Köyhän joulu
Minulla on reilut 30 euroa koko loppukuulle... Ajattelin ostaa valmiin lanttulaatikon, tehdä punajuurilaatikkoa ja rosollin itse, ehkä joku halpa juusto vielä herkuksi, esim pirkan brie. Tai sitten aurajuusto, sitähän voi lykätä siihen punajuurilaatikkoonkin. Huvittaisi tehdä tofukinkku mutta siihen ei varmastikaan riitä nyt rahat. Ehkä halvimpia pipareita voisi ostaa ja koristella niitä itse. Pakastimesta onneksi löytyy vielä voitaikinaa ja luumuhilloa. Mihinkään joulukuusiin, joululahjoihin tms hömpötyksiin ei kyllä todellakaan ole varaa.
Miten te muut köyhät luotte joulutunnelmaa?
Kommentit (31)
Aasialaisista kaupoista saa tofua halvalla. Seitankinkkukin on suht edullinen, jos ei osta niitä valmiita "sika säkissä" sekoituksia.
Joulutunnelman saa helposti vähälläkin rahalla, hakemalla kuusenoksia, kivan kranssin saa mustikan- tai puolukanvarvuista, kävyistä, ikkunaan voi tehdä tähtiä tai lumihiutaleita kopiopaperista, kahvipussit voi silittää kuviopuoli vastakkain ja näin saa hopean tai kullan värisiä tähtiä, sydämiä, jotka voi laittaa ikkunaan. Joulun mainoslehdistä jouluaiheinen taulu. Jos omistaa pakastimen, ulos voi tehdä naruun roikkumaan jääkuutioita esim. maitopurkin alaosa.
Aattopäivänä joulukukat ovat usein alennuksessa, samoin piparkakku- ja torttutaikinat. Kinkun voi korvata leikkeleellä. Usein jouluvalot -50%.
Joulumusiikkia netistä.
Onko riski jättää ruokaostokset vasta jouluaattoon? Ettei käy niin että onkin loppu...
Up! Olen yleensä vältellyt jouluaattona kauppoja kun ahdistaa ne ruuhkat. Mutta jos sillä muutaman euron säästää niin kannattaa tietysti. Täällä on tuo lähin marketti neljään asti auki aattona.
Joulupuuroa, kynttilät ja joululauluja. Siinä perusresepti, joka ei paljon maksa. Kuusi on jo ylellisyyttä, vaikka sen saa meille ilmaiseksi omasta ( tai jonkun muun) metsästä.
Siivota voi tavallista paremmin ja laittaa jouluisia tekstiilejä, kun sellaisia on ennestään kaapissa, ei osteta uusia. Joulutauluksi voi tehdä kollaasin lehtileikkeistä.
Hyasintit ovat halpoja, ja niistä saa perinteistä joulutuoksua, kuten myös piparien paistamisesta. Kaupasta saa valmista taikinaa, tuskin se enempää maksaa kuin valmiit piparit. Taikinasta voi askarrella vaikka piparitalon, koristeeksi senkin.
Köyhää on.
Pienellä palkalla ja nyt vielä osui lomautus joulukuulle :(
Alkaa jo vähitellen joulumieli löytyä! Kävin yhdessä ilmaisessa joululaulutapahtumassa, rosolliainekset on ostettu, ostin paria valmislaatikkoa ja tofukinkun ainekset. Riisipuurot, glögit, piparit, joulusuklaat yms jää tältä vuodelta väliin, ensi vuonna sitten. Vielä mietin raaskisiko ostaa joululimppua, siitähän voisi pakastaa osan ja syödä ensi viikon lopullakin vielä, ja ihan todella paljon tekisi mieli sienisalaattia. Vaan kaikki halvemmat valmissienisalaatit oli odotetustikin kaupoista jo loppu... Ja päätin tehdä luumurahkaa siitä luumuhillosta mikä jää tortuista yli!
Vierailija kirjoitti:
Joulutunnelmaa ei tarvitse kun ei vietä joulua.Syön ihan samaa mitä muinakin päivinä.
Ihan sama täällä, elän joulun kuten kaikki muutkin päivät.
Ruuaksi riisipuuroa ja porkkanalaatikkoa - halpaa on! Itse leivotut piparitkaan eivät paljoa kustantaneet. Kahvia sain joululahjaksi. Kaikki joulukoristeet on ikivanhoja ja siksi myös supertunnelmallisia. Lahjoja en anna enkä liiemmin saa. Huomenna poltan kynttilöitä ja katselen joitakin jouluohjelmia tv:stä sekä nautin joulumusiikista. Illalla aion käydä kävelyllä ja ihastella jouluvaloja sekä tunnelmaa. Ihana rauhallinen joulu ilman liiallista hösötystä tulossa!
Juu rauhallista joulua vietetään täälläkin! Tietääkö onko Helsingissä mitään ilmaisia tapahtumia nyt joulunaikaan jossain keskustan lähistöllä?
Vietän joulua täysin yksin joten ihan itseäni varten sitä joulutunnelmaa kaipaisin. Ei ole lapsia tms. Kuusen oksia voisin hakea heti huomenna.
Terveisin ap