Pitäisikö flunssan takia saada sairaslomaa? Missä raja kulkee?
Yllätyin, kun terveyskeskuksessa ei päästetty lääkärille, vaikka minulla on lievää kuumetta (+38 astetta), yskää ja aivan karmea olo. Hoitaja pyysi vain lepäämään iltaisin mahdollisimman paljon (rauhallista ulkoilua unohtamatta) ja ottamaan tarpeeksi särkylääkettä. - Joo, tottakai töihin, sanoi hoitaja. No ilman lääkärintodistustahan en voi poiskaan olla.
Jouduin siis menemään töihin ja terveyskeskusreissulla käytetty aika (aiheeton poissaolo) lähtee palkasta. Aika sairaan rankaa yrittää vääntää töitä tässä kunnossa. Yksityisellekään en viitsi mennä, kun ne ovat niin kalliita pidemmän päälle kaikkien tutkimusten takia. Mieluummin pidän palkatonta vapaata, jos kunto menee tästä vieläkin pahemmaksi.
Mikä teidän mielestä on se raja, milloin pitäisi olla oikeus olla kotona? Kuumeen astelukema tai kesto? No tämä on vähän veteen piirretty viiva, mutta säännöt pitäisi olla kaikille samat (tai sitten työnantajat alkavat suosimaan toisia).
Kommentit (31)
Terveyskeskuksissa ei pääse lääkärille pikkuflunssan takia, jos käynnin ainoa syy olisi sairaslomatodistus. Se, että on typeriä työnantajia, jotka eivät anna olla muutamaa päivää poissa omalla ilmoituksella, ei ole syy järjestää verovaroilla maksettua saikkulappujen kirjoituspalvelua. Jos työnantaja vaatii lapun heti ekasta sairaspoissaolopäivästä, silloin työnantajan kuuluisi järjestää pääsy lääkäriin.
Ap:n tapaus kuulostaa silti oudolta, koska yleensä kuumeisesta flunssasta saa hoitajalta sairaslapun, jos vain pyytää. Meidän työpaikalla on hyvä systeemi: omalla ilmoituksella saa olla poissa 5 päivää ja vielä siihen päälle 2 päivää työterveyshoitajan todistuksella. Lääkäriin pitää siis mennä vasta viikon sairastettuaan, ellei taudin luonteen takia ole sinne asiaa aiemmin. Tämän hienon systeemin vuoksi olen vuosien varrella joutunut käymään työterveyslääkärillä vain kerran. Silloin syy oli, että tarvitsin sairaslomalapun kun olin vesirokon vuoksi poissa yli viikon. En tarvinnut silloinkaan mitään lääkärinhoitoa, koska olin jo paranemassa.
Meillä on ilmaisesti työnantaja käskenyt työterveydenhuoltoa tiukentamaan saikun ehtoja. Ennen sain flunssassa saikkua nuhan, yskän, kurkkukivun ja särkyjen perusteella, vaikka minulle ei koskaan nouse kuumetta. Nykyään sama lääkäri ei enää sitä kirjoita. Pelkään, että seuraavan kerran kun sairastun, saan jonkun sydänlihastulehduksen kun omaa lomaakaan en voi ottaa lepoa varten.
Ja tosiaan ihan pienestä en ole saikkua edes hakenut, vaan viimeksikin piti olla saattaja mukana että edes pääsin lääkärin juttusille pyörtymättä.
Työkaveri oli kysynyt lääkäriltä, että eivätkö muut ole tartuntavaarassa jos hänen pitää mennä flunssaisena työpaikalle. Lääkäri oli vastannut että höpsis, flunssapöpöjä on ilmassa muutenkin koko ajan. No, kaikki samasta työhuoneesta sairastuivat. Työnantaja kai ajattelee että ei se mitään kunhan tulevat töihin kuitenkin. Tosiasiassa ei ole niin, koska kukaan ei pysty tekemään mitään ja tauti vain pitkittyy kun ei saa sitä levätä pois.
Riippuu työstä. Toimistotätinä menin ilkeässäkin kuumeessa töihin, mutta nyt kun teen fyysisiä hommia, jo nuhaisena nousee kylmä hiki, heikottaa, huimaa ja takaraivoa pistelee siihen malliin, että laatta lentää hetkenä minä hyvänsä. Toimin puoliteholla ja vaarannan itseni lisäksi työkaverit, joten en tee töitä lainkaan.
Eikö teillä ole järjestettyä työterveyshoitoa? Työterveyshoitaja voi kirjoittaa muistaakseni kolmen päivän sairausloman, mutta jos tauti jatkuu, sitten on mentävä lääkärin vastaanotolle.
On vaikea ilmoittaa mitään tiettyä asterajaa kuumeeseen. Mittaustavat vaihtelevat yksilöstä toiseen, lisäksi eri ihmisiin kuume vaikuttaa eri tavalla. Joku ei ole moksiskaan 38 asteen kuumeesta, kun taas joku toinen on jo kanttuvei. Joillakin sairas olo näkyy herkästi koko olemuksesta, kun taas toiset pysyvät terveen oloisina ja hehkeinä. Itse kuulun valitettavasti tähän jälkimmäiseen ryhmään. Minun on oltava todella sairas, ennen kuin se näkyy minussa.
Jos todella olet sairauden takia työkyvytön, mene yksityiselle, jos et kerran terveyskeskuksen lääkärin puheille päässyt. Jotkut hoitaja ovat todellisia diktaattoreita ja kuvittelevat toisinaan tietävänsä asiat niin hyvin, ettei hänen mielestään ole mitään syytä päästää asiakasta lääkärin puheille. Oma kokemus on muutaman vuoden takaa. Minä sairastuin rajuun angiinaan ja kovaan kuumeeseen (39 astetta). Hoitaja vaan tuumasi, että otetaan näyte kurkusta ja soittele sitten aamulla. Lääkäri olisi voinut määrätä lääkkeet jo heti sekä kirjoittaa sairausloman, mutta kun ei, niin ei. Aamulla sitten käskettiin tulla hakemaan resepti. Ja kaiken huipuksi piti mennä kovassa kuumeessa jonottamaan vielä terveydenhoitajalle, joka kirjoitti lomalapun pariksi päiväksi. Soita sitten, jos ei kuuri ole vielä purrut ja kuume on korkealla.
Nyt olen kummastunut. Mihin lääkäriä tarvitaan? Meillä on pakko viedä todistus töihin jo yhden päivän poissaolosta, joten menen hoitajalle, joka kirjoittaa minulle sellaisen 1-3 päivän loman, kun ilmoitan olevani työkyvytön. Pari kertaa flunssa on venynyt yli tuon ajan, jolloin olen hakenut lisää saikkua.
Jos on kuumetta tai kovia kipuja, niin ei ole työkykyinen. Flunssassakin on niin moninaiset oireet, että vaikea sanoa yhtä tiettyä kriteeriä, jonka pitäisi täyttyä. Tai jos joutuu odottamaan sairauslomatodistusta koko päivän päivystyksessä (jotkut työnantajat hyväksyvät vain terveyskeskuslääkärin...), ja ottaa odotusaikana kuumetta laskevaa särkylääkettä, niin eihän se silloin tarkoita, etteikö sairautta enää olisi.
Julkisen puolen on pakko antaa se sairauslomatodistus, vaikka sieltä ensin sanotaankin, että flunssaan ei anneta lääkäriaikaa. Tietenkään sinne ei pidä mennä, jos esim. omalla ilmoituksella saa olla pois, mutta jos työantaja todistuksen vaatii, niin pakko se on kirjoittaa kun esittää itse saman vaatimuksen eteenpäin. Tämä on ihan lakisääteinen oikeus.
Ei sitä astelukemista voi mitata. Toisilla ei nouse kuume koskaan vaikka kipee oliskin, ja tällöin on hyvä jäädä saikulle. Ensimmäinen päivähän on nykyään muutenkin palkaton eli omassa harkinnassa on saikun tarve.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työstä. Toimistotätinä menin ilkeässäkin kuumeessa töihin, mutta nyt kun teen fyysisiä hommia, jo nuhaisena nousee kylmä hiki, heikottaa, huimaa ja takaraivoa pistelee siihen malliin, että laatta lentää hetkenä minä hyvänsä. Toimin puoliteholla ja vaarannan itseni lisäksi työkaverit, joten en tee töitä lainkaan.
Olen itse ollut toimistohommissa sairaana, mutta ei se ole kannattanut. Siinä tuli kuitenkin tehtyä sen verran virheitä, että niiden korjaamiseen meni turhaa työaikaa. Ja onhan se noloa yritykselle, kun asiakkaille menevissä laskuissa on virheitä ja korjattavaa löytyi vielä tilinpäätöksen aikaan. Kuume vaikuttaa ajattelukykyynkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä astelukemista voi mitata. Toisilla ei nouse kuume koskaan vaikka kipee oliskin, ja tällöin on hyvä jäädä saikulle. Ensimmäinen päivähän on nykyään muutenkin palkaton eli omassa harkinnassa on saikun tarve.
Olen yhdelle ihmiselle sanonut että sun täytyy jäädä sairaslomalle. Vastasi ettei voi kun ei ole kuumetta. Kehotin silti menemään lääkäriin kun naamastakin näki monen metrin päähän että ihmisellä on paha flunssa. Sanoin että sinusta näkee ilman kuumettakin että olet kipeä. Ei sitä terveyden kustannuksella pidä leikkiä työn sankaria. Siitä tavallisesta flunssasta voi liialla rasittamisella herätä sairaalasta.
No työkyvytön voi tietysti olla ilman kuumettakin, mutta erityisesti sen kanssa. Sehän on ihan hullua ja vaarallistakin rasittaa itseään. Joku täysin kaheli "valehoitaja" asialla.