Otin aluksi myös yhteyttä näihin edellisiin asukkaisiin, mutta en sen jälkeen ole viitsinyt mitään huomauttaa. Jotkut vaan ovat ihan tampioita.
Jos kuoressa on lähettäjän esim sairaala nimi, ehkä kirjeen voi palauttaa sinne.
Netin avulla kansalaisia voi nimen perusteella jäljittää suht helposti.
Mukava että asiaa edes pohditaan.
Itselle tärkeitä henkilökohtaisia papereita on jäänyt tulematta. Postissa lähinnä haistatellaan, että ilman lähetystunnusta postia ei voida jäljittää. Lähettäjä oli Aluehallintovirasto.
Vain kuivakat virkakirjeet kirjataan, yksittäisten kansalaisten asioilla ei ole mitään väliä.