Onko sukupuolten kulutustottumuksissa havaittavissa eroja?
...miten ne ilmenevät?
Kuluttajien maku ja kulutustottumukset vaikuttavat suuresti kysyntään. Siksi tuotteiden valmistajat yrittävät kehittää tuotteita, jotka oliisvat mahdollisimman haluttavia – olivat tarpeellisia tai eivät. Kuten jotkin asusteet voivat talvella ola hyödylliset mutta samalla niitä saatetaan tuotteina vieroksua, jos ne eivät ole kuluttajan mielestä tarpeeksi muuodikkaat tai tyylikkäät.
Kysynytään vaikuttaa: ostajien tulot, kuluttajien maku (kuinka halluttava kyseinen tuote heidän mielestään on), kilpailevien tuotteiden hinnat, ostajien arviot tuotteiden hintojen tulevista muutoksista, kuluttamisen eettisyys ja ympäristövaikutukset.
Karkeasti väittäisin, että miehet ovat käytännönläheisempiä kuluttamisen suhteen (toki erotuksena elektroniikka, autot jne.).
Kommentit (12)
Anna mun nauraa.
Naurahdukseni nyt tosin tulee ihan vaan oman kokemuksen perusteella, kun tulee muutamakin takauma entisestä parisuhteesta...
Romuauto pihaa koristamaan? Ai että siitä saa hyviä varaosia. Tottakai, tosi käytännöllistä. Varastohyllykkö? Mihin meinasit sen laittaa? Ai tietty autotalliin - mihis meinasit sitten sen meidän käyttöautomme laittaa? Ostit sitten viiskytä litraa maalia poistomyynnistä? Tottakai katto pitää joku kesä maalata uudestaan, onhan sitten maalit olemassa.
Mutta ei tietenkään kaikki toimi näin, ehkä tämä minun eksäni oli se ainoa poikkeus joka vahvistaa säännön.
Kyllä itsekin joskus tärvään johonkin kauniiseen turhuuteen, mutta omat rahat. Ja käytännölliset asiat tulee aina hoidettua ensin.
Vaikka tulinkin nyt tokaiseeksi että "miehet ovat käytännönläheisempiä kuluttamisen suhteen" haluan siis painottaa ja korostaa sitä, että missään nimessä en tahdo tässä ketään syyttävällä sormella osoitella, ihan uteliaisuuttani halusin tällaisen keveän leikkimielisen palsta kyhätä. Minä olen hieman huono ilmaisemaan itseäni, pahoittelut siitä. Kuluttaminen itsessään on hyvin mielenkiintoinen aihe. Tätä voidaan myös laajentaa kirrättämiseen, teknologian kestävyyteen, tulevaisuuteen (3d tulostin teknologia), kotimainen laatu jne...
Miehille suunnatut tuotteet ovat laadukkaampia koska miehet eivät p*skaa osta. Tästä syystä käytän miehille suunnattuja kosmetiikkasarjoja vaikka olen nainen.
Mies juo olutta ja nainen siideriä.
Vierailija kirjoitti:
Anna mun nauraa.
Naurahdukseni nyt tosin tulee ihan vaan oman kokemuksen perusteella, kun tulee muutamakin takauma entisestä parisuhteesta...
Romuauto pihaa koristamaan? Ai että siitä saa hyviä varaosia. Tottakai, tosi käytännöllistä. Varastohyllykkö? Mihin meinasit sen laittaa? Ai tietty autotalliin - mihis meinasit sitten sen meidän käyttöautomme laittaa? Ostit sitten viiskytä litraa maalia poistomyynnistä? Tottakai katto pitää joku kesä maalata uudestaan, onhan sitten maalit olemassa.
Mutta ei tietenkään kaikki toimi näin, ehkä tämä minun eksäni oli se ainoa poikkeus joka vahvistaa säännön.
Kyllä itsekin joskus tärvään johonkin kauniiseen turhuuteen, mutta omat rahat. Ja käytännölliset asiat tulee aina hoidettua ensin.
Nuohan on käytännöllisiä ostoksia joita mies teki.
Koirat on poikia ja kissat tyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Koirat on poikia ja kissat tyttöjä.
Kulutustottumus teemana. Käsitääkseni koirarotu tavallisesti korreloi ihmisen persoonan kanssa.
En usko tuohon, että miehet olisivat käytännönläheisempiä. Jos katsoo selkeästi miehille suunnattuja mainoksia, ne rakennetaan todella tunteisiin vetoaviksi.
Muutamassa parisuhteessani ja kaveripiirissäni olen huomannut, että moni mies ostaa juuri tunteella. Eräs ostaa puhelimia tai tabletteja muutaman kuukauden välein osaamatta selittää mikä vanhassa oli vikana. Toisella on olkkari täynnä soittimia joita harvoin edes soittaa. Mutta ne ovat mageita ja cooleja ja vaikka mitä. Myös merkkiuskollisuus tuntuu olevan miehillä tiukemmassa. Moni tuntuu rakentavan identiteettiä sille, millä autolla ajaa, minkä merkkistä puhelinta/tietokonetta käyttää, pelaako pleikalla vai xboxilla jne. En tunne yhtään naista, jolle nämä asiat olisivat erityisen tärkeitä tai jonka kanssa voisi tuollaisista saada riidan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
En usko tuohon, että miehet olisivat käytännönläheisempiä. Jos katsoo selkeästi miehille suunnattuja mainoksia, ne rakennetaan todella tunteisiin vetoaviksi.
Muutamassa parisuhteessani ja kaveripiirissäni olen huomannut, että moni mies ostaa juuri tunteella. Eräs ostaa puhelimia tai tabletteja muutaman kuukauden välein osaamatta selittää mikä vanhassa oli vikana. Toisella on olkkari täynnä soittimia joita harvoin edes soittaa. Mutta ne ovat mageita ja cooleja ja vaikka mitä. Myös merkkiuskollisuus tuntuu olevan miehillä tiukemmassa. Moni tuntuu rakentavan identiteettiä sille, millä autolla ajaa, minkä merkkistä puhelinta/tietokonetta käyttää, pelaako pleikalla vai xboxilla jne. En tunne yhtään naista, jolle nämä asiat olisivat erityisen tärkeitä tai jonka kanssa voisi tuollaisista saada riidan aikaan.
"Identiteetti" ja "mikä auto" - mahdat tarkoittaa minkä "merkkinen" auto? Toisaalta ehkä muutoin kuvastaa paremminkin elintasoa?
-