Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairasta. Myllypuron leipäjono ulottui tänään viereiseen lähiöön asti. Miten voi

Vierailija
20.12.2016 |

Suomessa olla tällainen tilanne, ei ymmärrä. Näin metrossa puolisen tuntia myöhemmin henkilön, jonka olin nähnyt jonottavan, kassissa oli rasvatonta maitoa ja banaania ainakin.

En ole varakas itsekään, mutta minua hävetti, hävetti, ettei yhteiskunta huolehdi heikoimpien perustarpeista. Suomea ja venäjää puhuvia vaikutti jonossa olevan pääasiassa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti mun ei käy sääliksi ja äänestän sentään sdp:ta. Näillä jonottajilla on kaikilla velkoja, peli-, huume- tai viinavelkoja, kaikkia köyhiä kun on haastateltu tv:ssäkin, ovat itse myöntäneet että ovat velkaantuneet omista syistään. Silti näillä kuitenkin rahat riittää edelleen mm. tupakkaan. Ei mulla riittäisi. Ei siellä kukaan normaali työtön käy paitsi ahneet, jotka kärkkyvät korppikotkina kaikissa muissakin ilmaisissa kahvipullatilaisuuksissa.

Vierailija
22/31 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ihmisiä, jotka omistavat kerrostaloasuntoja ja omakotitaloja ja silti jonottavat ahneuksissaan ruokaa. Vievät näin ollen leivän köyhän suusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa on ihan kantasuomalaisia. Venäläisiä tuskin ollenkaan tai eivät ainakaan erotu joukosta. Tarvii olla oikeasti nälkä ja hätä kun siellä monta tuntia joutuu odottamaan vuoroaan kun sääkin on mitä on. Lähistöllä on paljon kaupungin vuokrataloja yms. joten monelle paikka on kävelyetäisyydellä.

Kyllä siellä venäjää puhuvia on myös paljon. Olen oikein tarkkaillut jonon "rakennetta" monta kuukautta, etninen alkuperä, kielet, ikä, lapsiperheet.. jostain syystä aihe kiinnostaa minua ihan hirveästi. 

Lapsiperheitä on yleensä muutama (tietenkin lapset voivat olla kotonakin tai hoidossa), yksinäisen oloisia on todella paljon (eivät juttele vieruskaverin kanssa, jotenkin lannistetun oloisia), vanhuksia on paljon, etninen alkuperä oikeastaan kaikilla "valkoihoinen", naisia ja miehiä ehkä yhtä paljon suunnilleen, venäjää ja suomea puhuvia, muita kieliä ei ole vielä tarttunut jonosta korvaan. 

Tietty jonossa itsekin käyvä tietää minua paremmin, mutta venäjän kieltä olen kuullut joka kerran usean puhuvan jonon vieritse kulkiessani. Kummallista tosiaan, Itä-Helsingissä kuitenkin puhutaan varmaan kymmeniä eri kieliä, looginen selitys tälle?

Vierailija
24/31 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asumistuki ei välttämättä kata surkeankaan lähiön pikkukämpän asumiskuluja, jolloin joudut lopun vuokran kustantamaan tt-tuen perusosasta tai työmarkkinatuesta, jolloin taas peruskuluihin ei enää riitäkään varoja."

No ei katakaan. Ja jos kaikkien pakollisten menojen jälkeen ihmiselle ei jää rahaa ruokaa, se on oikeutettu toimeentulotukeen. Se on se viimeinen sosiaaliturva.

Leipäjono ei ole mitään sosiaaliturvaa. Se vaan pitää ihmisen jonossa.

Toimeentulotuki siirtyy ensi vuonna kelan maksettavaksi ja toivottavasti sen hakeminen helpottuu ja toivottavasti ihmiset tietävät, että heillä on oikeus hakea sitä.

Vierailija
25/31 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eletään kovia aikoja

Talous on kasvamassa. Tekevä löytää töitä -paskaduuneista valittava laiskimus ei tietenkään. Ja niin sen kuulu ollakin!

Älä puhu paskaa. Olen 48 ja valmis tekemään mitä duunia tahansa mutta en pääse edes haastatteluihin.

Sinussa on jotein vikaa. Ei tämä sen kummempaa ole.

Vierailija
26/31 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vähäinen sosiaaliturva kuluu muuhunkin, kuin ruokaan ja itsekin seison leipäjonossa useamman kerran viikossa (tosin muualla, kuin pk-seudulla) saadakseni parempaa ruokaa pöytään.

400 euroa/kk vuokran ja laskujen jälkeen ei todellisuudessa riitä yhtään mihinkään.

Vierailija
27/31 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa on ihan kantasuomalaisia. Venäläisiä tuskin ollenkaan tai eivät ainakaan erotu joukosta. Tarvii olla oikeasti nälkä ja hätä kun siellä monta tuntia joutuu odottamaan vuoroaan kun sääkin on mitä on. Lähistöllä on paljon kaupungin vuokrataloja yms. joten monelle paikka on kävelyetäisyydellä.

Mitä ihmettä selität? Myllypuron joitakin vuosia sitten kokonaan uusittua ostaria ympäröi asumisoikeus talot, ja aivan ostarin viereen valmistui juuri asumisoikeus taloja, koko ostarin lähi alue on asumisoikeus yms. omistus asuntoja, et ole tainnu edes käydä Myllypurossa kun noin heikot tiedot on, kaupungin talot on täälä kohta vähemmistönä, uusia pien rivitaloja rakennetaan parhaillaan kävely matkan päässä ostarilta ja metro asemalta ja juurihan tänne Myllypuroon valmistui se myllykylän puutalo alue joissa suurin osa asumis oikeus kohteita. Mitä tulee niihin ruoka jonossa kävijöihin, suurin osa tulee metrolla muualta, itse asiassa hyvin pieni määrä tulee täältä Myllypurosta. Ja kaupungin taloissaki asuu täysin normaaleja työssä käyviä ihmisiä. Kummastii on citymaasturit pihassa vai meinaatko että niitä sossu yms. rahoilla ostellaa? Kannattaiskohan vähä tarkistella asennetta ja ennakkoluuloja?

Vierailija
28/31 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut eilen apteekissa varaa ostaa 12 euron reseptilääkettä, poistuin tyhjin käsin. Tänään soitin seurakuntaan pyytääkseni apua diakonia-työntekijöiltä, ensimmäistä kertaa turvauduin heihin. Joulusta johtuen he eivät ehdi ottamaan vastaan, en siis saanut puhelimessa muuta kuin epämääräisen lupauksen että ensi viikolle kenties voi saada ajan ja he palaavat asiaan.

Olen pysyvällä sairaseläkkeellä.

Kaapeista löytyy onneksi makaronia, riisiä, näkkileipää... kummoinenkaan joulu ei kuitenkaan ole tulossa.

Sosiaalityöntekijälle minulla on aika ensi kuun alussa - tarkoitus on laittaa toimeentulotukihakemusta.

Ruokajonoon menoa olen harkinnut, mutta kun en vielä ole täysin ruoaton niin en ole mennyt. Rahaton olen.

Sairaseläkkeeni kuluu vuokran lisäksi suuriin sairaudenhoitokustannuksiin. En tule koskaan paranemaan. Tulevaisuus ei näytä valoisalta.

Vierailija
29/31 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kadehdi ketään leipäjonossa seisovaa, mutta on ihan selvä, että niin kauan kuin meillä jaetaan jossain ruokaa, meillä on myös leipäjonoja.

Ne, jotka eivät tiedä taustaa, niin ilmaisen ruoan jakaminen alkoi 1990-luvun lamavuosina. Sen jälkeen Suomessa on eletty useampikin nousukausi mutta leipäjonot eivät ole hävinneet. Että ihan yksiselitteisesti ne eivät liity köyhyyteen. Ne liittyvät moneen muuhun ongelmaa. Siellä on jonossa pientä eläkettä saavia, jotka olisivat oikeutettuja toimeentulotukeen, jolla saa ruokaa kaupasta, mutta jotka eivät joko osaa tai kehtaa hakea sitä.

Suomessa on sellainen sosiaaliturvan taso, ettei kukaan voi kärsiä nälkää.

Mikä ei tarkoita sitä, että leipäjonossa olevia ihmisiä ei pitäisi auttaa. Heitä pitäisi auttaa muulla tavalla. Leipäjonot vain pitävät ihmiset leipäjonoissa.

Vähän niin kuin romanikerjäläisille rahan antaminen pitää ihan taatusti romanit kerjäämässä.

Ihan asiaakin kirjoitit, mutta tuohon boldattuun sen verran, että mitä pidemmälle siitä lamasta on tultu ja mitä useammin meillä on ollut Kokoomus hallituksessa, niin sitä harvempi on päässyt nauttimaan niistä nousukausista. Tokihan ihan kaikkea tuloerojen kasvusta ei voi laittaa Kokoomuksen piikkiin, mutta kovasti Kokoomuksen oikea siipi on painanut hommia sen eteen, että tuloeroja saataisi lisättyä. Mutta siis eipä jotain sairastelevaa kemijärveläistä pitkäaikaistyötöntä paljon nousukaudet ole lohduttaneet, kun ei se paljoa ole siinä toimeentulotuessa näkynyt ja siitä pienestä toimeentulotuesta on pitänyt ruuan lisäksi saada vielä lääkkeetkin maksettua.

Toki on niin, että monella on se köyhyys itse aiheutettua ja meidän sosiaaliturvalla normi ihmisen pitäisi tulla toimeen välttävästi. Mutta kun siellä pitkäiakaistyöttömissä on paljon sellaista väkeä, jotka eivät siihen normi ihmisen statukseen yllä. On fyysisiä sairauksia, psyykkisiä sairauksia, on alkoholismia (niin, sekin on sairaus), on myös äkillisiä tilanteita, jotka vie budjetin nolliin jne.

En minäkään osaa sanoa, onko leipäjonot kaikkein paras tapa auttaa, mutta ei se kyllä huonoinkaan ole ja ainakaan itselleni ei heti parempaa tule mieleen. Yhteiskunnallehan se on melko kustannustehokas tapa. 

Jos jollain tekee pahaa katsoa näitä jonoja, niin kääntäkää katseenne muualle ohi kävellessänne, jos se omaatuntoanne helpottaa.

Vierailija
30/31 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kuole Suomessa ilman leipäjonoa nälkään. Sosiaalituilla pärjää hyvin kun hyödyntää tarjoukset yms. Leipäjonossa jonotetaan koska sieltä saa ilmaiseksi ruokaa. Siellä jonotetaan myös vaikka sää olisi huono, onhan kyse ilmaisesta tavarasta.

Yksinasuvalle jää asumiskulujen jälkeen hiukan alle 500 € muuhun elämiseen. Lisäksi toimeentulotuessa hyväksytään lääkekulut, Helsingissä huomioidaan myös yli virallisten rajojen olevia vuokria koska kaikki eivät vain löydä halvempaa asuntoa yms. Tuo raha riittää hyvin jopa matkustamiseen kun tekee ostokset harkiten. Leipäjonossa on paljon niitä, joilla rahat menee alkoholiin ja tupakkaan sekä niitä, jotka kituuttavat kun eivät kehtaa hakea toimeentulotukea.

Saa miinustaa mutta tämä on totuus. Itse tiedän tämän ihan henkilökohtaisesti koska olen joutunut elämään pidemmän aikaa toimeentulotuen varassa. En ole nähnyt nälkää, syön kohtalaisen monipuolista ruokaa, jopa matkustelen vaatteet ostan uusina (tarjouksesta, varsinkin ulkomaisista nettikaupoista tekee hyviä löytöjä), liikun kävellen ja polkupyörällä. Harrastukset on ilmaisia, kirjasto, ulkoilu, TV:stä ja netistä elokuvat jne.

Vierailija
31/31 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Asumistuki ei välttämättä kata surkeankaan lähiön pikkukämpän asumiskuluja, jolloin joudut lopun vuokran kustantamaan tt-tuen perusosasta tai työmarkkinatuesta, jolloin taas peruskuluihin ei enää riitäkään varoja."

No ei katakaan. Ja jos kaikkien pakollisten menojen jälkeen ihmiselle ei jää rahaa ruokaa, se on oikeutettu toimeentulotukeen. Se on se viimeinen sosiaaliturva.

Leipäjono ei ole mitään sosiaaliturvaa. Se vaan pitää ihmisen jonossa.

Toimeentulotuki siirtyy ensi vuonna kelan maksettavaksi ja toivottavasti sen hakeminen helpottuu ja toivottavasti ihmiset tietävät, että heillä on oikeus hakea sitä.

Oikeus periaatteessa on, mutta käytönnössä taas välttämättä ei. Ainakin tähän asti ollut näin. 

Ja jatkossakin harkinnanvarainen täytyy edelleen anoa samasta paikasta, kuin tähänkin asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi