Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

”On lunta tulvillaan...” – Katso tästä, olivatko lapsuutesi joulut valkeita!

Vierailija
21.12.2016 |

Aika kultaa usein muistot kun puhutaan joulun säästä: ”Kyllä silloin oli aina lunta, kun minä olin pieni” – vaan oliko?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005013802.html

Tuprutellaan myö vanhat rauhassa ämpäreitä jonottamaan
Keretään kupsahtaa ennen kuin vesi nousee kainaloihin asti

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen nyt 60v, eikä vieläkään ole ikävä lunta ja jäätä. sen sijaan suomen kesä, sitä ei voita mikään, vaikka se olis ns. huono kesä:)

Vierailija
2/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki joulut, kunnes täytin 17 vuotta. Turussa siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kullannut. 10-5 lumisten joulujen hyväksi. Laskin lapsuuden alkaneeksi 3-vuotiaana ja päättyneeksi 18-vuotiaana.

t. vm 72

Vierailija
4/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-80 joulut helsingissä selkeästi enemmän valkeita kuin mustia eli ei ole kullannut.

Vierailija
5/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Mitäpä sitten? Säät vaihtelevat ja ovat aina vaihdelleet. Sekä lumisia että lumettomia jouluja on aina ollut ja tulee olemaan jatkossakin. Jatkossa tosin vain ilmastonmuutoksen myötä lumijouluja on entistä vähemmän ja lumettomia jouluja entistä enenemmän.

Tosin, ihan viime sukupolvien tilastoissa tuo ei näy, mutta kun mennään tarpeeksi ajassa taaksepäin, sanotaan nyt useita satoja vuosia taaksepäin, niin ollaan keskiajalla. Silloin Euroopassa oli ilmastollinen aikakausi nimeltään Keskiajan lämmin kausi. Silloin oli niin jouluna kuin koko talvenakin yleiskuvana lumettomuus ennemminkin sääntö kuin poikkeus Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa. Oikein lämpiminä vuosina tuolloin on ehkä saattanut olla mahdollista, että Lapissakin on ollut joulut silloin lumettomia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Keskiajan_l%C3%A4mmin_kausi

Jos mennään vielä tuhansia vuosia taaksepäin, eli aikaan n. 9500-5500 vuotta sitten, niin silloin oli jääkauden jälkeen vieläkin lämpimämpi kausi, joka on nimeltään Atlanttinen lämpökausi. Tuolloin Etelä-Suomessa oli nykyinen Keski-Euroopan ilmasto. Eli tuolloin on varmasti lähes jokainen joulu ollut ainakin Etelä-Suomessa lumeton ja hyvin moni joulu on ollut lumeton Keski-Suomessakin ja todennäköisesti Lappiinkin on silloin tullut lumettomia jouluja melko usein.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Atlanttinen_l%C3%A4mp%C3%B6kausi

Nyt ollaan ihmisen toiminnasta johtuen menossa uudelleen kohti tuon Atlanttisen lämpökauden lämpötiloja. Keskiajan lämmin kausi oli lähinnä vain paikallinen ilmiö, joten maailmanlaajuisesti se ollaan lämpötiloissa jo ohitettu, vaikka Suomessa ei vielä sen lämpöihin olla päästykään.

Vierailija
6/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks musta joulu ilmeisesti ollut ja olin 3-vuotias.

Vierailija
7/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän lumisia kuin mustia, Helsingissä.

Vierailija
8/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mitäpä sitten? Säät vaihtelevat ja ovat aina vaihdelleet. Sekä lumisia että lumettomia jouluja on aina ollut ja tulee olemaan jatkossakin. Jatkossa tosin vain ilmastonmuutoksen myötä lumijouluja on entistä vähemmän ja lumettomia jouluja entistä enenemmän.

Tosin, ihan viime sukupolvien tilastoissa tuo ei näy, mutta kun mennään tarpeeksi ajassa taaksepäin, sanotaan nyt useita satoja vuosia taaksepäin, niin ollaan keskiajalla. Silloin Euroopassa oli ilmastollinen aikakausi nimeltään Keskiajan lämmin kausi. Silloin oli niin jouluna kuin koko talvenakin yleiskuvana lumettomuus ennemminkin sääntö kuin poikkeus Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa. Oikein lämpiminä vuosina tuolloin on ehkä saattanut olla mahdollista, että Lapissakin on ollut joulut silloin lumettomia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Keskiajan_l%C3%A4mmin_kausi

Jos mennään vielä tuhansia vuosia taaksepäin, eli aikaan n. 9500-5500 vuotta sitten, niin silloin oli jääkauden jälkeen vieläkin lämpimämpi kausi, joka on nimeltään Atlanttinen lämpökausi. Tuolloin Etelä-Suomessa oli nykyinen Keski-Euroopan ilmasto. Eli tuolloin on varmasti lähes jokainen joulu ollut ainakin Etelä-Suomessa lumeton ja hyvin moni joulu on ollut lumeton Keski-Suomessakin ja todennäköisesti Lappiinkin on silloin tullut lumettomia jouluja melko usein.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Atlanttinen_l%C3%A4mp%C3%B6kausi

Nyt ollaan ihmisen toiminnasta johtuen menossa uudelleen kohti tuon Atlanttisen lämpökauden lämpötiloja. Keskiajan lämmin kausi oli lähinnä vain paikallinen ilmiö, joten maailmanlaajuisesti se ollaan lämpötiloissa jo ohitettu, vaikka Suomessa ei vielä sen lämpöihin olla päästykään.

Eli siis lyhyesti sanottuna jos on mustia jouluja niin ne johtuu ilmastonmuutoksesta ja jos valkeita niin ne on vain satunnaisia poikkeamia ilmastonmuutoksesta johtuvasta yleislinjasta ihan siitä riippumatta onko valkeita enemmän kuin mustia.

Vierailija
9/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/18 oli musta, silloin olin näköjään ollut 3-vuotias. En muista mitään.

Vierailija
10/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

75 syntynyt, ensimmäinen musta joulu 83, sitten 92. Kyllä se enimmillään valkonen on ollu. Mustat joulut enemmän 2000-luvun juttu. Ja ihan etelässä asun.

Vierailija
11/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkina jouluina ollut lunta omalla kotipaikkakunnalla sen 24 vuoden ajan, kun olen niitä jouluja ollut viettämässä. :D Tosin en ole kotikunnassani asunut enää kahdeksaan vuoteen, mutta melkein joka joulu siellä silti tulee käytyä. :)

Enkä yllättynyt yhtään, että lunta ollut joka joulu, kun en muista yhtään lumetonta joulua ja Kainuussa sijaitsee tämä kotipaikkakunta. :D

Vierailija
12/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kone valehtelee. Muistan erittäin selkeästi muutamankin mustan joulun, mutta tuon linkin mukaan ne joulut olivat mukamas valkoisia.

Vierailija
13/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuoteen mahtui kaksi mustaa joulua, molemmat kyllä muistan. (Olen syntynyt 1980.)

Vierailija
14/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt marraskuussa -75, kaikki valkoisia jouluja, vuoteen 1990 asti, lumen syvyys ollut 14-83cm ja lämmöt 0,5-  -23,8. Itäisestä suomesta kotoisin.

Vierailija
15/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu 1965 oli kylmä ja luminen - vaikka en siitä mitään muistakaan, koska olin vain reilun kuukauden vanha. :D Mutta tiedossa on, niin vanhempieni kertomana kuin valokuvien todistamana, että lumisade Rauman seudulla alkoi ollessani n. puolentoista vuorokauden ikäinen, ja talvea isoine hankivalleineen kesti pitkälle vuoden -66 puolelle.

Lapsuuteni joulut olivat enimmäkseen lumisia, vain vuoden -77 tapaninpäivästä muistan, että silloin oli suoja, koska nätit kenkäni kastuivat piloille sukulaisiin mentäessä. Myöhempien kouluvuosien joulut ovat jostain syystä heikommin muistissa. Turussa viettämäni viimeiset 27 joulua ovat olleet enimmäkseen mustia (ja taas on yksi sellainen tulossa, se on sitten 28.), joskus jopa suorastaan hikisen lämpimiä (erityisesti kolme vuotta sitten tapaninpäivänä oli lähemmäs kymmenen astetta lämmintä, kun monen muun lailla kävimme katsomassa uutta Halisten-Kuralan siltaa Aurajoen poikki), mutta on sentään muutama kylmä ja luminenkin talvi mukaan mahtunut, varsinkin tässä kymmenen vuoden sisään oli kolmekin lumista talvea peräkkäin. Mutta mitä nyt tässä viidenkymmenen vuoden aikana olen näitä Lounais-Suomen talvia katsellut, ovat ne lämpimämmiksi ja vähälumisemmiksi yleisesti ottaen muuttuneet.

Vierailija
16/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kultaa usein muistot kun puhutaan joulun säästä: ”Kyllä silloin oli aina lunta, kun minä olin pieni” – vaan oliko?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005013802.html

Tuprutellaan myö vanhat rauhassa ämpäreitä jonottamaan

Keretään kupsahtaa ennen kuin vesi nousee kainaloihin asti

Katselin vuosia 1972-80. Olen syntynyt -72. Kun olin 1-vuotias, niin lunta oli ja lisäksi kun olin 4-8 vuotias, oli paikkakunnallani lunta jouluna. Kyllä mä tämän oikein muistin.  Mahtavasti tuli tehtyä isoja lumiukkoja ja linnoja, sekä aina pääsi luistelemaan, hiihtämään ja laskemaan mäkeä.

Kiva oli joka tapauksessa katsella tietoja.

Vierailija
17/17 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta valkeita yhtä lukuunottamatta.1979-1999. senkin mustan joulun olimme muualla, missä oli lunta ( satoi muuten aaton vastaisena yönä)