Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endometrioosista kokemuksia?

Vierailija
27.12.2016 |

Onko kellään kokemuksia endometrioosin diagnosoinnista lasten saamisen jälkeen? Millä oireilla alettiin epäilemään? Minulla siis kaksi lasta (7 ja 8v) ja kuukautiskipuja ollut aina niin kauan kuin muistan, yleensä kyllä selvinnyt niistä parilla buranalla.

Nyt minulla kuukautiset reilu 2vko myöhässä (raskaustesti neg, miehellä piuhat poikki, joten raskaus hyvin epätodennäköinen). Viime keväästä asti kuukautisissa tullut pientä muutosta, eli vuoto alkaa muutama päivä normaalia aiemmin ihan vaalen ruskeana vuotona ja normi vuoto alkaa siis normaaliin aikaan ja yhteensä siis vuotoa nykyisin ollut 7-8 päivää entisen 5 päivän sijaan. Nyt sitten periaatteessa ovulaation aikaana jo neljäs tuskainen päivä, alavatsa ja alaselkä törkeen kipeet, välillä myös pakaroissa ja lonkissa vihloo ja kuumottaa, särkylääkkeet vie pahimman terän mutta eivät kipuja kokonaan. Aivan kuin menkkakivut kymmenkertaisina, erotuksena se, ettei mitään vuotoa ole. :/

Joskus minulla on ollut kausia, että olen "ollut tavallista tietoisempi" munasarjoista ja kohdusta, eli jonkilaisa kevyttä tasaista puristusta ollut, muttei niin kovaa että olisin lääkkeitä tarvinnut. Silloin tällöin on yhdyntäkipuja, kerran nuorempana kramppasi kunnolla kesken yhdynnän, lääkärissä ei selvinnyt tälle tuolloin mitään syytä..

Päivystyksessä kävin noiden kipujen vuoksi, en päässyt edes lääkärille vaan hoitaja tutki ja kävi juttelemassa lääkärin kanssa. Sain parempaa kipulääkettä ja määräyksen raskaustestiin ja vissiin virtsis katsotaan myös, mutta heitti ilmaan että kuulostais vähän endo- tyyppiseltä kivulta.. Tässä kohtaa ei enempää tutkita :/

Oon jo 33-v, mietin olenko jo liian vanha endometrioosipotilaaksi? Kuulostaako oireeni yhtään endoon sopivilta? Toki

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuhun en ota kantaa, mutta tuo ikäkysymys, vaihdevuosi-iässä vasta alkaa olla liian vanha endometrioosipotilaaksi.

Nimimerkillä endometrioosidiagnoosi 42-vuotiaana.

http://www.endometrioosi.fi/

2/11 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla endo diagnosoitiin virallisesti vasta synnytysten jälkeen ja ikää tuolloin 30v. Oireita on kyllä ollut vuosia ennen synnytyksiäkin.

Vikan synnytyksen jälkeen endo levisi vauhdilla ja tuhosi toisen

munasarjoista, kohdun takaseinän (ulkopuolelta), paksusuolta, pohjukaissuolen, vatsaonteloa pallean korkeudelta saakka ja osan rakosta. Endometrioomia on leikattu muutamaan otteeseen ja samoin myös endokylvöä siivottu. Lopulta poistettiin myös kohtu, osittain endon takia, osittain uusiutuvien myoomien ja polyyppien takia.

Kolme lasta olen synnyttänyt ja olen todella onnekas ollut, kun kaikki raskaudet sujuivat hyvin ja raskauduin helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osmoosin tiedän, nuo muut on jotain huuhaata.

Vierailija
4/11 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin sopivat endoon nuo oireet.Kannattaa hakeutua yksityiselle gynelle, jolla on endokokemusta.Kaikki gynet eivät siis ole päteviä arvioimaan tuota ja yleensä monille selviää vasta laparoskopiassa  endo.

5/11 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa aika gynekoligille.

Vierailija
6/11 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2076 kirjoitti:

Tilaa aika gynekoligille.

Olisiko kuitenkin viisainta tilaa aika cyclonille?

Vierailija
7/11 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato fb ja ryhmä endometrioosittaret. Siellä paljon tietoa.

Vierailija
8/11 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, gynelle varaan aikaa kunhan tulokset noista tk:n kokeista tulee ja kyselen vielä lähdetäänkö sieltä asiaa selvittelemään. Kesällä kävin gynellä ja silloin ultrattiin, eikä mitään poikkeavaa ollut. Tosin ymmärsin kyllä, ettei tuo endokaan välttämättä ultrassa edes näy...

Toki edelleen saa kokemuksia aiheesta laittaa :) Vähän mulla vielä ihmetyttää tuo kuukautisten poisjäänti, että liittyiskö sekin sitten tuohon mahdolliseen endoon? 

Vierailija
9/11 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla varmaan oireiden perusteella on endo. Todella kovat kuukautiskivut ja välillä kipuilee ilman kuukautisiakin. Mutta olen ymmärtänyt ettei tuota juurikaan diagnosoida eikä sille voi tehdä mitään? Siksi en ole käynyt lääkärissä tästä.

Vierailija
10/11 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen FB:ssä ryhmää Endometrioosittaret. Siellä voit kysellä.

11/11 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lähetettä keskussairaalaan tai muuhun naistentautien sairaalaan tutkimuksia varten.  Vastaanotola ei ko asiaa pysty tutkimaan.  Minulta on kohtu leikattu niin kovien selkäkipujen vuoksi että en pystynyt sukkia jalkaan laittamaan kun kumartuminen koski niin kovasti selkään.  Kaikki ko kipu jäi laikkauspöydälle kun kohtu poistettiin.  Löytyi myomien lisäksi myös endrometrioosia ja se oli kiinnittynyt peräsuoleenkin kiinni.

Olen kiitollinen että osasin vaatia kohdunpoistoa vaikka minulle ehdotetiin hormoonikierukkaa (olin n. 49 -vuotias).  Lääkärikin myönsi että oli oikea ratkaisu leikata kohtu pois ja samalla leikattiin myös munasarjat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä