Joko teillä on joulukuusi sisällä ja koristeltuna?
Somesta tulee sellainen kuva, että "kaikilla" on jo kuusi sisällä ja koristeltu. Tämäkin tuntuu tapahtuvan joka vuosi aikaisemmin ja aikaisemmin. Itse ajattelin tehdä tämän aikaisintaan torstaina, mutta lapset mankuu aikaisempaa ajankohtaa kun kavereillakin on jo kuusi laitettuna. (Yhden kaverin luona on jo osa lahjoistakin annettu kun lapset sitä olivat niin pyytäneet.)
Kommentit (20)
Viikonloppuna laitettiin, meillä joulu loppuu äkkiä, joten kivampaa pitää etukäteen eikä jälkikäteen nuutinpäivään saakka.
Ei ole, ei ole nostettu vielä sisälle edes sulamaan vaan on vielä varastossa. Eilen haettiin metsästä.
Ulkona nököttää vielä. Aatonaattona vasta koristellaan, kun alkaa muutenkin jouluun rauhoittuminen ja valmistautuminen. Itse olen myös ihmetellyt instagramin suurta kuusikuvatulvaa, mutta ehkä niitä on laiteltu ennenkin aikaisemmin, ilman kuvia vaan.
Meillä on muovikuusi. Itse ehkä haluaisin oikean, mutta mies ei halua. Ja tuo meidän muovikuusi on kyllä materiaaliinsa nähden aika hyvännäköinen. Lapsuudessani oli tietysti oikea kuusi ja se koristeltiin vasta aattona, ennen joulurauhan julistusta piti olla valmis :) Sisään se kai tuotiin edellisenä päivänä. Yritin samaa systeemiä nyt aikuisena, mutta kun kävimme aattona aamupäivällä äitini luona ja illan vietimme miehen suvun seurassa, tajusin, että ihan turha koettaa hosua sen kuusen kanssa aamuvarhaisella. Aloin sitten koristelemaan sen aatonaattona ja se on perinne edelleen, vaikka nyt äitini asuu kauempana ja aattona päivällä ei ole menoja. Mutta aiemmin en halua kuusta koristella. Samaten muutkin ikkunakoristeet sun muut laitan vasta aatonaattona. Sitä edellinen päivä on omistettu enempi siivoukselle. Kyllä meillä nuorempi lapsi aina välillä haluaisi kuusen jo aikaisemmin, mutta tuosta en tingi :) Joku koulussa tehty yksittäinen koriste voidaan laittaa esille aiemmin. Lahjojen saamista ennen aattoa ei ole ehdottanutkaan, arvaisi varmaan vastauksen jo ennalta.
Ei ole koristeltu. Lapsi koristelee kuusen aattoaamuna niinä jouluina kun on mun kanssa kotona. Ja silloin kun lapsi on joulun isällään, koristelee kuusen edellisenä päivänä ennen kuin lähtee joulun viettoon, tänä vuonna siis 22. pv.
Kuusi tuodaan aatonaattona sisään ja mies laittaa siihen tähden ja kynttilät yms. mitkä vaatii pituutta ja jakkaralla kiipeilyä. Lapset sitten koristelevat aattoaamuna loppuun samalla kun katselevat Joulupukin kuumaa linjaa tv:stä.
Näin on tehty jo minun lapsuudessani enkä nää syytä poiketa perinteestä. Antaa sopivasti lapsille puuhaa ja vanhemmille rauhaa tehdä omia aattoaamun puuhiaan.
Joulurauhan julistuksen aikaan/jälkeen sitten riisipuuroa ja sitten saunaan. Ja jää hyvin aikaa halukkaille joulukirkossa käymiseen ja rauhoittumiseen ennen jouluateriaa ja lahjojen jakoja.
Nykyisin siis vietetään joulua kotona ja aikoinaan, kun lapset olivat ihan pieniä toimittiin samalla lailla minun vanhempieni luona. Silloin ei kuusta välttämättä ollut kotona ollenkaan tai se oli joku ihan pieni pöytäkuusi. Jos taas vietettiin joulua appivanhempien luona kuusi ehdittiin koristella aamusta kuten nykyisinkin.
Meillä on jo. On tosin muovikuusi astman vuoksi, mutta kuitenkin. Laitettiin jo viikko sitten, kun lähdetään jouluksi muualle, niin ehtii kotonakin kuusta ihailla. Itse en välttämättä laittaisi ollenkaan, mutta lapsille se on tärkeä.
Mulla on koristeltu Jellyjortikka sisällä.
Se on vielä metsässä. Perjantaina tuodaan sisälle ja lauantaina vasta koristellaan.
On laitettu jo. Heti tuli joulufiilis taloon! Ihanaa alkaa rauhoittumaan jouluun jo nyt, joulupäivät menevät niin nopeasti. Kuusta pidän loppiaiseen asti jos se säilyy hyvänä.
Meillä tuotiin sisälle ja koristeltiin eilen. Tykkään joulunodotuksesta. Ja kuusi on ihana. Mutta. Kun tapani koittaa olen valmis! Siivoan kaikki joulujutut pois ja alan odottamaan uutta vuotta ja kevättä! Ja vaikka kuusi tuotaisiin vast aattona ni silti tahdon sen pois jo tapanina. Koska sillon mun pakanajouluni on ohi. Mieluusti viettäisin joulun nyt keskiviikkona, vuoden pimeimpänä päivänä, mut muun perheen vapaat ei siihen osu joten viikonloppuna siis.
Niinä vuosina milloin aatto ollut esim maanantaina tai tiistaina niin kuusi tuotu sisään jo viikonloppuna mutta yleensä aatonaattona joulusiivouksen yhteydessä kuusi sisään ja koristellaan. Muutenkin aatonaattona kinkun paistuessa tehdään kaikki viimeiset jouluvalmistelut. Silitetään pöytäliinat ja laitetaan viimeiset koristeet ja käydään ostamassa joulukukat.
Aattoaamuna vasta koristellaan! En tajua etukäteen laittajia. Koristelu kuuluu aattoaamun perinteisiin.
Ei ole koristeltu kun ei hommata kuustakaan.
Tietenkin! Tänä vuonna olimme myöhössä, yleensä kuusi koristellaan jo pikkujouluksi. Ja kun se on Normann-kuusi, ei se edes juuri varise. Saa olla ainakin loppiaiseen tai jopa Nuutinpäivään asti. Minä olen viimeisen päälle jouluihminen, joten haluan nauttia joulusta pitkään!
Kunhan siivooja tuosta lähtee, niin tulee kuusi sisälle :)
Vajaan viikon on nyt kuusi ollut sisällä ja koristeltuna. Joulussa parasta on sen odotus ja fiilistely. Melko pian aaton jälkeen joulufiilis väkisinkin alkaa hävitä, joten parempi näin. Usein olemme myös uuden vuoden kieppeillä reissussa, joten kukaan ei ole silloin huolehtimassa kuuselle vettä yms. Reissusta tultuamme kuusi onkin yleensä siinä kunnossa, että sen saa kantaa ulos pikimmiten. Siksi mieluummin ajoissa ennen joulua, että kuusesta ehtii myös nauttia.
Mä ajattelin laittaa tänään kun saan joulusiivouksen tehtyä. :)
Toissapäivänä laitettiin :)