Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kontrolloi rahankäyttöä

Vierailija
22.12.2016 |

Meillä oli yhteiset rahat ja miehellä oli valta kaikessa mitä piti ostaa jne. Omaa rahaa ei koskaan jäänyt. Kyllästyin tähän ja nyt jaoimme rahat. Miehen mielestä tekemäni suunnitelma on epäreilu, koska hänelle jää n. 300 e käteen ja minulle ja kahdelle lapselle n. 250 e. Minä saan ansiosidonnaista (eli n. 400 e vähemmän kuin n, koska käy töissä). Nyt hän syyttää minua rahojen varastamisesta, koska tässä kuussa meille jää vähemmän rahaa isompien laskujen takia. Avioliittoni on kriisissä, ja luulen että rahojen jako tuo minulle itsenäisyyttä enkä anna hänen kontrolloida minua enää.
Niin, olenko mielestänne epäreilu?
Auttakaa, olen todella kyllästynyt tähän 😫

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli yhteiset rahat ja miehellä oli valta kaikessa mitä piti ostaa jne. Omaa rahaa ei koskaan jäänyt. Kyllästyin tähän ja nyt jaoimme rahat. Miehen mielestä tekemäni suunnitelma on epäreilu, koska hänelle jää n. 300 e käteen ja minulle ja kahdelle lapselle n. 250 e. Minä saan ansiosidonnaista (eli n. 400 e vähemmän kuin n, koska käy töissä). Nyt hän syyttää minua rahojen varastamisesta, koska tässä kuussa meille jää vähemmän rahaa isompien laskujen takia. Avioliittoni on kriisissä, ja luulen että rahojen jako tuo minulle itsenäisyyttä enkä anna hänen kontrolloida minua enää.

Niin, olenko mielestänne epäreilu?

Auttakaa, olen todella kyllästynyt tähän 😫

Vaikea sanoa. Meillä on kummallakin omat rahat, eikä mieheni totisesti vahdi jokaisen oman senttini käyttöä. Mielestäni reilua on, että kumpikin osallistuu perheen elatukseen vointinsa mukaan, mutta tässä tapauksessa siitä voinnista näyttää olevan erimielisyyttä. Ja niiden isompien laskujen osalta riippuu aivan siitä, onko kyse perheen yhteisesti sovitusta elatuksesta vai sinun yksityisestä huvittelustasi (esim. sairauden hoitoa ei lasketa huvitteluksi, ja mieheni kyllä on auttanut tarvittaessa, mutta asia on sovittu ennen laskujen maksua). Tulivatko ne isot laskut miehellesi yllätyksenä? Itse en pidä kontrollointina sitä, että mieheni pitää huolen omista rahoistaan ja siitä, että päättää tarkoin itse, osallistuuko hän johonkin omaan isompaan kuluuni vai ei (ansiosidonnaisella minäkin). Pidän kuitenkin tärkeänä, että minulla on mahdollisuus käyttää rahaa kyselemättä mieheltäni joka asiaa.

Vierailija
2/9 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis koska aloitimme vasta tämän rahojen jaon, erälaskut tulivat kokonaisina (eli esim. Diesel-vero 150 e kuukausittaisen 50 e sijaan) jos ymmärrät mitä tarkoitan..:) eli siis nämä laskut ovat yhteisiä laskuka, minulla ei ole mitöön omia menoja.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole mitään omia menoja? Siis sinulla ei ole mitään omaa käyttörahaa mennä vaikka kampaajalle tai ostaa uusi talvitakki?

Vierailija
4/9 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis koska aloitimme vasta tämän rahojen jaon, erälaskut tulivat kokonaisina (eli esim. Diesel-vero 150 e kuukausittaisen 50 e sijaan) jos ymmärrät mitä tarkoitan..:) eli siis nämä laskut ovat yhteisiä laskuka, minulla ei ole mitöön omia menoja.

Ap

Tee se kuukausittainen budjetti ja siirrätte niitä isompiä eriä varten yhteiselle tilille suunnitelman mukaan. Loput jää sitten omalle tilille.

Ilmeisesti uusperhe, kun sinulle ja lapsille jää vähemmän kuin miehelle yksinään?

Vierailija
5/9 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetti pitää tehdä vuositasolla ja sitten vaan jakaa se kuukausille, koska yleensä ihmiset saavat tulonsa kuukausitasolla. 

Vierailija
6/9 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No tehkää nyt mitä haluatte ja aloitatte 1.1.2017 eikä mitään itkua kuunnella. Ero tasaantuvat vuoden mittaan. 

Vierailija
7/9 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli (huom) mies, jonka kanssa oli erilliset rahat. EI lapsia, mutta kaksi yhteistä lemmikkiä. Mies tienasi enemmän ja vaikka maksoimme asiat suunnilleen puoliksi, lopulta minä enemmän, mies katsoi jatkuvasti asiakseen arvostella mihin käytin omia rahojani ja mihin niitä hänen mielestään olisi pitänyt käyttää. En olisi saanut esim. käydä kukkakaupassa jne. Sitä vastoin miehen pleikkarit, satojen eurojen puvut (500€+), poikien matkat, joka viikkoinen ravintolassa syöminen ja taksilla ajaminen olivat hänestä aivan ok. Oma mieheni sairastui henkisesti, ei aikaisemmin ollut sellainen. Sen jälkeen alkoi kuvitella asioita ja yhtenä "kivana" juttuna syytti minua rahojensa varastamisesta. Mitään yhteisiä rahoja ei siis ollut, varastin rahaa niin että mies maksoi vuokrasta tietyn määrän jne. Ero tuli.

AP:lle, miehesi on itsekäs eikä kanna vastuuta teistä perheenä. Minun mielestäni. Väite rahojen varastamisesta on minusta pimeä. Ilmeisesti nyt mies ei siis saa käyttää kaikkia itse tienaamiaan rahojaan itseensä. En jaksaisi kuunnella varastamisväitteitä hetkeäkään (enää).

Vierailija
8/9 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole mitään omia menoja? Siis sinulla ei ole mitään omaa käyttörahaa mennä vaikka kampaajalle tai ostaa uusi talvitakki?

Ei silloin kun haluaisin. Sitä pitää melkein anella ja aina tulee riitaa, ja koskaan "ei ole rahaa". No ei kai kun meillä ei ole mitään budjettialaan. Tällä suunnitelmalla minkä tein, laitamme rahaa jopa säästöön. Nyt se on lähinnä luottokortin vinguttamista ruoka-ostoksiin.

Ap

Vierailija
9/9 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tee se kuukausittainen budjetti ja siirrätte niitä isompiä eriä varten yhteiselle tilille suunnitelman mukaan. Loput jää sitten omalle tilille.

Ilmeisesti uusperhe, kun sinulle ja lapsille jää vähemmän kuin miehelle yksinään?

Juuri niin suunnittelinkin, mutta tälle kuulle tuli pari kolonaista erää. Tiedän, mitä tarkoitat, se on kyllä hyvä vinkki. Juu yhteinen tili avattu juuri ruokaostoksia ja laskuja varten, vaikka mies kovasti oli vastaan. Uusperhe ei ole.. lapset 2 ja 1v.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme