Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saavatko lapset olla enää lapsia?

Vierailija
21.12.2016 |

Mielestäni heitä kohdellaan taas kuin pikkuaikuisia. Näinhän oli jossain maailmanvaiheessa.

Lapsilla on tänään älykännykät ja he näkevät ja kuulevat aikuisten maailmasta. Aikuiset kertovat heille maailman pahuudesta, terrori-iskuista, vaikka lapsi ei edes kysyisi.
Vanhemmat ovat enemmänkin lastensa kavereita, uskoutuvat heille, sälyttävät suuria taakkoja lastensa harteille.
Lapset eivät enää vain leiki, vaan heillä on tavoitteellinen harrastus, johon kuskataan.

Surullista.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/6 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

up

Ei ole mitään sanottavaa tuollaiseen ympäripyöreään, kritiikittömään ruikutukseen, jossa ei esitetä edes konkreettisia esimerkkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tilanne on päinvastoin. Mitään ei enää vaadita koska voi tulla traumoja ja "lapsen pitää saada olla lapsi". Kaikki pitäisi tapahtua lapsentahtisesti, syömiset, potalla käymiset sun muut ja muutenkin kaikessa pitäisi ottaa ensin lapsi huomioon. Lapsi tekee rikoksen, ei joudu korvaamaan, välttämättä edes pyytämään anteeksi itse koska "se on vasta lapsi, ei voi vaatia".

Vierailija
4/6 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat olla, mielestäni enemmänkin kuin aiemmin. Nykyään lasten ei tarvitse paljoa edes olla yksin tai huolehtia itsestään, kun on iltapäiväkerhot, ja vanhemmat soittelee koko ajan perään ja huolehtivat. Lapsia kuljetetaan paikasta toiseen, kun taas ennen he kulkivat paikkoihin itse.  Jos on jotain kiusaamisia esimerkiksi koulussa, aikuiset selvittävät asiat heti. Pedofiilejä ei tarvitse pelätä niin kuin ennen, koska lapsella on oikeus ilmoittaa, jos huomaa jotain epäilyttävää. Lastenohjelmiakin voi katsoa koko ajan eri laitteista, ei vain kerran päivässä televisiosta.  

Palkkatyöt, kuten kesätyöt aloitetaan nykyään ehkä 15-vuotiaana, tai myöhemminkin. Muutama vuosikymmen sitten kymmenvuotiaat olivat töissä. Tupakka- ja seksikokeilut ovat menneet koko ajan myöhemmiksi (nuuskaa on tosin kai tullut tilalle). 

Vierailija
5/6 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin havaitsen leikkiviä lapsia jatkuvasti. Olen peruskoulun yläluokkien opettaja, ja seuraan alaluokkalaistenkin tekemisiä välitunneilla. Sukulaisten ja kavereiden lapset leikkivät ja käyttävät tätä sanaakin. 

Ja ei siihen mitään älylaitteita tarvita, että kuulee maailman tapahtumista. Aiemmin nämä asiat tulivat esille televisiosta, ja varmaan useammin kuin nyt, kun televisiota katsottiin ainaki 90-luvulla hyvinkin paljon, koko perhe yhdessä.

Vierailija
6/6 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Minä olin lapsi 60-70-luvun vaihteessa. Vietnamin sota vyörysi yli joka ilta, estoitta, kuvat paljon raaempia kuin nyt. Joka helkutin Afrikan maassa joku kapina, Chilen sotilasjuntat, Munchenin verilöylyt, kaikennäköiset panttivankikiistat...

Lapset pyöri itsekseen nelivuotiaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi