Lasten tileistä kysyttävää,isovanhemmat avanneet aikoinaan.
Miten saisin tietooni kuinka paljon lapseni tilillä on rahaa jonka isovanhemmat isän puolelta ovat avanneet. Olen eronnut lasten isästä ja suoraan en halua kysyä. Mielenkiinnosta olisi kiva tietää kuinka paljon siellä on. Lapsella käyttöoikeudet vasta kun 18v täyttää ja minulla ei ole minkäänlaisia oikeuksia tiliin. Aikoinaan allekirjoitin paperin pankissa että isovanhemmat voivat avata nuo tilit. Onko mitään mahdollisuutta saada tietoon lasten tileihin liittyviä asioita esim. verottajalta?
Lapsilla on myös minun avaamat tilit joissa jonkin verran rahaa säästössä.
Kommentit (14)
Lapsen rahoja jotka saa käyttöönsä täysi-ikäistyttyään. Miten se asia kuuluu sinulle?
Ihan muuten vaan olisin halunnut tietää.
ap
Tilitiedoista tuskin verottajalla on tietoa eikä he lähde niitä selvittämään siksi että huoltajaa kiinostaisi tietää paljonko tilillä on rahaa. Sijoitukset esim. rahastoihin todennäköisesti näkyisi automaattisesti lapsen veroilmoituksessa. Jossakin sellaisessa tilanteessa että lapsen olisi pakko käyttää varoja ennen täysikäisyyttä on maistraatti luultavasti se taho joka voisi luvan varojen selvittämiseen antaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan muuten vaan olisin halunnut tietää.
ap
Eli sinulla ei ole mitään oikeaa syytä udella tällaista asiaa.
Lapsen huoltajana olet automaattisesti lapsen edunvalvoja. Menet pankkiin ja kysyt, tilinumerot, saldot ja tilien käyttöoikeustiedot sun pitäisi saada ihan vaan pyytämällä. Voithan sanoa epäileväsi isän kavaltaneen varat...ja siksi kyselet :)
Pelkkä kiinnostus ei ole mielestäni syy alkaa tutkia asiaa. Lapset voivat halutessaan kertoa sitten kun saavat tilit käyttöönsä
Vierailija kirjoitti:
Lapsen huoltajana olet automaattisesti lapsen edunvalvoja. Menet pankkiin ja kysyt, tilinumerot, saldot ja tilien käyttöoikeustiedot sun pitäisi saada ihan vaan pyytämällä. Voithan sanoa epäileväsi isän kavaltaneen varat...ja siksi kyselet :)
Kavaltaminen voisi hiukan hankalaa olla tilin suhteen jossa ehtona on että sen käyttöoikeus alkaa vasta kun lapsi on täysi-ikäinen. Tuon kaltaiseen tiliin edes lapsen edunvalvojalla ei ole käyttöoikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kavaltaminen voisi hiukan hankalaa olla tilin suhteen jossa ehtona on että sen käyttöoikeus alkaa vasta kun lapsi on täysi-ikäinen. Tuon kaltaiseen tiliin edes lapsen edunvalvojalla ei ole käyttöoikeutta.
Ei käyttöoikeutta, mutta kyllä vanhemmalla on oikeus lapsen edunvalvojana tietää lapsen varallisuudesta. Jos AP:n perhe hakisi toimeentulotukea, niin ko. tililtä voitaisiin kuukausittain huomioidakin lapsen kuukausittaisia menoja vastaava summa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole noin helppoa :)
Mun lasten mummo avasi lapsilleni jotkut rahastot vuosia sitten, enkä niistä ikinä saanut mitään tietoa. Silloin ei tarvittu edes vanhemman lupaa avata tiliä, vuonna 1997...
Sain tietää vasta sitten, kun lapsi alkoi saamaan kerran vuodessa pankista postia, eli hänelle tuli kerran vuodessa tieto, mitä vuoden aikana tapahtui, ja koska ei tajunnut siitä mitään, antoi mulle sen paperin. Ja jatkossa joka vuosi.
Nyt elää omaa elämäänsä, ja on saanut käyttöoikeuden tms omiin rahoihinsa, en tiedä yhtään, kuinka paljon rikkaampi hän on kuin minä :)
Enkä aio kysyä.
Pitäisi niistä tiliotteet tulla kotiin lasten nimillä. Meillä on myös lapsilla ihan vastaavat tilit, tällä viikolla tuli molemmista tiliote kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltajalla on aina oikeus tietää paljonko tilillä on jne. Sitä oikeutta ei voi yksikään pankki eikä isovanhempi poistaa. Vanhemmathan on ne jotka pitää lapsen omaisuudesta huolta, joten täytyyhän siitä omaisuudesta myös tietää.
Olet automaattisesti lapsen edunvalvoja.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi niistä tiliotteet tulla kotiin lasten nimillä. Meillä on myös lapsilla ihan vastaavat tilit, tällä viikolla tuli molemmista tiliote kotiin.
Ei pitäisi. Isänäiti avasi lapselle tilin aikoinaan. Lapsi oli jo koulussa kun tuli pankista lapsen nimellä joku tiliehtojen muutos kirje. Painelin pankkiin että ei meidän perheestä kellään ole täällä tiliä, mitä tämä tarkoittaa? Kaartelun jälkeen kertoivat että lapsen mummo on avannut tilin, summaa eivät saa kertoa. Lapsi saa varat käyttöönsä kun täyttää 18 vuotta. Kysyin vielä että miten voi olla mahdollista ihmisen avata tili alaikäiselle ilman minun lupaani (huoltajuus vain minulla), hekin ihmettelivät.
Toivon että 18 vuoden aikana rahaa olisi kertynyt ajokortin(&auton) verran tai ensiasuntoon pesämunan. Asia ei kuulu minulle nyt eikä ainakaan lapsen aikuistuttua.
En usko, että saat tietoa mistään. Paitsi kysymällä isovanhemmilta. Toisaalta, tuskin edes teet tiedolla mitään?