Opintolainasta puolisolle kertominen?
Valmistuin korkeakoulusta pari vuotta sitten ja minulla on opintolainaa 20 000e. Puolisoni (yhdessä ollaan oltu 5 vuotta), ei tiedä opintolainastani enkä aio ainakaan vielä siitä hänelle kertoa. Pitäisikö? Miten kertoisitte tässä vaiheessa? Lyhennän lainaani n. 200e kuukaudessa.
Kommentit (13)
Tuota menoa salailet siis vielä ainakin 10 vuotta.
Mielestäni ei ole asia mitä pitäisi salata, mutta ei raha-asioista varmaan muutenkaan heti alussa puhuta.
Tuo on kuitenkin sen verran iso laina, että voinee vaikuttaa tuleviin auto/asunto ym lainoihin, että olisihan miehen hyvä siitä tietää.
Eipä tuosta varmaan kertoa tarvii. Aika merkityksetön asia. Jos asunnon meinaatte yhdessä ostaa niin silloin asia kyllä tulee ilmi melkein väkisin.
Millä rahalla puolisosi kuvittelee sinun eläneen opiskellessasi, kun olette olleet opiskeluajastasi 3 vuotta yhdessä?
Mulla on 2 000€ lainaa vaihto-opintovuodelta. En sanonut siitä miehelle, en olettanut sen olevan tärkeää (mun lainahan se on). Puhuttiinpa sitten kerran illan istujaisissa porukalla opintolainoista ja kerroin mulla olevan lainaa se pari tuhatta.
Illalla kotona mies hämmentyneenä kyseli miksen ollut kertonut. Eli ilmeisesti on tarkoitus kertoa lainoista, myös opinto sellaisesta. 😁 Itse en ollut ajatellut että häntä olisi kiinnostanut - enkä siis lainaa mitenkään häpeillyt tai piilotellut ja ihan avoimesti siitä kerron jos tulee puheeksi/kysytään.
Suosittelen siis mainitsemaan.
En edes tiedä, miksi en ole kertonut. Kai häpeän sitä ja pelkään, että miehen suhtautuminen minuun muuttuu. Lainan takaisinmaksu kuukausittain ei ole ongelma ja korkokin on pieni.
Ap.
Jäin mettimään, että mikä on sellainen laina, johon voisi suhtautua olan kohautuksella. Mutta kai tuo yleisemmin riippuu siitä, miten kulut ja menot on tavattu jakaa. 2000€ ei paljoa merkitse jos haaveilee esimerkiksi yhteisestä asutolainasta, mutta 20 000 sen sijaan vaikuttaa ja merkitsee useimmille jo melko paljon. Tai ainakin niin luulisi, kun pitäsi, ainakin minusta olla vähän olla pesämunaa (pohjavkassaa), jolla rahoittaa ainakin osa asunnon myyntihinnasta.
Vaikka tällaisen pohjakassan / -osan kauppahinnasta säästäminen saattaa varmaan osasta tuntua vanhanaikselta ja menneeseen maailmaan kuuluvilta jutuilta kun vastahan sitä S-ryhmä toi markkinoille 45 -vuoden (asunto)lainat, joten mitä sitä säästelemään turhaan ennakkoon.
Mies ei tiedä lainoistani eikä omaisuudestani, minä en kysele miehen raha-asioista. Mitä merkitystä minulle on sillä, jos miehellä on lainaa 800 000 tai 0 e, jos hän itse sen lainansa hoitaa? Ja jos on paljon lainaa, lienee vastaavasti jotain realisoitavaa omaisuuttakin.
20 000€ opintolainaa on kyllä aika paljon! Mielestäni sinun velvollisuutesi on tällaisesta lainasta mainita samassa taloudessa asuvalle kumppanille.
Miten voi olla 20 000 e opintolainaa? Opiskelitko ulkomailla? Opiskelin kuusi vuotta yliopistossa eli aika pitkään ja nostin lainaa ainakin 4 vuotena, eikä sitä silti ollut enimmillään kuin alle 15 000 euroa.
"Mies ei tiedä lainoistani eikä omaisuudestani, minä en kysele miehen raha-asioista. Mitä merkitystä minulle on sillä, jos miehellä on lainaa 800 000 tai 0 e, jos hän itse sen lainansa hoitaa? Ja jos on paljon lainaa, lienee vastaavasti jotain realisoitavaa omaisuuttakin."
- Sivuten "8":n kirjoittamaa postausta; et sitten tai ette sitten koskaan ole haaveilleet hankkivanne jotain arvokkaampaa yhdessä? Itse tiedän, että tulen nykyisilläni -lähinnä opintososiaalisilla eduilla- oikein hyvin toimeen. Mutta jos minulla olisi kumppani, joka haluaisi vaikkapa laajasti matkustella tai nauttia kulttuurielämyksistä, niin minä joutuisin hyvin usein vastaamaan, että en voi lähteä, koska minulla ei yksinkertaisesti olisi niihin varaa, ellei hän sitten kustanna minunkin osuuttani... Mutta olisiko suhteemme silloin tasa-arvoinen? - Vallankaan kun en tiedä, miten voisin hyvittää/ korvata oman osuuteni. Ja taas tunne siitä, että olen velkaa ja vielä velkaa epämääräisen paljon on tunne josta en voi sanoa pitäväni. Jos kumppanillani taas paljastuisi merkittävä velka, josta minä en olisi tiennyt mitään minulle tulisi tunne, että onkohan jotain muutakin, jota hän on halunnnut salata; millaista salattua elämää hän on viettänyt? Viettääkö edelleen ja paljastunut oli vain jäävuoren huippu(?) Aikooko hän kenties tulevaisuudessa kiristää minua(kin) jotenkin?
Itse en kyllä moista asiaa pitäisi omana tietonani noin kauaa. Tuo on tosiaan sen verran iso summa, että voi vaikuttaa myös miehen tulevaisuudensuunnitelmiin kuten vaikka juuri asuntolainaan, kuten joku tässä jo mainitsi. Niin siis siinä tapauksessa, jos sinä myös sisällyt miehen suunnitelmiin.
Ööö, miksi et kertoisi? Mistä lähtien opintolaina on ollut salattava asia puolisolta?