Appivanhemmat kylään jouluksi
Anoppi ja appi ovat tulossa kylään viikoksi joulun aikaan. Ei siinä muuten mitään, mutta nämä ovat sellaisia, että odottavat jatkuvaa passausta. Eikä siinäkään mitään, mutta minulla on 1- ja 2-vuotiaat lapset hoidettavana ja teen töitä täysipäiväisesti. Kuuluuko teidän mielestänne minun olla hyvä emäntä ja passata appivanhemmat alusta loppuun? Olettavat siis, että ennen töitä laitan heille aamupalaa, ja että iltaisin laitan iltapalat ja seuraavan päivän ruoat valmiiksi. En vain oikeasti jaksaisi, eikä kyllä kiinnostaisikaan. Jouluruoat kyllä aion toki laittaa. Mielipiteitä? Appivanhemmat ovat 5-kymppisiä.
Kommentit (35)
No et todellakaan ala passata. Viisikymppiset laittaa itse aamiaisensa ja päivällisen sinullekin!
Minä en kyllä noin pienten lasten kanssa ottaisi vastaan vieraita jouluna, koska se olisi itselleni tosi epämiellyttävää.
Mutta nyt kun olette heidät kutsuneet/ette ole osanneet kieltäytyä, niin yritä olla miettimättä asiaa liikoja ja anna anopille ja apelle vastuualueet jo tänään. Eli ilmoitat nyt, että hei tekisittekö esim rooliin ja graavilohen, ja sitten et yksinkertaisesti passa aamupalojen ym kanssa. Nautit joulusta ja sanot heille että olkaa kuin kotonanne, jääkaapista saa ottaa aamulla mitä haluaa jne.
Ja jos nyt jotain passausta on aivan pakko tehdä, niin on sulla puolisokin joka on yhtä lailla vastuussa joulusta kuin sinä. Älä ala marrtyyriksi, 2-vuotias jo tajuaa ikävän tunnelman. Ensi vuonna ilmoitatte viimeistään marraskuussa että vietätte joulun omalla porukalla, haluatte aloittaa tämän perinteen lapsillenne. Toivotatte vieraat tervetulleeksi välipäivinä tms.
Vierailija kirjoitti:
Huono provo.
En oikein tiedä mikä sai provotutkasi värähtämään, sillä tämä on valitettavasti totisinta totta. Ahdistaa ja stressaa jo ihan kamalasti. Appivanhempia ei kutsuttu, kutsuivat itse itsensä. Mies sitten oli suostunut. Toisaalta en olisi minäkään hanttiin laittanut, sillä haluaisimme, että heillä olisi edes jonkinlaiset välit lapsiamme. Pienemmän ovat nähneet vain kerran.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitäs miehes tekee vanhempiensa viihtyisyyden puolesta?
No, ei juurikaan mitään. Minä meillä kotona ruoat laitan, ja samalla tyylillä mennään, kun on vieraita.
Ap
Tosin, kun oma äitini on kylässä, niin hän hoitaa ruokahuolto täysin, mikä on aivan luksusta. :) Mutta appivanhemmat kun tulevat kylään, niin minulla on tuplatyö normaaliin verrattuna. Ja näin kahden pikkulapsen (joista toinen mahdollisesti erityislapsi) töissäkäyvänä äitinä koen, että olen ihan ilman ylimääräistäkin hommaa aivan rättiväsynyt. Meillä ei ole tukiverkkoa ollenkaan, eikä olla miehen kanssa käyty missään nyt melkein kolmeen vuoteen.
Ap
Joko tyydyt vallitsevaan eli laitat ja passaat tai sitten teet selväksi miten haluat asioiden olevan. Turha ruikuttaa.
En suvaitsisi tuollaista käytöstä mieheltäni enkä liioin appivanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Tosin, kun oma äitini on kylässä, niin hän hoitaa ruokahuolto täysin, mikä on aivan luksusta. :) Mutta appivanhemmat kun tulevat kylään, niin minulla on tuplatyö normaaliin verrattuna. Ja näin kahden pikkulapsen (joista toinen mahdollisesti erityislapsi) töissäkäyvänä äitinä koen, että olen ihan ilman ylimääräistäkin hommaa aivan rättiväsynyt. Meillä ei ole tukiverkkoa ollenkaan, eikä olla miehen kanssa käyty missään nyt melkein kolmeen vuoteen.
Ap
No nythän se tukiverkko saapui, aktivoi se. Lähtekää miehen kanssa yhdessä syömään, tukiverkko hoitaa.
Mitä ne appivanhemmat siellä tekee päivät pitkät, kun te olette miehen kanssa töissä ja lapset hoidossa?
Kai ne sun lapset on arkena hoidossa, jos kerran olet työssäkäyvä äiti? Enkä kyllä millään keksi, mitä ylimääräistä hommaa on appivanhemmista, jos kerran aiot omalle perheelle ruokaa jouluksi laittaa. Samalla se ruoka tulee kahdelle lisäaikuiselle.
On muuten äärettömän epäkohteliasta lähteä itse aamulla töihin ja huikata ovelta, että tehkää meille joulu.
Älä aloita tuota passausta lainkaan. Eiköhän viikon puoliväliin mennessä viimeistään ymmärrä jo itse keittää aamukahvinsa. Passauksen sijaan nakitat heitä osallistumaan perheen arkeen jos teillä kerran majailevat. Normaali, perusterve viisikymppinen ei odota vieraillessaan viikon lapsensa perheen luona saavansa täysihoitomajoituksen. Varsinkaan kun lapset ovat noin pieniä! Huudahda ilahtuneena heti kun tulevat: "ihana kun tulitte, kaksi auttavaa käsiparia viikoksi tulee todella tarpeeseen, tervetuloa!". Karisee sitten turhat passausodotukset heti etuovelle 😉 Mukavaa joulua!
Et passaa niitä. Tehkööt itse ruokansa, pyydät heti ovesta astuessaan heiltä vähän rahaa kun kuitenkin syövät. Eivätpähän tule uudestaan.
Tai itseasiassa, jos minusta olisi kyse, niin en päästäisi tuollaisia idiootteja sisään.
Vierailija kirjoitti:
Kai ne sun lapset on arkena hoidossa, jos kerran olet työssäkäyvä äiti? Enkä kyllä millään keksi, mitä ylimääräistä hommaa on appivanhemmista, jos kerran aiot omalle perheelle ruokaa jouluksi laittaa. Samalla se ruoka tulee kahdelle lisäaikuiselle.
On muuten äärettömän epäkohteliasta lähteä itse aamulla töihin ja huikata ovelta, että tehkää meille joulu.
Ihan itse olen jouluruoat laittamassa perjantai-iltana ja lauantain aikana. On lisätyötä, koska ovat meillä yli viikon, ja syövät tauotta. Lapset ovat hoidossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse olen jouluruoat laittamassa perjantai-iltana ja lauantain aikana. On lisätyötä, koska ovat meillä yli viikon, ja syövät tauotta. Lapset ovat hoidossa.
Ap
Lihakeiton tekee kätevästi "siinä sivussa" eli keitä iso kattilallinen soppaa, syövät sitä muutaman päivän. Siihen perään kaurapuuroa tms. Ei siitäkään lisätyötä synny haudekattilassa. Jos siis koko ajan ovat jotain syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo nythän se tukiverkko saapui, aktivoi se. Lähtekää miehen kanssa yhdessä syömään, tukiverkko hoitaa.
Eivät päästä meitä lähtemään. Korkeintaan puolen tunnin reissun ruokakauppaan saamme tehdä, ja sekin pitkin hampain. Eivät halua jäädä lasten kanssa - on kuulemma liian suuri vastuu.
Ap
Meillä ainakin molemmat "passaa" omia vanhempiaan jos tulevat kylään. Eli minä hoidan äitini ja mies omat vanhempansa.
Miten joku voi odottaa että sinä tulet töistä kahden lapsen kanssa ja passaat sitten vielä heitä.
Ei siitä tule mitään,
Jos rahat riittää niin osta ison kaupan keittiöstä lämmintä ruokaa.
On herkullista mutta kallista.
Todella raskasta, on kokemusta.
Sitten vielä lastenhoito päälle ja äidin kimpussa ne lapset kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Okei. Sä olet töissä, mies on töissä (kummallakaan ei yhtään vapaata välipäivinä), lapset on hoidossa. Sillä aikaa appivanhemmat istuu teillä kotona (heillä taas on välipäivät kokonaan vapaita töistä) ja syö tauotta.
Jep jep. Semmoinen provo tällä kertaa.
Ei tulisi passattavaksi minun huusholliin! Eikö miehessäsi ole munaa sanoa vanhemmilleen, että keittävät itse aamukahvinsa tai keittää itse heille! Voi helvetti mitä tossukoita...