Kysymyksiä juoksemista.
Hei!
Täytin juuri 40-vuotta ja olen kolmen pienen lapsen äiti. Meillä on kaksi koiraa, joiden kanssa liikun paljon kävellen. Ulkoilutan koiria 1,5-2 tuntia päivässä. Haaveilen kuitenkin ihan omasta juoksuharrastuksesta ja tarvitsisinkin siihen apua. Pystyn juoksemaan 1,5 kilometriä ilman suurempia ongelmia.....mutta sitten alkavat keuhkoni harata vastaan. Jalkani kyllä jaksaisivat juosta, mutta olosta korkun seudulla tulee väkinäistä. Olen lukenut Porin juoksukoulun ohjelman ja jotenkin tuntuu niin turhalta lähteä kävelemään puoleksi tunniksi, josta juosta 5 minuuttia viikkojen ajan. Pystyn juosta 20 minuuttia ilman tuota kuristavaa tunnetta.
Mitä ihmettä minun kannattaisi tehdä? Aloittaa kuitenkin tuo Porin juoksukoulu? Vai juosta sisukkaasti tuo 20 minuuttia kolme kertaa viikossa ja toivoa, että kunto kasvaa ja hengityselimet pääsevät mukaan? Tällä hetkellä olo on sellainen, että tekisi mieli lyödä hanskat tiskiin ja jatkaa vain kävelyä, mutta mieheni mielestä myös hengityselimiä tulisi kehittää.
Anne
Kommentit (29)
Sinulla on jo niin paljon kävelytaustaa, että Porin juoksukoulun ohjelma on sinulle todennäköisesti liian helppo. Kerrot nyt pystyväsi juoksemaan 20 minuuttia yhteen menoon. Ehdotan, että aloitat harjoituksella, jossa juokset aina 5 min, kävelet 5 min ja teet tämän kolme kertaa peräkkäin. Harjoituksen pituus on siis yhteensä 30 min, josta juoksua on 15 min. Tee tämä viikon aikana kolme kertaa.
Seuraavalla viikolla pidennä juoksupätkiä 6 minuuttiin, ja lyhennä kävelypätkiä 4 minuuttiin. Taas tämä kolme kertaa peräkkäin ja kole harjoitusta viikossa.
Viikolla 3 muuten samoin, mutta nyt 7 min juoksua + 3 min kävelyä.
Viikolla 4 tee 10 min juoksua + 5 min kävelyä. Tee tämä kaksi kertaa peräkkäin.
Tämän jälkeen pidennä juoksupätkiä tuntemustesi mukaan. Jos tuntuu tarpeeksi helpolta, voit juosta puoli tuntia yhteen menoon, mutta jos se tuntuu vielä liian hankalalta, voit muuttaa aikoja esim. minuutin tai kaksi viikossa.
Näiden lisäksi siis ne normaalit koiran ulkoilutukset. Ym. ohjelman pitäisi tuntua suhteellisen helpolta. Jos se ei tunnu siltä, juokset todennäköisesti liian kovaa. Yritä hidastaa juoksua.
Kyllä se kunto siitä kasvaa, kun vaan treenaat säännöllisesti. Tietysti juoksukoulu (ohjatut tunnit) olisi hyvä, niin oppisit samalla tekniikan ym. ja saisit varmaan hyviä treenikavereitakin. Älä kuitenkaan unohda koira-juoksu-kavereitasi ;-)
Ilmeisesti aika moni juoksee liian kovaa. Hidasta niin jaksat juosta pidempään.
Minäkin annan neuvon, että hidasta vauhtia. Juoksun ei pitäisi tuntua juurikaan kurkussa, ellei verenmaksu suussa yritä tehdä nopeusennätystä.
Minulla on aivan sellainen olo, että vaikka kävelen päivässä melko paljon, niin juoksijaksi minusta ei ole. Masentaa, että en oikeasti pysty kirmaamaan puolta tuntia yhtä jaksoisesti.
Anne
Vierailija kirjoitti:
Auttaako se hidastaminen hengityselimiin?
Auttaa. Hommaa sykemittari ja yritä pitää syke n. 120-130.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aivan sellainen olo, että vaikka kävelen päivässä melko paljon, niin juoksijaksi minusta ei ole. Masentaa, että en oikeasti pysty kirmaamaan puolta tuntia yhtä jaksoisesti.
Anne
Sama juttu. Teen jopa 12 km kävelylenkkejä vauhdilla 6 km/h, mutta juosta en jaksa tai osaa. Useita vuosia sitten harjoittelin tuollaisella kävely-juoksu-kävely -menetelmällä ja useiden viikkojen harjoittelun jälkeen sain juostua pisimmillään 4,5 km. Inhosin jokaista askelta. Ei puhettakaan mistään juoksijan flow'sta/endorfiineista tai minkäänlaisesta hyvänolontunteesta. Siihen se sitten jäikin. Kuitenkin juoksu olisi kävelyä tehokkaampi tapa liikkua, nuo pitkät lenkit kun vievät kävellen melkoisesti aikaa arki-illasta.
Vierailija kirjoitti:
Auttaako se hidastaminen hengityselimiin?
Mitä hitaammin juokset, sitä helpompi on hengittää ja sitä pitempään jaksat.
Jos taas tarkoitit kysymykselläsi sitä, kehittyykö hengityselimistö hitaasti juoksemalla, niin kyllä se kehittyy. Lasse Virenkin teki juoksuharjoittelustaan noin 80 % sellaisella nopeudella, jolla hän ei hengästynyt lainkaan.
Toki kaikkein nopeiten kunto kehittyy silloin, kun harjoittelee monipuolisesti erilaisilla nopeuksilla. (Tarkoittaa siis eri päivien lenkit eri vauhdeilla.) Sen miettiminen on kuitenkin ajankohtaista vasta sitten, kun jaksat juosta puoli tuntia yhteen menoon niin, että se tuntuu helpolta.
Vierailija kirjoitti:
Anne
Jotta jaksaa juosta, niin pitää juosta. Ei siinä kävelyt pahemmin auta.
Tuntuuko siis juoksu aluksi kaikista työläältä, mutta helpottaa muutaman viikon kuluttua?
Vierailija kirjoitti:
Anne
Noudata kolmosen ohjelmaa ja juokse tarpeeksi hitaasti, niin viimeistään kahden kuukauden kuluttua jaksat juosta puoli tuntia yhteen menoon.
Juoksussa on selvästi korkeampi minimirasitustaso kuin kävelyssä. Sen vuoksi juoksemaan oppii yleensä vain harjoittelemalla juoksemista.
Pelkän sydämen ja verenkierron suorituskyvyn parantamiseen riittäisi jo 10 min. harjoitus oikealla sykealueella.Laajempiin vaikutuksiin tarvitaan pitempi harjoitus.
En ole ap, mutta ihmettelen, että miksi ap;n ei nyt ensin alkuun kannattaisi vaikkapa juosta 3 viikkoa (3 kertaa viikossa) tuota jaksamaansa 20 minuuttia kerralla?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko siis juoksu aluksi kaikista työläältä, mutta helpottaa muutaman viikon kuluttua?
Kyllä se on melkein kaikilla niin. Minä olen juossut useita puolimaratoneja, mutta jos talvella tulee 4 kuukauden tauko juoksemiseen, niin kyllä uudelleen aloittaessa juoksu tuntuu minustakin työläältä. Toki vanhojen pohjien ansiosta pääsee aloittelijaa paljon nopeammin siihen tilaan, jossa juoksu tuntuu helpolta.
mene tunnin lenkille josta juokset aluksi vaikka sen 20 minuuttia, loppu kävellen ja hiljalleen juoksua pidemmäksi.
Nostan.