Pitänyt imellettyä perunalaatikkoa nyt n.3h uunissa ja..
..se on jo mukavasti löystynyt, jeee!!! perunoina Bella Rosaa, kun ei Rosamundia ollut ja uuni lämpimänä, olen kinkun paistomittarilla tsekkaillut survoksen lämpötilaa ja se on ollut koko 60-70ast ja kuulema sitä luokkaa sen pitää ollakin jotta se imeltymisprosessi ns alkaa ja kestää.
Aiempina vuosina pitänyt liedellä pyyhkeen alla, mutta ei se ole paljoa siinä löystynyt ja minä haluan että imellettyni on löysää.
Jospa se nyt onnistuisi..
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Mä tein eilen mutta nyt ei lähtenyt imeltymään. Oli uunissa noin 5-6h eikä mitään tapahtunut. Kyllästyin, imellytin siirapilla ja paistoin.
Millaisella ohjeella teit? outoa, jos kerta oli uunilämmössäkin..ehkäpä perunalaatu oli liian vähän tärkkelystä sisältävä..
ap
Hyvä ap. Sen imeltymisen näkee onneksi aika nopeasti lähteekö onnistumaan vai ei.
Hyvältä kuulostaa! Vahdi tarkkaan lämpöä, mulla meni eka satsi pilalle koska kuumeni liikaa. Toka satsia vahtasin kuin kissa karjalanpaistia ja tuli täydellistä.
Osa tekee sen virheen, että kuorii perunat ennen keittämistä, jolloin tärkkelystä häviää paksuista kuorissa ja jää keitinveteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein eilen mutta nyt ei lähtenyt imeltymään. Oli uunissa noin 5-6h eikä mitään tapahtunut. Kyllästyin, imellytin siirapilla ja paistoin.
Millaisella ohjeella teit? outoa, jos kerta oli uunilämmössäkin..ehkäpä perunalaatu oli liian vähän tärkkelystä sisältävä..
ap
Jauhoista lajiketta ostin pussillisen, mutta ei varmaan ollut tarpeeksi tärkkelystä. Ihan hyvää tuli siirapillakin.
Mistä 4 tiesit, että meni pilalle ylikuumenemisen? vuoksi?
ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä 4 tiesit, että meni pilalle ylikuumenemisen? vuoksi?
ap
Jätin sen yöksi uuniin imeltymään. Nukkumaan mennessä imeltyminen oli lähtenyt hyvin käyntiin, eli seos oli löystynyt vähän ja siinä oli hieman makeutta. Aamulla maku sen sijaan oli aika karsea, siihen oli tullut sellainen karvas sivumaku. Lisäksi höyrysi kun otin kannen pois, tiesin heti että ei hyvä :( Olis pitänyt jaksaa nousta yöllä välillä tarkistamaan mutta tahdonvoima ei riittänyt.
Ok.
Tuo vaikuttaa ainakin toistaiseksi varsin hyvälle, on selvästi löystynyt ja makukin makea. Lämpötila mittarilla katsottuna n.60-65ast.
ap
Onko valmistin pottulastikko löysää?
Tein viime jouluna ensimmäisen kerran imellettyä perunalaatikkoa. Onnistui muuten heti ensimmäisellä yrityksellä. Ainoa laatikko mitä lapset syö ja silloin oli vuoro niin että jouluna lapset luonani. Vuorotellaan ihan sovussa. Porkkanalaatikonkin tein ja se oli suunnilleen täydellinen mutta eihän se kelvannut. Lanttulaatikkoa en edes yrittänyt tehdä kun sitä ei syö kuin minä.
Kinkku kelpaa onneksi kaikille. Ja olen jo muutaman vuoden lopettanut laatikoiden tyrkyttämisen jotka ei lapsille maistu. Totta puhuen en itsekkään tykännyt lapsena kuin kinkusta ja perunalaatikosta. On se nykyään helppoa kun kvg niin löytyy ohje mihin v.tt. vaan.
Imeltynyt nyt 7,5h ja onpa löysää :) ja makoisaa. Kohta aattelin lisätä voin, suolan ja maidon ja sitten osa pakkaseen ja laatikollinen huomista odottamaan jääkaappiin. Lanttulaatikot tein aiemmin päivällä ja porkkanalaatikot viimevkonloppuna.
Oikeasti, n.15v tehnyt imellettyä itse ja kutakuinkin ensimmäinen kerta kun odotuksen näin korkealla onnistumisen suhteen. Ikävöinyt aina edesmenneen mummoni imellettyä, hillittömän herkullista!
ap
Minulla jauhoisia perunoita, ei rosamundaa. Keitin kuorineen, kuorin kuumina, laitoin lämpimään kattilaan ja survoi. Vehnäjauhoja painelin sekaan ja oli uunissa noi 50-60 asteessa 4 tuntia.
Ei oikein löystynyt joten laitoin siirappia, voita ja suolaa ja nyt uunissa 3 tuntia 150 astetta.
Ja tietysti laitoin huoneenlämpöistä maitoa, tämä unohtui mainita.
Miksi yritätte imellettyä, tehkää lanttulaatikkoa ja onnistutte aina. On muuten hemmetin paljon parempaakin.
Argh just pilasin omani, en tiedä miksi. Ei imeltynyt, ja nyt uunissa paistumassa perunamuusia :/
Ärsyttää
Laitatteko muuten muskottia perunalaatikkoon? Itse olen aina pienen hipun laittanut ja mielestäni antaa pikantin säväyksen.