Anna Kontula Hesarissa - vain työväenluokkalaiset joutuu jouluna duuniin
Kommentit (38)
Mitä täällä nyt sekoillaan? Luuletteko, että joku omistaja tai toimitusjohtaja on jouluna töissä? Jos sinä olet jouluna töissä, olet käytännössä palkansaaja ja kuulut työväenluokkaan. Kyllä, myös sinä pienyrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Ja yrittäjät on jouluna töissä aina
Riippuu kyllä alasta.
Kontula ei vissiin itse taida kuulua työväenluokkaan. Oma loma jatkuu helmikuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstissä Anna Kontula on sitä mieltä, että ei ole järkevää jakaa ihmisiä yhteiskuntaluokkiin. Samaan hengenvetoon hän sanoo tuon otsikon lauseen ja asettaa samalla lääkärit, hoitohenkilökunnan, poliisit jne. työväenluokkaan.
Vai tarkoittiko Anna, että sairaalassa kysellään lääkäreitten taustat ja jouluksi töihin joutuvat ne, joilla on työväenluokkainen lapsuudenkoti?
Itse hän kuitenkin jakaa yhteiskuntaluokkiin ja sijoittaa joulun työntekijät työväenluokkaan - joka ei muuten nyky-Suomessa ole niin yksiselitteinen kuin entisajan Englannissa.
Minun mielestäni joulutyö on enemmän ammatinvalinta- kuin yhteiskuntaluokkakysymys. Tietyissä ammateissa on jonkun tehtävä töitä aina, mutta liittyykö ammatti yhteiskuntaluokkaan? Putoaako eliittiakateeminen työväenluokkaan, jos menee jouluna töihin, ja nouseeko tavallinen duunari yhteiskuntaluokassa esimerkiksi oman yrityksensä varakkaana ja akateemisena toimitusjohtajana, vaikka tausta ja käytös olisi alinta "öykkäriluokkaa"?
Ainoastaan punalipun heiluttajat, jotka yleensä eivät kuulu kirkkoon, puhuvat luokkayhteiskunnasta. Eikö se joulu ole silloin ihan tavallinen viikonloppu ja noin periaatteessa.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka ei koskaan
Laskisin kyllä alempaan keskiluokkaan kaikki AMK-koulutuksen käyneet ja löytyyhän sieltä ammattiryhmiä, jotka työskentelevät myös pyhinä: sairaanhoitajat, ensihoitajat, poliisit, sosionomit erilaisissa laitoksissa,...
Anna Kontula elää fantasiaa romanttisesta luokkataistelusta, näkee kaiken sen ilmentymänä. Se aika meni jo, digitalisaatio muuttaa maailmanjärjestystä.
Anna on täynnä pyhää vihaa ja aggressiota kun näin hänet keskusteluohjelmassa yhtenä iltana. Tekee turhaan oman olonsa vaikeaksi kun on noin jyrkkä..
Vierailija kirjoitti:
Nehän just ei ole töissä. Laikki tehtaat ajetaan alas duunarien takia ja maksaa miljoonia
Yhtään tehdasta ei ajeta alas duunarien takia.
Ei Suomessa ole mitää työväenluokkaa.
On yhteiskunnasta kokonaan syrjäytyneet ja ongelmaiset. Ns. sossu- ja kelaluokka.
On sinnittelevät, pätkätöitä, silpputöitä, hälytöitä ja palkattomia töitä tekevät. Jatkuvat itsensä kehittämisen ja uuden opiskeluun panostavat. Suurin ryhmä on alle 40-vuotiaat.
On kunnon työn saaneet, jotka painaa hullunlailla koska kokoajan on kumminkin pelko sukassa seuraavista yteistä. Tietävät etteivät tule uudestaan työllistymään jos luoti osuu omalle kohdalle. 40+ ikäluokka.
Suuret ikäluokat, jotka on tehneet aina kaiken oikein ja joita sorretaan joka jonossa ja saavat liian pienet eläkkeet +65- vuotiaat.
On omistajaluokka ja veroparatiisien sankarit, jotka on saaneet ihan samat lähtökohdat elämään kuin syrjäytyneetkin. Kaiken ikäiset, mutta osaavat piilotella aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Anna Kontula elää fantasiaa romanttisesta luokkataistelusta, näkee kaiken sen ilmentymänä. Se aika meni jo, digitalisaatio muuttaa maailmanjärjestystä.
Anna on täynnä pyhää vihaa ja aggressiota kun näin hänet keskusteluohjelmassa yhtenä iltana. Tekee turhaan oman olonsa vaikeaksi kun on noin jyrkkä..
Miten digitalisaatio muuttaa mitään? Tietokone tekee vain sen mitä sen käsketään tehdä. Ihmiset tämän maailman muuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Ja yrittäjät on jouluna töissä aina
Mun mies ei ole.
Ja työväki ei kuulu keskiluokkaan? :D
Ihmiset, jotka jouluna tekevät työtä ovat kyllä työväenluokkaa, halusivat tai ei.
Kyllä Sari Sairaanhoitaja on duunari, vaikka kokoomusta äänestääkin.
Nyky yhteiskuntaan on taas tullut näkyviin yhteiskunta luokat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka jouluna tekevät työtä ovat kyllä työväenluokkaa, halusivat tai ei.
Kyllä Sari Sairaanhoitaja on duunari, vaikka kokoomusta äänestääkin.
Nyky yhteiskuntaan on taas tullut näkyviin yhteiskunta luokat.
Mihin yhteiskuntaluokkaan kuuluu henkilö, joka ei osaa yhdyssanoja?
Olen aina ollut enemmän tai vähemmän epäluuloinen tuon naisen suhteen ja nyt Hesarin jutun luettuna olen sitä mieltä, että feikki mikä feikki. Vassarius on jotenkin päälleliimattua. On kuin jäänne 70-luvun pikkukommareista. Itse valittua köyhäilyä ja luokka-ajattelua. Juuret on hänelläkin mullassa, vaikkei tuo sitä esille, kun isäkin jo korkeasti koulutettu, tosin maalta kotoisin, sikäli kuin tiedän.
Ei täällä ole kuin raatajia ja työttömiä.
Anna on eliittiä, joka vielä uhriutuu yrittämällä olla jotenkin työväenluokan äänitorvi. Vastenmielistä.
Minä olin koko illan töissä, olen lääkäri. Voi minua työväenluokkaista...
Itse hän kuitenkin jakaa yhteiskuntaluokkiin ja sijoittaa joulun työntekijät työväenluokkaan - joka ei muuten nyky-Suomessa ole niin yksiselitteinen kuin entisajan Englannissa.
Minun mielestäni joulutyö on enemmän ammatinvalinta- kuin yhteiskuntaluokkakysymys. Tietyissä ammateissa on jonkun tehtävä töitä aina, mutta liittyykö ammatti yhteiskuntaluokkaan? Putoaako eliittiakateeminen työväenluokkaan, jos menee jouluna töihin, ja nouseeko tavallinen duunari yhteiskuntaluokassa esimerkiksi oman yrityksensä varakkaana ja akateemisena toimitusjohtajana, vaikka tausta ja käytös olisi alinta "öykkäriluokkaa"?