Kuinka vanhana lapsenne ovat oppineet luistelemaan?
Ihan mielenkuinnosta kyselen. Meillä 10v on osannut jo ainakin viisi vuotta, kuten kaikki kaverinsakin. 13v taas ei ole puolestaan vieläkään oppinut, tai ehkä osaisi, mutta pelkää. Hänen luokallaan on tosin pari muutakin jotka eivät osaa, joten ei se niin haittaa.
Kommentit (23)
Minulla on 12- ja 10-v lapset. Kumpikaan eivät osaa.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kuitenkin ihan täysin matkassa vai jollakin tavalla kehitysvammaisia?
Siis hyvänen aika. Kyllä terveet lapset oppivat luistelemaan.
5v kokeili vuosi sitten ekan kerran ja ei vielä osaa. En osaa itsekään kovin hyvin ja miestä ei kiinnosta opettaa..
Meillä on luistimet olleet jo 2v. asti. Monta vuotta ovat osanneet jo, ovat nyt 7- ja 8v. Viime talven luistelut meni nuoremmalta ohitse, kun oli käsi kipsissä. Tälle talvelle jo innoissaan käynnyt kavereidenkin kanssa ja innolla menee, ei ole unohtunut taito.
Käytiin kokeilemassa 4-vuotiaan kanssa mutta ehkä ensi talvena osaa kunnolla jos treenataan
2-vuotiaasta lähti ollaan käyty viikottain luistelemassa, joskus 3,5-vuotiaana ovat oppineet luistelemaan sitten kunnolla.
Anteeksi, mutta miten joku yli 10-vuotias ei osaa luistella? Sellaisen varman perusluistelun oppimiseen ei nyt ihan hirveästi luistelukertoja tuon ikäiseltä edes tarvitse.
4v, oppi nopeasti. Toinen oppi 9v, hänellä lievä cp-vamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kuitenkin ihan täysin matkassa vai jollakin tavalla kehitysvammaisia?
Koetas miettiä lisää vaihtoehtoja, mitä elämä voi tarjota tuollaiseen selitykseksi. Joudut ilmeisesti miettimään hieman oman elämänkokemuksesi ulkopuolelta.
En ikinä oppinut kunnolla luistelemaan koska yksi tuttuni löi päänsä jäähän ja kuoli aivoverenvuotoon. Tuosta jäi pelko, en uskaltanut kuin madella niillä luistimilla.
Olisikohan ollut kolme ja puoli kun oltiin luistelukoulussa ensimmäisiä kertoja. Nyt kahdeksan ja pelaa kolmatta vuotta lätkää.
Oli paljon lumettomia talvia 2000 -luvun alussa ja laitoin tytöt luistelukouluun. Toinen oli 4-vuotias ja toinen n. 2,5 -vuotias.
Se 2,5 -vuotias on nyt 14-vuotias ja taitoluistelee edelleen. Ei olis pitänyt lähteä sille tielle. Toinenkin luistelee tietty hienosti kun sitä kolme vuotta harrasti.
2-vuotiaana kaikki oppineet.
Joulupukin kuumassa linjassa 3 v kertoi harrastavansa jo taitoluistelua.
Vierailija kirjoitti:
Asutteko Suomessa? Eikö koulussa joudu luistelemaan?
Päiväkodissa piti jo viime vuonna lyistella kun lapsi oli reilu 2 v. Noin 2-3 viotiaana kaikki oppineet kun päiväkodissakin luistelua säännöllisesti 2-vuotiaasta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, päiväkodissakin puenimmätkin jo luistelee talvet, miten joku voi selvitä suimessa ettei osaa viimeistään 3-4 vuotiaana luustella?
Esikoinen sai luistimet jalkaan ja 3,5v ja eka talvi meni seisoen, kaatuen ja parin sentin hipsutteluaskelilla liikkuen. 4,5v talvena jatkoi pitkään samaa, ei uskaltanut ensin kokeilla luistelupotkuja, mutta lopputalvesta sitten kaverin opastamana alkoi kokeilla ja sehän onnistui! Tälle talvelle ei vielä olla päästy testaamaan paljonko on unohtunut.
Nyt toi karvan alle kolmevuotias pikkusisarus varmistelee päivittäin että "missä minu tuistimet?", eli tästä se taas lähtee :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän se vastaus tuli. Osaavat kyllä purjehtia, mutteivät luistella. Eli eivät ole kehitysvammaisia, kuten tuo yksi osasi keksiä selitykseksi. Hän kai mietti vain omia sukulaisiaan, eikä hoksannut että ulkomaatkin ovat olemassa.
Kuule ei sitä opi luistelemaan jos ei ikinä omista luistimia tai käy niitä kokeilemassa jäällä. Tyttäreni oppi nyt 8-vuotiaana. Koulussa oli luistelua pari kertaa vuodessa ja ei hän ei muuten käynyt yhtään luistelemassa niin ei oikein oppinut eskarissa tai ekaluokalla mutta nyt muutimme ja melkein viereisessä puistossa on jäädytetty luistelupaikka. Eli nyt kun hän pääsi viisi kertaa luistelemaan (nyt jää suli) niin oppi ihan ok luistelemaan.
Itse muistan ,että minulle ostettiin luistimet kun olin 8-vuotias . Koulussa piti olla ne. En koskaan oppinut kovin ihmeesti luistelemaan. Joten kuten vain liikkumaan niillä jäällä jään laidasta toiseen kentällä. ja kun koulussa ei enää ollut pakko olla liikuntatunneilla luistimia,en tuonut niitä kouluun enää. Viimeisen kerran taisin olla 11 tai 12-vuotias kun menin itse vapaa-ajallani niiden kanssa luistinradalle.Luistelu ei vaan ole kaikkien juttu. Ai niin ja jääkiekkomailani ? No kun sille ei muutakaan käyttöä ollut ,siitä tuli kiva keppihevonen silloin kun olin 8-vuotias.