"Suomen Turku julistaa joulurauhan" Sanottiin ylessä
Miksi pitää mainita tuo Suomen?
Kommentit (18)
Ja mä en näe sitä paskan miehen takia! Luvannut lapsille, että nämä saavat katsoa Lumiukko-ohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja mä en näe sitä paskan miehen takia! Luvannut lapsille, että nämä saavat katsoa Lumiukko-ohjelmaa.
tulee Lumiukon jälkeen, eli nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni ainakin lumiukko-ojjelma sen kanssa päällekkäin ja miehelle lasten mielet menivät minun ja joulurauhanjulistuksen edelle.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä yksi ainut tietokone/älypuhelin/tabletti mistä koko perhe katsoo tv-ohjelmat, vai kävitkö tämän viestin naputtelemassa naapurissa?
En nähnyt sitä, mies pilaa meillä kaiken, kostoksi istun nyt koneella kaksi tuntia.
Just jossain se kerrottiin: turku tarkoittaa toria eli julistus tulee Suomen torilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä yksi ainut tietokone/älypuhelin/tabletti mistä koko perhe katsoo tv-ohjelmat, vai kävitkö tämän viestin naputtelemassa naapurissa?
Meillä on tv, josta katsomme tuon tyyppiset ohjelmat. Minä katson joulurauhan julistuksen tv:stä, en jostain vitun tabletista. Ja siis pahinta tuossa oli se, etti muulle perheelle joulurauhan julistus merkinnyt joulun tärkeää tapahtumaa, vaan elävät wt-elämää vesittäen kaiken. Ja mulle se merkkais, mutta pskaako mä sitä yksin haluan jossain tuijottaa, kun mulla kerran on perhe.
Justhan se selitettiin. Turku = tori. Koska Suomeksi on käsitetty vain varsinais-Suomi ja siellä on ollut tori, siis turku, niin nimityksellä Suomen Turku on kerrottu, että kyseessä on juuri tämä tori eikä mikään muu.
Vanha perinne siis.
Se kerrottiin siinä lähetyksessä: turkuja oli enemmän kuin yksi ja tämä oli Suomen Turku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni ainakin lumiukko-ojjelma sen kanssa päällekkäin ja miehelle lasten mielet menivät minun ja joulurauhanjulistuksen edelle.
Lumiukko loppui muutama minuutti ennen joulurauhan julistusta. Toki se itse lähetys joulurauhasta alkoi päällekkäin, mutta se itse julistus, Maamme -laulu ja porilaisten marssi tuli Lumiukon loppumisen jälkeen.
Tiedän koska katsoin molemmat.
Turku tarkoittaa kauppapaikkaa, toria tai kaupunkia. Siihen aikaan kun suomessa oli yksi turku, itämeren ympärillä oli useita (kaupunkeja). Siksi sanotaan että Suomen Turku, erotuksena muista ikiaikaisista kaupungeista.
Tarkennus: turku tulee muinaisvenäjän kielen toria merkitsevästä sanasta eli turgu. Siksi ehkä on tullut tavaksi eritellä Turku muista toreista lisäämällä Suomen sanan eteen. Suomi-sanan on siis tuohon aikaan viitannut ns. Vakka-Suomeen.
Vanha perinne.