Appivanhemmat kylään jouluksi
Anoppi ja appi ovat tulossa kylään viikoksi joulun aikaan. Ei siinä muuten mitään, mutta nämä ovat sellaisia, että odottavat jatkuvaa passausta. Eikä siinäkään mitään, mutta minulla on 1- ja 2-vuotiaat lapset hoidettavana ja teen töitä täysipäiväisesti. Kuuluuko teidän mielestänne minun olla hyvä emäntä ja passata appivanhemmat alusta loppuun? Olettavat siis, että ennen töitä laitan heille aamupalaa, ja että iltaisin laitan iltapalat ja seuraavan päivän ruoat valmiiksi. En vain oikeasti jaksaisi, eikä kyllä kiinnostaisikaan. Jouluruoat kyllä aion toki laittaa. Mielipiteitä? Appivanhemmat ovat 5-kymppisiä.
Kommentit (35)
Raskasta on sinulla ja ymmärtämättömät appivanhemmat. Itsekin jouduin aikoinaan anopin kanssa vastaavaan tilanteeseen ja jouluaattona olin niin väsynyt, että vain itkin. Hän kehtasi vielä arvostella jouluruokaani, että se tuli valmiiksi myöhemmin kuin hän oli tottunut syömään... Enää en jaksaisi ja ajattelen että sinäkin saisit olla itsekkäämpi tuossa tilanteessa. Helppoa se ei kuitenkaan ole, jos ovat noin ymmärtämättömiä. Mielestäni miehesi pitäisi sanoa vanhemmilleen, mitä mieltä hän on siitä, että uuvut pienten lasten äitinä perinpohjin. Jos vanhempansa suuttuvat, niin sen kun lähtevät kotiinsa. Joku raja asioilla pitää olla, oli sitten joulu tai juhannus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin molemmat "passaa" omia vanhempiaan jos tulevat kylään. Eli minä hoidan äitini ja mies omat vanhempansa.
Omituista. Miksi aikuisia ihmisiä pitää passata, jolleivat he ole ihan vuodepotilaita? Ei tuollainen ole nykyaikaa vaan jäänne jostain keskiajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ne sun lapset on arkena hoidossa, jos kerran olet työssäkäyvä äiti? Enkä kyllä millään keksi, mitä ylimääräistä hommaa on appivanhemmista, jos kerran aiot omalle perheelle ruokaa jouluksi laittaa. Samalla se ruoka tulee kahdelle lisäaikuiselle.
On muuten äärettömän epäkohteliasta lähteä itse aamulla töihin ja huikata ovelta, että tehkää meille joulu.
Ihan itse olen jouluruoat laittamassa perjantai-iltana ja lauantain aikana. On lisätyötä, koska ovat meillä yli viikon, ja syövät tauotta. Lapset ovat hoidossa.
ApOkei. Sä olet töissä, mies on töissä (kummallakaan ei yhtään vapaata välipäivinä), lapset on hoidossa. Sillä aikaa appivanhemmat istuu teillä kotona (heillä taas on välipäivät kokonaan vapaita töistä) ja syö tauotta.
Jep jep. Semmoinen provo tällä kertaa.
Voitko selventää, mikä on epäuskottavaa? Sinänsä ihan mukava kuulla, että ilmeisesti sinusta tämä tilanne on absurdi. No, niin minustakin.
Ap
Hölmöä ruokkia provoa. Mutta tuollaista viisikymppistä anoppia ei olekaan, joka menisi istumaan pienten lasten äidin täysin passattavaksi viikkotolkulla. Ei edes täällä anoppivihapalstalla.
Eikä sellaista nuorta naista (jota sinä tässä tarinassa esität), joka ottaisi miehen, joka ei pane kotona tikkua ristiin.
Siis eivätkö isovanhemmat vietä aikaa lastenlastensa kanssa vaan lapset ovat hoidossa?
Silloin harvoin kun minun vanhempani kävivät yökylässä (pitkä matka, nyt ovat jo liian raihnaisia matkustamaan), lapsemme oli pois hoidosta, tietysti.
Ne sun appivanhempasi voisivat mennä hotelliin täysihoitooon viikoksi. Mä en suostuisi tuohon. Meille saa vieraat tulla kunhan osallistuvat kodin askareisiin.
Hölmöä ruokkia provoa. Mutta tuollaista viisikymppistä anoppia ei olekaan, joka menisi istumaan pienten lasten äidin täysin passattavaksi viikkotolkulla. Ei edes täällä anoppivihapalstalla.
Eikä sellaista nuorta naista (jota sinä tässä tarinassa esität), joka ottaisi miehen, joka ei pane kotona tikkua ristiin.[/
Kuule, kyllä vaan näitä passattavia anoppeja ja miehiä, jotka eivät laita tikkua ristiin kotona, on ihan oikeasti. Itseltään voi kysyä, kuinka kauan annan tilanteen jatkua tällaisena?
No mä en kyllä tekis mitään ylimääräisiä kokkailuja, saisivat ruokaa siloin kuin omakin perhe. Voisin kysyä, et mitä haluatte laittaa ruuaksi, niin voin kyllä ne ostaa.
Itse himpun verran yli viiskymppisenä jotenkin vierastan ajatusta, että minulla olisi lapsenlapsia; eli ovatko miehesi vanhemmat entisiä teinivanhempia?
Jos appivanhemmat on viiskymppisiä, ap lienee suht nuori.
Itse olen noin 50v ja jouluksi tulee omat ja appivanhemmat sekä lapset puolisoineen. Lapsenlapsia ei vielä ole.
Missään nimessä en ala passaamaan, olen jo hyvissä ajoin nakittanut kaikille osansa tehtäväksi. Sen voi tehdä rakentavasti ja ovelasti tyyliin "äiti hei, mä en ikinä saa laatikoista niin hyviä kuin sinä. Jaksasitko tehdä?" Tai "anoppi, sun hedelmäkakku on niin törkeen hyvää että tekisitkö semmosen?" Lapsille voi ujuttaa hommia suoraviivaisemmin.
Aamulla töihin lähtiessä sanon että syökää mitä löydätte tai lähikauppa on kilometrin päässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ne sun lapset on arkena hoidossa, jos kerran olet työssäkäyvä äiti? Enkä kyllä millään keksi, mitä ylimääräistä hommaa on appivanhemmista, jos kerran aiot omalle perheelle ruokaa jouluksi laittaa. Samalla se ruoka tulee kahdelle lisäaikuiselle.
On muuten äärettömän epäkohteliasta lähteä itse aamulla töihin ja huikata ovelta, että tehkää meille joulu.
Ihan itse olen jouluruoat laittamassa perjantai-iltana ja lauantain aikana. On lisätyötä, koska ovat meillä yli viikon, ja syövät tauotta. Lapset ovat hoidossa.
ApOkei. Sä olet töissä, mies on töissä (kummallakaan ei yhtään vapaata välipäivinä), lapset on hoidossa. Sillä aikaa appivanhemmat istuu teillä kotona (heillä taas on välipäivät kokonaan vapaita töistä) ja syö tauotta.
Jep jep. Semmoinen provo tällä kertaa.
Voitko selventää, mikä on epäuskottavaa? Sinänsä ihan mukava kuulla, että ilmeisesti sinusta tämä tilanne on absurdi. No, niin minustakin.
ApHölmöä ruokkia provoa. Mutta tuollaista viisikymppistä anoppia ei olekaan, joka menisi istumaan pienten lasten äidin täysin passattavaksi viikkotolkulla. Ei edes täällä anoppivihapalstalla.
Eikä sellaista nuorta naista (jota sinä tässä tarinassa esität), joka ottaisi miehen, joka ei pane kotona tikkua ristiin.
Valitettavasti on. Olen ollut edellisillä kerroilla hyvin pettynyt siihen, että appivanhemmat tulevat meille "lomailemaan", eivätkä halua osallistua lastenhoitoon tai edes ruoanlaittoon. Appiukko tosin autteli miestä vähän rakennushommissa.
Enkä missään vaiheessa sanonut, etteikö mieheni laittaisi tikkua ristiin kotona. Asia ei nimittäin ole niin - mieheni on paras mahdollinen isä lapsille, touhuaa aina lasten kanssa, antaa minun nukkua toisena viikonloppuaamuna pitkään jne. Ei siis ollenkaan mikään juopottelija tai lastenhylkääjä, kuten monet niistä miehistä, joista täällä avaudutaan usein. Mieheni ajattelee aina lasten parasta, viettää lähes kaiken vapaa-ajan lasten kanssa. Mutta ruokaa mieheni ei juurikaan laital, siinä hänen syntinsä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No mä en kyllä tekis mitään ylimääräisiä kokkailuja, saisivat ruokaa siloin kuin omakin perhe. Voisin kysyä, et mitä haluatte laittaa ruuaksi, niin voin kyllä ne ostaa.
Itse himpun verran yli viiskymppisenä jotenkin vierastan ajatusta, että minulla olisi lapsenlapsia; eli ovatko miehesi vanhemmat entisiä teinivanhempia?
Mieheni vanhemmat olivat juuri 20 v. täyttäneet saadessaan ensimmäisen lapsensa, eli nuoria kyllä.
Ap
Jos passaat ja totutat heidät täysihoitoon, syy on ihan omasi. Kylässä kuulostellaan talon tapaa ja jos on vähän laiskempi vieras, ei taatusti tee mitään oma-alotteisesti. Emannän sitten alkaessa passata siihen on mukava totuttautua.
Ratkaisu on myös ulottuvillasi. Kerro ja näytä appivanhemmillesi tuloiltana, mistä löytyvät aamupalatarvikkeet, astiat, kahvitarpeet ynnä muut. Älä laita aamu- ja iltapaloja. Lämpimän ruoan voit toki laittaa samalla kaikille, jos kuitenkin laittaisit sen omalle perheellesi.
Viikon visiitillä voi toivoa vieraiden osallistuvan enemmän kun lyhyillä käynneillä. Älä kuitenkaan oleta mitään, vaan pyydä ihan suoraan. Ihmiset eivät osaa lukea ajatuksia. Voit sanoa ihan hyvin "Tänään mulla on kiire päivä töissä ja tulen vähän myöhemmin. Viittisitkö Pentti laittaa kinkkukiusauksen neljän maissa uuniin? Tarvikkeet löytyy tuolta ja vuoat tuolta." tai "Tänään voitais kaikki siivota yhdessä. Keräisitkö Liisa kaikki petivaatteet koriin ja voisitko sä Pentti viedä matot ulos?"
Älä passaa, älä marttyroi, älä osoita mieltäsi. Pyydä kaikkia osallistumaan ja pidä hyvää tuulta yllä.
Jos minulle tulisi appivanhemmat viikoksi majailemaan, niin veisin heidät heti ensimmäisenä päivänä keittiöön ja näyttäisin, mistä löytyy mitäkin tarvikkeita ja sanoisin, että koska minä olen arkisin töissä, niin te saatte hoidella syömisenne parhaaksi katsomallanne tavalla. Kotona nämä kaksi pientä aikasyöppöä vie suuren osan ajastani, joten en ehdi valitettavasti juurikaan passaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni vanhemmat olivat juuri 20 v. täyttäneet saadessaan ensimmäisen lapsensa, eli nuoria kyllä.
Ap
Täyttä päivää töissä tekevänä sä ehdit kyllä kiitettävän hyvin palstailemaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Täyttä päivää töissä tekevänä sä ehdit kyllä kiitettävän hyvin palstailemaan. :)
Töissäpä hyvinkin istuskelen. Sen verran hiljaista, että ehtii hyvinkin palstalla roikkumaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos passaat ja totutat heidät täysihoitoon, syy on ihan omasi. Kylässä kuulostellaan talon tapaa ja jos on vähän laiskempi vieras, ei taatusti tee mitään oma-alotteisesti. Emannän sitten alkaessa passata siihen on mukava totuttautua.
Ratkaisu on myös ulottuvillasi. Kerro ja näytä appivanhemmillesi tuloiltana, mistä löytyvät aamupalatarvikkeet, astiat, kahvitarpeet ynnä muut. Älä laita aamu- ja iltapaloja. Lämpimän ruoan voit toki laittaa samalla kaikille, jos kuitenkin laittaisit sen omalle perheellesi.
Viikon visiitillä voi toivoa vieraiden osallistuvan enemmän kun lyhyillä käynneillä. Älä kuitenkaan oleta mitään, vaan pyydä ihan suoraan. Ihmiset eivät osaa lukea ajatuksia. Voit sanoa ihan hyvin "Tänään mulla on kiire päivä töissä ja tulen vähän myöhemmin. Viittisitkö Pentti laittaa kinkkukiusauksen neljän maissa uuniin? Tarvikkeet löytyy tuolta ja vuoat tuolta." tai "Tänään voitais kaikki siivota yhdessä. Keräisitkö Liisa kaikki petivaatteet koriin ja voisitko sä Pentti viedä matot ulos?"
Älä passaa, älä marttyroi, älä osoita mieltäsi. Pyydä kaikkia osallistumaan ja pidä hyvää tuulta yllä.
Aamulla mies laittoi kahvit, ja sillä selvä. Lähdettiin, enkä tiedä, mitä appivanhemmat sitten tekivät. Olettaisin, että ovat tähän mennessä löytäneet jääkaapista ruokaa!
Ap
Ap