Miten erottaa totuus?
Suomi on hyvin indoktrinoiva, eli iskoistukseen perustuva maa. Eliitti määrittää mikä on totta ja mikä ei. Käytännössä asiat, jotka eivät puolla eliitin näkemyksiä, hävitetään tavalla tai toisella.
Miten sinä erotat mikä on totta ja mikä ei ole totta? Perustatko oikeuden käsityksen tutkimuksiin? Osaatko tulkita tutkimuksia oikein, ei vain dualistisesti "kyllä tai ei"?
Kommentit (6)
Mielenkiintoinen kysymys näin Tapaninpäiväksi pohdittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen kysymys näin Tapaninpäiväksi pohdittavaksi.
Erityisesti juuri nyt. Miksi Joulua vietetään? Kävelikö se Jeesus vetten päällä vai eikö kävellyt? Ennen papisto oli se joka määritti totuuden, nyt se on eliitti.
Ei tutkimukset ja gallupitkaan ole tae totuudesta. Riippuu aivan siitä miten ja kuka niitä tekee ja rahoittaa. Joku on joskus sanonut ettei valta ole niillä jotka äänestävät, vaan niillä jotka laskevat äänet. Siinä on perää. Nykyään valta ei myöskään ole vain päättäjillä, vaan ehkä sitäkin enemmän lehdistöillä jotka pyrkivät muokkaamaan ihmisten mielipiteitä mieleisekseen. Minulta on mennyt luottamus perinteisiin medioihin totaalisesti, joten boikotoin niitä. Etsin tietoa muualta ja muodostan kantani asioihin itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei tutkimukset ja gallupitkaan ole tae totuudesta. Riippuu aivan siitä miten ja kuka niitä tekee ja rahoittaa. Joku on joskus sanonut ettei valta ole niillä jotka äänestävät, vaan niillä jotka laskevat äänet. Siinä on perää. Nykyään valta ei myöskään ole vain päättäjillä, vaan ehkä sitäkin enemmän lehdistöillä jotka pyrkivät muokkaamaan ihmisten mielipiteitä mieleisekseen. Minulta on mennyt luottamus perinteisiin medioihin totaalisesti, joten boikotoin niitä. Etsin tietoa muualta ja muodostan kantani asioihin itse.
Olen samaa mieltä. On todella vaikeaa hahmottaa totuutta. Usko mediaan on mennyt ajat sitten, mutta nyt on alkanut rapistua usko tieteisiin. Erityisesti sellaisiin tieteisiin, joilla hallitaan ihmistä, kuten lääketiede, ravitsemustiede ja niin edelleen.
Vierailijaxxxxxxx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. On todella vaikeaa hahmottaa totuutta. Usko mediaan on mennyt ajat sitten, mutta nyt on alkanut rapistua usko tieteisiin. Erityisesti sellaisiin tieteisiin, joilla hallitaan ihmistä, kuten lääketiede, ravitsemustiede ja niin edelleen.
Samoin. Itseäni auttaa se kun pyrin ajattelemaan ja tekemään asiat mahdollisimman yksinkertaisesti ja luonnollisesti. Usein on niin että mitä enemmän järkeilyä ja selittelyä joku asiaa vaatii, sitä kauempana se on totuudesta tai luonnollisuudesta vaikka se olisi kuinka hyvin hiottua. Uskon esimerkiksi paaston terveyshyötyihin, vaikka täällä lääketiede ei puolla sitä (ei ole rahallisesti kannattavaa). Kuitenkin esimerkiksi sairas eläin tai lapsi lakkaa usein syömästä sairastaessaan, jolloin elimistö käyttää voimavaransa kehon korjaamiseen. Ihmisen keho on valtava tietopaketti, ja osaa toimia viisaasti kun se saa siihen mahdollisuuden. Tietenkään paasto ei sovi joka tilanteeseen, mutta länsimaisessa lääketieteessä sen hyödyt on täysin mitätöity. Maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle. Ja kun hyväksyy sen ettei kaikkea voi täydellisesti tietää ja ymmärtää, ei tarvitse turvautua valheelliseen tietoon.
Hyvää joulua vaan sinnekin ja löysää pipoa.