Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosionomit! Millaista työtä teette ja onko palkka ok? Millainen työllisyystilanne?

Vierailija
27.12.2016 |

Olen kuullut että työllisyystilanne on hyvä, mutta tarkoittaako se, että töitä saisi liki varmasti valmistumisen jälkeen?

Minkälaista palkkaa saatte ja minkälaisesta työnkuvasta (ja onko pitkä työkokemus)?

Suositteletko alaa?

Itse olisin liki nelikymppinen kun valmistuisin (jos nyt ikinä pääsisin edes opiskelemaan), onko iästä etua vai haittaa työnsaannin kannalta?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin vasta nyt syksyllä sosionomi-opinnot ja täytyy sanoa, etten oikein vieläkään tiedä minkälaista työtä tulen tekemään. Mol-sivuilta olen katsellut työpaikkoja, eikä niitä nyt pilvin pimein siellä ole. En sitten tiedä, työllistytäänkö alalle enemmänkin suhteilla tai harjoittelupaikkojen kautta? Sosiaalityöntekijälle löytyisi kyllä töitä, mutta siihen ei sosionomin pätevyys riitä. Toisaalta sosionomi-koulutuksen aikana voi hankkia lastentarhanopettajan pätevyyden, erikoistumalla varhaiskasvatukseen ja sillä alalla näyttäisi olevan aika reilusti avoimia työpaikkoja. Itse aion suuntautua aikuissosiaalityöhön. 

Itse olen kahden yläkoululaisen äiti ja pitää sanoa, että elämänkokemuksesta on ainakin koulussa ollut paljon hyötyä, en sitten tiedä kuinka sitä arvostetaan työmarkkinoilla.

Vierailija
2/16 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen projektivastaavana kolmannella sektorilla. Palkka ihan hyvä sos.alan palkaksi (reilut kolme tonnia/ kk/ brutto). Olen työskennellyt myös mm. sosiaaliohjaajana ja ohjaajana kehitysvammaisten päivätoiminnassa. Ikä ja elämänkokemus ovat tällä alalla plussaa!

Töitä riittää kyllä, ainakin jos ei kovin nirso ole niiden suhteen. Erityisosaamista ja muuta koulutusta/työkokemusta kannattaa hyödyntää työnhaussa, sosionomeja työskentelee hyvin monenlaisissa paikoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on minusta ainakin pelleilyä, en suosittele.

Vierailija
4/16 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistun ensi keväänä sosionomiksi ja teen jo nyt kokopäiväisesti alan töitä. Suuntauduin itse lastensuojeluun ja töitä olisi tarjolla tällä hetkellä enemmän kuin pystyn tekemään. Harjoittelupaikat ja suhteet on ensi arvoisen tärkeitä työllistymisen kannalta.

Vierailija
5/16 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös miettinyt hakua sosionomiksi. Luulin tosin, että sosiaalityöntekijät ovat sosionomeja :D . Niillä tosiaan näyttää olevan töitä ja hyvä palkka! Onko sosionomin työ oikeasti asiakkaan äänenä olemista ja heidän parhaansa etsimistä, vai painaako budjetit ja aikarajat yms päälle?

Vierailija
6/16 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lisää vielä, että sosiaalityöntekijöiden työtehtävistä osa on siirretty sosiaaliohjaajien hoidettaviksi (eli tehtävät, joissa ei sos.tt. pätevyyttä edellytetä). Sosiaaliohjaajien määrää onkin lisätty monissa kaupungeissa ja kunnissa. Tämä johtuu mm. siitä, että sosiaalityöntekijöistä on krooninen pula. Sosionomithan eivät enää voi tehdä sos.työntekijän sijaisuuksia.

Vierailija
7/16 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös yhteisöpedagogiksi voi opiskella ja sosionomikoulutuksia on monenlaisia; esim.kirkon nuorisotyö, diakoni tai perussosionomi.

Vierailija
8/16 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 15 vuoden työkokemus ja tällä hetkellä vastaavana ohjaajana lastensuojelussa. Palkka yksityinen tes 25 eli no, hyvä vai huono (brutto jotai 2700+vuorolisiä jonkun verran). Oot sen ikäinen, että olet työmarkkinoiden kuuminta hottia, eli jos oot muuten alalle soveltuva, niin työllistyt melko helposti. Sitä en tiedä miten sulla kokemuslisät menee, mitä otetaan työvuosissa huomioon? Mullahan ne on täydet.

Oon tehny sekatyöläisenä eri puolilla, nuorisotyössä, lastensuojelussa, kehitysvamma-alalla, koulussa, vanhustyössä. Mielenterveys- ja päihdepuolta en ole tehnyt.  En ole nirsoillut ja välillä oon tehnyt laitoshuoltajan apulaisen ja hoitoapulaisen hommiakin kun on ollu työttömyysjaksoja...

Vierailija
9/16 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä työskentelen Kelassa ratkaisuasiantuntijana. Palkka vähän reilu 2200. Paremminkin voisin tienata,mutta työ on kiva siisti toimistotyö. Sosiaaliohjaajaksi toivoisin pääseväni joskus. Täällä pk-seudulla vaan liikaa hakijoita niihin hommiin ja työkokemuksella suuri merkitys työnsaantiin.

Vierailija
10/16 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!! Mahtavaa kuulla, ettei ikä ole alalla esteenä. Oletteko kuulleet huhupuheita voiko sote-uudistus jopa lisätä sosionomien työpaikkoja vai kenties vähentää?

ap

Vierailija
11/16 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on helppoa ja kirjat selkokielisiä, joten hae ihmeessä. Hakijoita voi olla tosin jokunen muukin. Meidän kouluun esim. noin 1000 hakijaa ja 60 aloituspaikkaa.

Vierailija
12/16 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös sosionomi ja työskentelen perhetyötä, palkka bruttona n. 2300/kk+ hieman vuorolisiä. Työ ei ole helpoimmasta päästä henkisesti, mutta itse tykkään tosi paljon.

Samaa mieltä myös muiden kanssa, että aikuisuus tässä työssä on vain plussaa. Itsekin opiskelin aikuisryhmässä ja kaikki meidän luokkalaiset ovat työllistyneet sosionomin työtehtäviin.

Vierailija
13/16 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mun tuntemat sosionomit ovat jossain vaiheessa aloittaneet sosiaalityön opinnot, kuka mistäkin syystä. Eli kannattaa miettiä suoraan sitäkin vaihtoehtoa.

Vierailija
14/16 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn rankkuus saattaa tosiaan tulla yllätyksenä, mikäli ei ole samantyyppistä työtä tehnyt aiemmin. Joskus tulee todella voimaton olo. Lastensuojelu ja kriminaalityö saattaa olla monelle liian rankkaa. Näissäkin on varmasti iästä pelkkää hyötyä.

Vierailija
15/16 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia harjoittelupaikkoja suosittelette työllistymisen kannalta? Kunta/kaupunki/maakunta, säätiöt, kela..?

Onko mahdotonta löytää päivätöitä? Olisi mukavaa olla illalla lasten kanssa, kun ne vielä äitiä kaipaa...

Vierailija
16/16 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu oli antoisaa aikaa ja sain myös kuvan, että töitä riittää. No, tavallaan. Jos on valmis työhön päiväkodissa. Vuoden verran hain aktiivisesti ja lopulta epätoivoisesti mitä tahansa muuta mutta päiväkodissa nyt takana kaksi vuotta. Näinpä pk-seudulla.

Haaveilin tosiaan siististä sisätyöstä mutta eipä tätä sisätyöksi voi oikein sanoa, siististä puhumattakaan. Olisin yhtä hyvin voinut opiskella kahdessa vuodessa lähihoitajaksi.