Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmeessä ihmiset kertovat "pelastuneensa täpärästi" Berliinistä tai muista terrori-iskuista, vaikkei todellisuudessa ole ollut vaarassa?

Vierailija
20.12.2016 |

Olen matkustellut viime vuosina suhteellisen paljon, koska nykyiseen työhöni liittyy paljon työmatkoja Eurooppaan. Terrori-iskuja on tehty juuri niissä kaupungeissa, joissa olen käynyt. Pariisi, Kööpenhamina, Nizza, Lontoo, Brysselin lentokenttä.. Olen käynyt myös juuri niillä paikoilla, joissa terrori-iskut on suoritettu. En silti pidä itseäni mitenkään onnekkaan tai täpärästi pelastuneena.

Kun kaupungissa tapahtuu terrori-isku, se on suurimmassa osassa tapauksissa paikallinen, pienellä alueella tapahtuva isku. Kuten oli Nizzassa. Vain ne, jotka olivat rantabulevardilla, olivat vaarassa. Eivät ne, jotka olivat juuri silloin Nizzan lentokentällä tai seuraavalla kadulla tai hotellissa nukkumassa. Mutta nämä ovat näitä "täpärästi pelastuneita". Miksi?

Miettikää nyt vähän kuinka monta tuhatta ja sataatuhatta, jopa miljoonaa ihmistä on samassa kaupungissa samaan aikaan terrori-iskun tapahtuessa. Todennäköisyys sille, että kuolee terrori-iskussa on käsittämättömän pieni. Vaikka olisi samassa kaupungissa ja aivan vieressä terrori-iskun tapahtuessa, kuolema on silti äärimmäisen epätodennäköistä.

On aivan eri asia puhua luonnonmullistuksista, sillä ne käsittävät laajempaa aluetta. Hurrikaanit, tsunamit ja maanjäristykset vaikuttavat paljon isommalla alueella, terrori-iskut eivät.

Minä tulin eilen iltapäivällä Berliinistä ja kyllä, kävin joulumarkkinoilla. Ja ei, en pelastunut täpärästi, koska olin iskujen aikaan jo 1500 kilometrin päässä. Kuten oli ehkä 50 miljoonaa muutakin henkilöä..

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi FB-kaveri, joka kaivaa lomakuvat aina esiin terrori-iskujen tapahtuessa. Laittaa kuvan itsestään siinä paikassa, jossa olisi sitten voinut kuolla 5 tai 20 vuotta myöhemmin, jos olisi sattunut olemaan lomalla juuri silloin.. Melko täpärä pelastuminen.

Vierailija
2/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime jouluna Berliinissä, huh, pelastuin täpärästi tältä iskulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen tuolla logiikalla pelastunut täpärästi pommi-iskusta ja lento-onnettomuudesta!

Mutta jos joku tuollaisesta saa lisää kiitollisuutta elämäänsä ja osaa paremmin arvostaa sitä mitä hänellä on niin mikäs siinä.

Vierailija
4/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisuuteen täytyy päästä millä keinolla vaan

Vierailija
5/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi FB-kaveri, joka kaivaa lomakuvat aina esiin terrori-iskujen tapahtuessa. Laittaa kuvan itsestään siinä paikassa, jossa olisi sitten voinut kuolla 5 tai 20 vuotta myöhemmin, jos olisi sattunut olemaan lomalla juuri silloin.. Melko täpärä pelastuminen.

:D Ei hitto voi olla totta :D

Vierailija
6/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se on joko tai. Ei mitään täpäryyttä välillä.

Vierailija
7/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans huvittaa nämä pelastuneet suuresti :D tossa lähikuppilassa puukotettiin joku joskus hengiltä ja kävelen sen paikan ohi päivittäin. Taidan mennä ottamaan kuvan itsestäni ja kiittää pyhää henkeä pelastamisetani.

Vierailija
8/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt matkaa Berliiniin. Olenko nyt pelastunut vai en?

Vierailija
9/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmennän vielä, että tottakai voi olla järkyttynyt ja ajatella, että olipa onni, ettei ollut juuri silloin siellä. Voi tuntea kiitollisuutta ja helpotusta, järkytystä ja vaikka mitä. Mutta silti, ei voi puhua täpärästä pelastumisesta, jos vaaraa ei ole ollut.

Iltapäivälehdet pullistelevat täpärästi pelastuneiden matkakertomuksia näiden onnettomuuksien jälkeen. Kyllähän se myy, kun Terttu Tampereelta kertoo pelastuneensa varmalta kuolemalta, vaikka tosiasiallisesti oli jo 10 kilometrin korkeudessa matkalla takaisin Suomeen iskun sattuessa. 

ap

Vierailija
10/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samanlainen kaveri. Nizzan iskujen aikaan se oli Pariisissa ja päivitti sieltä olevansa turvassa :D

Vierailija
11/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me meinattiin mennä kolme vuotta sitten joulun alla käymään just tuolla torilla, mut ei sit menty kun oli vähän liian kaukana. Ja tämä tarina on tosi! :D

Vierailija
12/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomalainen Jemina vältti iskun täpärästi."

..koska ei ollut kuorma-auton tiellä.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201612192200043214_ul.shtml

Vierailija
13/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samanlainen kaveri. Nizzan iskujen aikaan se oli Pariisissa ja päivitti sieltä olevansa turvassa :D

Onhan se toisaalta ihan ok viestittää, etteivät kaheleimmat kysele turhaan perään. Kyllä minunkin äitini soitti minulle Myyrmannin pommi-iskun jälkeen ja kyseli että "ettehän olleet siellä". No ei kyllä oltu, kun asuttiin ihan toisella puolella pääkaupunkiseutua, eikä ikinä oltu tuolla käyty. Muualta Suomesta katsoen koko pk-seutu on yhtä ja samaa länttiä. Ihan samalla tavalla Pariisiin reissuun lähteneet saivat varmasti läheisiltään kyselyjä. Sen sijaan jos päivitys on mallia "täpärä pelastuminen, oltiin onneksi Pariisissa", niin sitten voi vähän mulkoilla.

Vierailija
14/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tapa käsitellä sitä uutista.

Minulla on ystävä joka on jo kahdesti pelastunut aivan hiuskarvan varassa terrori-iskusta. Ekalla kerralla hän oli juuri, siis kirjaimellisesti juuri, poistunut Lontoon metroasemalta jolla räjähti pommi.

Toisen kerran hän jäi juuri sinä päivänä sairaana kotiin, kun WTC-iskut. Koko hänen työpaikkansa tuhoutui ja monta kollegaa kuoli. Hänen miehensä oli 300 metrin päässä ja odotimme koko päivän tietoja, missä hän on. Oli pelastautunut Staten Islandin lautalle ja kävellyt siellä kaaoksessa.

Vierailija
15/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se oli sentään oikeasti siinä samalla pläntillä, oli kävellyt ohi paikasta, johon hetken päästä rysähti kuorma-auto. Tuo ON täpärä pelastuminen. Se, että on toisella puolella Berliiniä ihan toisella joulutorilla EI ole täpärä pelastuminen, vaan hyvää tuuria torin valinnan kanssa.

Vierailija
16/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus. Minä ymmärrän, että iltapäivälehdet moista kirjoittelevat lehtiä myydäkseen, mutten tavisten reaktioita asiaan. Ymmärrän senkin, ettei pelko ole rationaalinen asia. Ihmisllä on fobioita mitä omituisimmista asioista. Mutta onnettomuuksilla huomiohuoraaminen somessa on jotenkin mautonta.

Vierailija
17/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njooo, entäs tämmönen kun on ollut samana iltana joulumarkkinoilla ja iskun aikana jo läheisessä ravintolassa syömässä... Ei varmaan sun mielestä ollut edes lähelle, mutta kun siellä on itselle läheinen nii sydän jättää pari lyöntiä väliin... Onneksi eivät viihtyneet markkinoilla pidempään, eivätkä jääneet sinne syömään... O_o

Vierailija
18/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä nimenomaan on kyse täpärästä pelastumisesta. 

Vierailija
19/20 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutun naama loisti jonkun lehden kannessa erään iskun jälkeen. Häntä nolotti oikeasti kun lehti oli jotenkin onnistunut voisiko jopa sanoa huijaamaan. Hän oli saapunut kohteeseen joitakin tunteja iskun jälkeen eikä ollut vaarassa, lehden kannessa luki isolla xx pelastui täpärästi. Lehti ei saanut siihen hätään ketään oikeasti täpärästi pelastatutunutta ja joutuivat käyttämään tuttuani. Hän oli silloin kovin nuori eikä ilmeisesti osannut puolustautua kunnolla:)

Vierailija
20/20 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PAKKO OLI TULLA kommentoimaan taas tätä ketjua, kun tuo samainen FB-kaverini postailee nyt kuvia Barcelonasta ja muualta Espanjasta, joissa nyt sattuu ja tapahtuu.

Oksettavaa toisten kärsimyksellä ratsastamista.