Kuolen ahdistukseen: kotona luteita
Isännöitsijä soitti aamulla, että naapurissa on syksyn aikana ollut luteita ja niitä on torjuttu useaan otteeseen ja nyt kaikki naapuroivat asunnotkin tarkastetaan luteiden varalta.
Torjuntafirman tarkastaja kävi äsken. Mitään oireita tai puremajälkiä ei ole meidän perheellä ollut, mutta niin vain kaikkien sängynrungoista löytyi ihan selviä luteen jälkiä!!
Ahdistaa niin paljon että en meinaa kestää!! Tämä tuntuu viimeiseltä niitiltä, ollaan juuri 6kk sitten lasten kanssa muutettu hankalan eron jälkeen uuteen asuntoon ja olen kaikin voimin laittanut tästä meille mukavaa kotia ja viimesillä rahoillani hankkinut huonekaluja ja muuta. Muunmuassa upouudet sängyt!
Mä en ihan oikeasti kestä että nyt tää kauhea vuosi huipentuu siihen että meillä on luteita!!! Olisin vaan halunnut viettää joulun rauhassa.
Kommentit (34)
Eikö lutikat aiheuta että joutuu hävittämään tyyliin koko irtaimiston, sängyn, sohvat, kaikki tekstiilit vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lutikat aiheuta että joutuu hävittämään tyyliin koko irtaimiston, sängyn, sohvat, kaikki tekstiilit vähintään.
No ei
Vierailija kirjoitti:
Saunaan kaikki mitä mahtuu ovesta. Huonekaluja ei auta säästää. Kuumakäsittelyllä nekin voisi käsitellä, mutta taitaa olla aika kallista.
Meillä on kans ollut lapsuudessa. Äiti vaatimalla vaati päästä lapsuuden kotiinsa kesälomalla, ja me muut rukoiltiin, että ei mennä, kun on luteita. Mä nukuin autossa. Ja kuinka ollakaan, luteet tulivat mukana. En ikinä antanut tätä anteeksi.
Nyt on tyttären kerrostaloasunnon viereisessä kämpässä ollut löytö. Ovat sitä isännöitsijän johdolla selvitelleet, en tiedä myrkyttivätkö vai mitä. Lapsenlapset pitäisi ottaa hoitoon. Kyllä niin v*tuttaa, jos sieltä jotain tulee.
Ja jos jollain ilmenee, niin ilmoittakaa välittömästi, ei ole mikään häpeä!!!!
Kuteet nykyään ihan arkisia. Matkoilta tulee. Itse en pidä koskaan matkalaukku lattialla vaan tuolilla. Luteet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunaan kaikki mitä mahtuu ovesta. Huonekaluja ei auta säästää. Kuumakäsittelyllä nekin voisi käsitellä, mutta taitaa olla aika kallista.
Meillä on kans ollut lapsuudessa. Äiti vaatimalla vaati päästä lapsuuden kotiinsa kesälomalla, ja me muut rukoiltiin, että ei mennä, kun on luteita. Mä nukuin autossa. Ja kuinka ollakaan, luteet tulivat mukana. En ikinä antanut tätä anteeksi.
Nyt on tyttären kerrostaloasunnon viereisessä kämpässä ollut löytö. Ovat sitä isännöitsijän johdolla selvitelleet, en tiedä myrkyttivätkö vai mitä. Lapsenlapset pitäisi ottaa hoitoon. Kyllä niin v*tuttaa, jos sieltä jotain tulee.
Mitään ei tarvitse heittää pois tai edes lämpökäsitellä ellei sitten halua viedä huonekalua pois lutikka-asunnosta ennen myrkytysten loppumista ja välttää lutikoiden kulkeutuminen. Mulla oli noita ja ainoa mikä heivattiin pois oli sänky, mutta senkin olisi voinut säästää
Siis onko sänky pakko heittää silloin pois?
Rivitalokämpässä niitä oli, tulivat naapurista. Laitoin diesellämmittimen 12 tuntia päälle niin että sisälämpö oli yli 60 astetta ja annoin olla 5 tuntia. Häipyivät.
Tarkastaja sanoi että pitäisi tarkkailla vielä ainakin viikko-pari esiintyykö niitä jatkossakin meidän asunnossa vaikka niitä jälkiä selvästi todettiin sängyissä, olen siis aloittaja. Sitten vasta keskustellaaan aloittaako taloyhtiö torjunnan.
Miten me nyt nukutaan täällä, mihinkään ei voida mennäkään toisaalta!! Meillä ei ole saunaa joten en pysty muuta kuin tavallista pyykinpesukonetta käyttämään, sinne toki lähtee 60-90 asteen pesuun kaikki mutta tuholaistorjuntafirman miehen mukaan luteet on rakenteissa ja sängyissä.
Uutinen sai minulle niin kauhean olon että mun oli pakko mennä oksentamaan ja nyt olen vaan itkenyt.Tuntuu että tämä uusi kotikin on pilalla ja meneekö tosiaan meiltä uudet huonekalut roskiin?=
En tiedä miten ikipäivänä toisen kerran venyn ostamaan koko porukalle esimerkiksi uudet sängyt, osamaksulla se nytkin oli hoidettu ja juuri olin maksanut loppuun.
Meilläkin on ollut tänä syksynä. Sängyt vaihtoon ja toimittorjuntafirman ohjeiden mukaan pilkuntarkasti, niin selviätte kyllä. Tsemppiä!
Millainen jälki jää lutikan puremajäljestä? Kertokaa joita lutikka on purrut?
No siellä ne yleensä majailee. Kun on nähnyt ne luteenpaskat niin ei tee mieli säästääkään.
Vierailija kirjoitti:
Tarkastaja sanoi että pitäisi tarkkailla vielä ainakin viikko-pari esiintyykö niitä jatkossakin meidän asunnossa vaikka niitä jälkiä selvästi todettiin sängyissä, olen siis aloittaja. Sitten vasta keskustellaaan aloittaako taloyhtiö torjunnan.
Miten me nyt nukutaan täällä, mihinkään ei voida mennäkään toisaalta!! Meillä ei ole saunaa joten en pysty muuta kuin tavallista pyykinpesukonetta käyttämään, sinne toki lähtee 60-90 asteen pesuun kaikki mutta tuholaistorjuntafirman miehen mukaan luteet on rakenteissa ja sängyissä.
Uutinen sai minulle niin kauhean olon että mun oli pakko mennä oksentamaan ja nyt olen vaan itkenyt.Tuntuu että tämä uusi kotikin on pilalla ja meneekö tosiaan meiltä uudet huonekalut roskiin?=
En tiedä miten ikipäivänä toisen kerran venyn ostamaan koko porukalle esimerkiksi uudet sängyt, osamaksulla se nytkin oli hoidettu ja juuri olin maksanut loppuun.
Yritä saada kiinni yksi. Ne ovat syömäpäällä aamuyön tunteina eli siinä vähän väliä heräilet ja nopeasti valot päälle ja tsekkaat sängyn (laita valkoinen lakana). Onneksi eivät ole kovin nopeita niin saat kiinni, ota vaikka pieni minigrip-pussi valmiiksi odottamaan. Sitten ainakin uskovat. Ja ei, huonekalut voi säästää, jos myrkytyspoppoo osaa hommansa
Ihan kuin iso hyttysenpurema. Useampi lähekkäin käsivarsissa, selässä... missä on paljasta ihoa ollut kun nukut. Mulla nousi selvä punainen paukama ja kutisi muutaman päivän.
Vierailija kirjoitti:
Googleta vaikka "bed bug bites". Jälkien perusteella ei kyllä voi sanoa lutikoista mitään varmasti
Luteet ovat jo tulleet joillekin torjunta aineille vastustuskykyisiksi. Mutta se lämpökäsittely on edelleen varma konsti. Ja sillä pitäisi saada huonekalutkin pelastettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googleta vaikka "bed bug bites". Jälkien perusteella ei kyllä voi sanoa lutikoista mitään varmasti
Ja 50% ihmisistä ei tuu puremista mitään jälkiä. Paskapilkut on varmempi merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei tarvitse heittää pois tai edes lämpökäsitellä ellei sitten halua viedä huonekalua pois lutikka-asunnosta ennen myrkytysten loppumista ja välttää lutikoiden kulkeutuminen. Mulla oli noita ja ainoa mikä heivattiin pois oli sänky, mutta senkin olisi voinut säästää
Tarkoitin huonekaluilla sänkyä (patjat, runkopatjasänky tai vastaavat) ja sohvaa. Parempi heivata heti sellaiseen paikkaan, mistä ei kukaan kotiinsa kanna.
Selvitä korvaako kotivakuutus uudet sängyt. Kai teillä on kotivakuutus?
Toivottavasti teillä on vakuutus!
Ottakaa ihmiset vakuutuksia-silloin niitä ei koskaan tarvii, mutta jos on ottamatta, kaikkea tapahtuu.
Minä olen ehdottanut että kaikki taloyhtiöiden asunnot-vuokra ja omistus- pitää tarkastaa kerran vuodessa!!!
Kaikkia ihmeellisyyksiä voi löytyä asunnoista.
Meidän normaalien ihmisten turvallisuutta lisäisi. Samalla varmistettaisiin palovaroittimet. Idea keksijöille: keksikää palovaroitin jonka paristorasia on seinään kiinnitettynä että voi vaihtaa patterit helposti. Sensori voi olla katossa.
Ymmärrän, itsellä oli sama tilanne viime vuonna, juuri kun muutin asuntoon. Yllättävän helposti kuitenkin asiat järjestyi, ne myrkytettiin ja sittemmin niitä ei ole ollut.