Opiskelemaan kauppatiedettä vai kasvatustiedettä??
Tämä on minun ongelmani. Olen tällä hetkellä lukion kakkosella eli minulla on vielä noin vuosi aikaa tehdä päätös (en mielellään jäisi välivuodelle.) Olen aina halunnut luokanopettajaksi, mutta muutama asia tässä ammatissa minua mietityttää.
Muutama viikko sitten lukioomme tultiin esittelemään Mikkelin kansainvälistä kauppista. Innostuin tästä koulutusvaihtoehdosta. Jos lähtisin opiskelemaan kauppikseen, hakisin vain Mikkeliin, pidän nimittäin todella paljon kielistä. Tässä ammatissa/koulutuksessa matikka ehkä mietityttää eniten. En ole hyvä matikassa, mutta kuulin että lyhyelläkin matikalla pärjää todella hyvin (en tiedä uskonko tähän...)!
Luettelen molemmista ammateista muutaman plussan ja miinuksen.
Luokanopettaja:
+työskentely lasten kanssa
+luovaa ja saa itse keksiä kaiken maailman juttuja
+monipuolista
+pitkät lomat
-uralla ei pääse oikeastaan etenemään
-huono palkka
-pelkään, että kyllästyn työhön
Kauppakorkeasta valmistunut (en tiedä ammattinimikettä):
+parempi palkka
+todella monta työskentelymahdollisuutta
+monipuolista (?)
+kansainvälisyys
-lyhyet lomat
-en tiedä ollenkaan, sovinko tähän ammattiin (tiedän, että olisin ihan hyvä luokanopettaja)
-entä, jos tää onkin vaan tylsää paperityötä
-(ja itse opiskeluun liittyvä) Mikkeli ei oikeastaan ole mikään "unelmaopiskelukaupunki"
Auttakaa minua ja kertokaa itse vielä jotain näistä ammateista/koulutuksista. Kertokaa vaikka kumpaan itse menisit ja miksi. Ja lisätkää vaikka näihin ammatteihin plussia ja miinuksia.
Kommentit (26)
Luokanopettajan taitaa olla aikalailla kutsumus ammatti, ei sitä kukaan rahan takia tee. Toisaalta vaikka ihminen pitäisi lapsista niin kyllä siinä vaiheessa kun hankkii omia saa lasten kanssa touhuta. Kauppiksesta käyneellä tulot ovat suuremmat mikä helpottaisi lapsiperheen elämää.
Mietin kanssa mikä Mikkelin Kauppis. Vissiin amk, eli trade. Mä oon Vaasassa ja koulu on kiva. Opiskelen kyllä teknillisessä tiedekunnassa mutta meistä tulee kanssa KTM. Opiskelu kivaa ja opetus keskitasoista. Ihmisiä ympäri Suomen. Toisaalta oon eka käyny Amkin muualla joka oli paljon helpompi kuin yo. Eli jos se ovi ei napsahda heti auki sinne yliopistoon, niin se amkki on lukiosta valmistuvalle ihan hyvä alotusmesta.
Toisaalta on tuo Vaasakin aika huono verrattuna Turkuun tai Hesaan (aaltoon). Toisaalta Aallossa on hikarit!
Mä en lähtis kasvatustiedettä opiskelee, sehän ei oo suoranaisesti ees ope, vaan joudut tekemään myös aineopinnot lisäksi. Toisaalta mulla on niin pahat muistot peruskoulusta (koulukiusauksen uhri), että mua ei sais kirveelläkään opettajan hommiin, joten oon hiukan jäävi sanomaan juuta tai jaata ton kasvatustieteen suhteen. Mutta Vaasa on ihan jees mesta ja kiva yliopisto. Mitä nyt pitkä matka kotio, ellet sitten ole Pohjanmaalta kotoisin. Mä en ole täältä alunperin :)
Vierailija kirjoitti:
Mietin kanssa mikä Mikkelin Kauppis. Vissiin amk, eli trade. Mä oon Vaasassa ja koulu on kiva. Opiskelen kyllä teknillisessä tiedekunnassa mutta meistä tulee kanssa KTM. Opiskelu kivaa ja opetus keskitasoista. Ihmisiä ympäri Suomen. Toisaalta oon eka käyny Amkin muualla joka oli paljon helpompi kuin yo. Eli jos se ovi ei napsahda heti auki sinne yliopistoon, niin se amkki on lukiosta valmistuvalle ihan hyvä alotusmesta.
Toisaalta on tuo Vaasakin aika huono verrattuna Turkuun tai Hesaan (aaltoon). Toisaalta Aallossa on hikarit!
Mä en lähtis kasvatustiedettä opiskelee, sehän ei oo suoranaisesti ees ope, vaan joudut tekemään myös aineopinnot lisäksi. Toisaalta mulla on niin pahat muistot peruskoulusta (koulukiusauksen uhri), että mua ei sais kirveelläkään opettajan hommiin, joten oon hiukan jäävi sanomaan juuta tai jaata ton kasvatustieteen suhteen. Mutta Vaasa on ihan jees mesta ja kiva yliopisto. Mitä nyt pitkä matka kotio, ellet sitten ole Pohjanmaalta kotoisin. Mä en ole täältä alunperin :)
Kyllä Mikkelin kauppias on yliopisto, sieltä valmistuu ekonomiksi
Itse en kyllä kasvatustieteitä lähtis opiskelemaan mistään hinnasta
Mikkelissä on näköjään kandiohjelma, jolla saa oikeudet suorittaa maisterivaiheen Aallossa: http://biz.aalto.fi/fi/studies/mikkeli/
Hyvä että kävivät mainostamassa, itse en ole tuosta Mikkelin haarakonttorista ikinä kuullutkaan.
Ei paljon väliä kumpaan, se on tulevassa työllisyystilanteessa nimittäin ihan tuurista kiinni mille alalle noilla tutkinnoilla sitten loppujen lopuksi töihin päädyt. Mutta eipä se kuulosta niin ehdottoman tärkeää se tietylle alalle pääsy olevan muutenkaan.
Usko minua, haluat mieluummin kouluttaa aikuisia kuin lapsia.