Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mahdollinen lapsi & allergiapelko

Vierailija
18.12.2016 |

Te koiraihmiset, joilla on ollut koira jo ennen lapsia: oliko teille selvää jo lasta yrittäessä, että mahdollisessa lapsen allergiatapauksessa koira/t joutuvat lähtemään? Tai mietittekö edes mahdollisia allergioita?

Olen kasvattanut allergiapelosta ison mörön. Meillä on tällä hetkellä yksi koira, mutta haluaisin itse asiassa sille vielä lisää koirakavereita, ja ylipäätään ajatus koirattomasta loppuelämästä tuntuu vieraalta ja ontolta.

Mieheni haluaa jossain vaiheessa lapsen (olemme 3-kymppisiä), minulle saattaisi riittää myös koirat ja muu hyvä elämä. Aiemmin olen nähnyt "lastenhankinnassa" monta muutakin estettä tai riskiä, mutta lopulta olen tullut siihen lopputulokseen, että ainoa isompi pelko on, jos joutuisin luopumaan jo olemassa olevista perheenjäsenistä uuden perheenjäsenen vuoksi. En osaa arvottaa perheenjäseniä eri arvoisiksi; että koirat olisivat vähemmän arvokkaita kuin ihmiset perheenjäseninä tai sukulaisina.

Jos joutuisin antamaan koiran/koirat pois, pelkäisin katkeroituvani.. joutuisin siis luopumaan koirattomasta elämästä 18-19 vuodeksi ja ehkä koko loppuelämäksi, jos aikuiset lapset eivät voisi tulla käymään kodissa, jossa on koiria. Näin toistaiseksi lapsettomana myös lapsen adoptio käy mielessä, mutta eihän sellainen oikeasti käy - tuhoaisi parisuhteen, kaikki sukulaissuhteet ja on yleisesti halveksittua ainakin tällaisesta syystä.

Olen joutunut aiemmin antamaan lemmikkini lopettavaksi (ei koira, lapsuudenperheessä). Minulla on nyt myös jonkinlainen 3-kympin kriisi ja jotenkin ajattelen, että eikö ihminen edes 3-kymppisenä saa elää sellaista elämää kuin haluaa.. tämä kyllä ulottuu muillekin elämän osa-alueille kuin koiriin.

Olenko ihmissaastaa vai onko muillakin ollut tällaisia ajatuksia ja pelkoja? Millaisiin ratkaisuihin olette päätyneet?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa jättää lapsi tekemättä, koska ei voi olla 100 % varma lapsen allergiattomuudesta. Katkera äiti ei ole lapselle nimittäin kovin hyvä juttu... Kuulostaa muutenkin, että pidät koirista enemmän kuin lapsista, joten suosittelen toista koiraa mielummin.

Vierailija
2/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa jättää lapsi tekemättä, koska ei voi olla 100 % varma lapsen allergiattomuudesta. Katkera äiti ei ole lapselle nimittäin kovin hyvä juttu... Kuulostaa muutenkin, että pidät koirista enemmän kuin lapsista, joten suosittelen toista koiraa mielummin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koirasta aleta ensimmäisenä luopumaan jos allergiaa tulisikin. Se siedätys mitä koirasta tulee on jopa hyväksi. Älä nyt sen takia lykkää lapsen tekoa. Se on sitten eri asia jos et halua lasta. Kyllä koirankin kanssa voi harrastaa vaikka olisi lapsia ;)

On toki ollut aina mielessä allergia kun olen lasta odottanut mutta onneksi ei ole kellään ja lapsia kolme. Koiria on kolme ja kissoja kaksi.

Vierailija
4/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koirasta aleta ensimmäisenä luopumaan jos allergiaa tulisikin. Se siedätys mitä koirasta tulee on jopa hyväksi. Älä nyt sen takia lykkää lapsen tekoa. Se on sitten eri asia jos et halua lasta. Kyllä koirankin kanssa voi harrastaa vaikka olisi lapsia ;)

On toki ollut aina mielessä allergia kun olen lasta odottanut mutta onneksi ei ole kellään ja lapsia kolme. Koiria on kolme ja kissoja kaksi.

Ei se ihan noin mene. Jos lapsi on jo syntyessään allerginen, niin silloin se on sitä yleensä hyvin voimakkaasti. Silloin ei siedätys auta, muuten tulee astma. Eläinten poistaminen on ainut vaihtoehto, myös lääkäreiden mielestä.

Siedätys tulee kyseeseen vain vanhemmalle lapselle tai aikuiselle, jolla allergia on lievää.

Vierailija
5/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa ihmiset jotka antaa lemmikit pois lapsen tieltä. Et voi kasvattaa lasta kuplassa ja todennäköisemmin ne allergiat iskee lapsiin jotka ei kasva eläinten parissa.

Vierailija
6/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa ihmiset jotka antaa lemmikit pois lapsen tieltä. Et voi kasvattaa lasta kuplassa ja todennäköisemmin ne allergiat iskee lapsiin jotka ei kasva eläinten parissa.

Samoin, mutta jos kyseessä on allergia, ei ole muuta vaihtoehtoa. Lapsen terveyden kuuluu mennä eläimen edelle.

Vierailija
7/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosissaan haluaa lapsen, on oltava valmis tekemään muutoksia elämäänsä hänen vuokseen. Elämässä lähes kaikki on mahdollista ja sitten on vain sopeuduttava kun jotain isompaa tapahtuu. Kaikkea ei voi eikä kannata ennakkoon pelätä. Ratkaisut on kyllä löydettävissä sitten kun on tarvetta. Onhan ihan mahdollista, että sinä tai miehesikin tulee allergiseksi koirille, jolloin tilanne olisi lähes sama kuin allergisen lapsen kohdalla. En tarkoita pelotella, totean vain tosiasian.

Suosittelen perusteellista keskustelua miehesi kanssa tästä asiasta. Tuotte molemmat esille pelkonne ja toiveenne ja sitten yhdessä mietitte ovatko lapset edes se, mitä molemmmat oikeasti haluatte. Jos on, mietitte vaihtoehtoja perusteellisesti. Kommenttisi adoptiosta kuulostaa minusta oudolta. Millä tavoin se muka tuhoaisi parisuhteen tai sukulaissuhteet? Jos pariskunta haluaa adoptoida lapsen, ei kai sukulaisilla pitäisi olla mitään sanomista siihen. Tai jos pariskunnassa molemmille adoptio on ok, niin miksi suhde tuhouttuisi? Ei kai sitä tarvitsisi kaikille perustella tuolla allergiapelolla, mikä ei välttämättä edes olisi se olennaisin syy adoptiolle. Tarkemmin mietittyänne saattaisitte päätyä siihen muillakin perustein. Eikä siinä ole mitään väärää, jos on oikeasti halukas ja kykenevä siitä lapsesta sitten huolehtimaan.

Mitä taas tulee mainitsemaasi 30 kriisiin, niin ei ole mikään kriisi haluta elää sellaista elämää kuin haluaa. Se on jokaisen oikeus. Täällä eletään vain kerran ja niin kauan kun ei toisia satuta, saa elämästään tehdä juuri sellaista kuin haluaa jos se on realistisesti mahdollista. 

Vierailija
8/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi myöskään laittaa allergista lastasi hengenvaaraan tai riskeerata muuten hänen terveyttään lemmikkien takia. Ei ole kuplassa kasvattamista huolehtia lapsen terveydestä. Jotkut kun ovat jo syntyessään allergisia. Myöskään eläinten parissa kasvaminen ei takaa allergiattomuutta. Jälkimmäisestä ihan omaa kokemusta.

Vierailija
9/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsesi olisi allerginen koirille? Mistä moinen pelko ja oletus? Pitäisin todennäköisempänä, että mitään eläinallergioita ei ole.

Vierailija
10/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että on kovintodennäköistä, että lapsella olisi synnynnäinen allergeeni, jos vanhemmillakaan ei ole. Jos myöhemmin kehittyy, niin niissä voi koittaa siedätyshoitoa. Ja se voi tulla ihan sinullekin tai miehellesi.

Ja jos miehesi oikeasti haluaa lapsia, niin olet varmaan sitten valmis eroamaan, jotta hän saa unelmansa? Olisi äärettömän itsekästä kieltää toiselta vanhemmuus oman jopa turhan pelon takia.

Vierailija
11/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma- ja allergialiiton mukaan todennäköisyys, että lapsella ei ole allergioita on n. 70 %, silloin kun vanhemmilla ei ole allergioita. Jos asian kääntää toisinpäin - 30 % riski allergiaan siitä huolimatta, eli 3/10 lapsesta kuitenkin allerginen, kuulostaa hurjalta.

Olettaisin myös, että riskiä lisää korvikeruokinta äidinmaidon sijasta; tämäkään on harvoin oma valinta.

Pitäisi todellakin keskustella miehen kanssa vakavasti. Hän kyllä tietää, että tällä hetkellä minulla menee koirarakkaus ja muutenkin ns. "oma elämä" lapsen edelle. Eikä hänkään pidä lasta nyt ajankohtaisena. Mutta hän taas ei ihan oikeasti näe faktoja tai riskejä: että naisella ikä tulee ihan oikeasti aiemmin vastaan - meillä siis 2-4 vuoden sisään, ja että ei lapsiperheiden elämä ole aina niin ruusuista. Hän on seurannut tuttavaperheemme tai -perheidemme elämää, ja tuttavilla on kaikki kortit sattuneet kohdilleen: lapset ovat terveitä, ovat aina nukkuneet hyvin, eivät ole sairastelleet eivätkä ole allergisia, ovat kauniita ja hyvin käyttäytyviä, ovat ikäisikseen lahjakkaita monissa asioissa, kaikin puolin kaikkien silmäteriä. Perheet jaksavat puuhata kaikkea kivaa yhdessä ja lapset on helppo ottaa mukaan matkaan melkein minne tahansa.

Tilastollisesti taas ainakin jokin ellei useampikin em. seikoista menee vähemmän putkeen. Mieheni ei vaan tätä ymmärrä.. mielestäni olen ihan realisti, en inhorealisti.

-AP

Vierailija
12/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astma- ja allergialiiton mukaan todennäköisyys, että lapsella ei ole allergioita on n. 70 %, silloin kun vanhemmilla ei ole allergioita. Jos asian kääntää toisinpäin - 30 % riski allergiaan siitä huolimatta, eli 3/10 lapsesta kuitenkin allerginen, kuulostaa hurjalta.

Olettaisin myös, että riskiä lisää korvikeruokinta äidinmaidon sijasta; tämäkään on harvoin oma valinta.

Pitäisi todellakin keskustella miehen kanssa vakavasti. Hän kyllä tietää, että tällä hetkellä minulla menee koirarakkaus ja muutenkin ns. "oma elämä" lapsen edelle. Eikä hänkään pidä lasta nyt ajankohtaisena. Mutta hän taas ei ihan oikeasti näe faktoja tai riskejä: että naisella ikä tulee ihan oikeasti aiemmin vastaan - meillä siis 2-4 vuoden sisään, ja että ei lapsiperheiden elämä ole aina niin ruusuista. Hän on seurannut tuttavaperheemme tai -perheidemme elämää, ja tuttavilla on kaikki kortit sattuneet kohdilleen: lapset ovat terveitä, ovat aina nukkuneet hyvin, eivät ole sairastelleet eivätkä ole allergisia, ovat kauniita ja hyvin käyttäytyviä, ovat ikäisikseen lahjakkaita monissa asioissa, kaikin puolin kaikkien silmäteriä. Perheet jaksavat puuhata kaikkea kivaa yhdessä ja lapset on helppo ottaa mukaan matkaan melkein minne tahansa.

Tilastollisesti taas ainakin jokin ellei useampikin em. seikoista menee vähemmän putkeen. Mieheni ei vaan tätä ymmärrä.. mielestäni olen ihan realisti, en inhorealisti.

-AP

Minusta maalailet noissa tilastoissa ja todennäköisyyksissä vain turhia piruja seinille. Mikä tilasto kertoo,, että juuri teille syntyisi allerginen lapsi? Ei mikään. Niin kuin todettua, kaikki on mahdollista ja kaikkea ei voi  ennakoida. On mahdollista, että lapsellanne olisi allergia tai muu sairaus tai vamma tai ihan mitä vaan. On myös ihan yhtä mahdollista, että teidän lapsenne olisi terve, allergiaton ja muiltakin osin kuvailemiesi tuttavalasten kaltainen. Tilastot ja todennäköisyydet eivät takaa mitään vaihtoehtoa tapahtuvaksi. En tosin usko, että kukaan lapsi olisi täysin kuvauksesi kaltainen, sillä kukaan ei ole täydellinen. Jotkut vanhemmat vain haluavat luoda illuusion täydellisen ongelmattomasta perhe-elämästä. Sellaista on kuitenkin vain satukirjoissa. 

Mutta niin kuin itsekin totesit, vakava keskustelu miehen kanssa teille sopivasta ratkaisusta on ehdottomasti paikallaan. Suurin osa ongelmista ratkeaa, kun niistä keskustellaan kunnolla. Ammattiapuakaan ei kannata sulkea pois jos pelot haittaavat elämää.

Vierailija
13/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lyhyesti: älä suostu hankkimaan lapsia miehesi mieliksi. Älä hanki lasta ellet itse halua lasta. Äläkä hanki lasta ennen kuin haluat lasta niin paljon että olet valmis tarvittaessa luopumaan koirista.

(Siis, jos vastauksesi kaikkiin on nyt ja tulevaisuudessa EI niin se on täysin ok ja hyväksyttävää. Ei lasten hankinta ole mikään kansalaisvelvollisuus, luojan kiitos).

Vierailija
14/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan varmuuden vuoksi: tiesithän että allergia- ja astmaliiton tilastot kattavat IHAN KAIKKI allergiat, eivät vain eläinallergiaa.

Vierailija
15/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihan noin mene. Jos lapsi on jo syntyessään allerginen, niin silloin se on sitä yleensä hyvin voimakkaasti. Silloin ei siedätys auta, muuten tulee astma. Eläinten poistaminen on ainut vaihtoehto, myös lääkäreiden mielestä.

Siedätys tulee kyseeseen vain vanhemmalle lapselle tai aikuiselle, jolla allergia on lievää.

Tää on nyt melkoista sontaa. Kahdessa ystäväperheessä ollut kissa ja lapsi on syntyessään ollut allerginen kissalle. Kummassakin tapauksessa lääkärit ovat suositelleet kissojen pitämistä ja allergiat ovat siedättyneet pois ensimmäisten 6-12kk aikana.

Toi välttely on melkoisen 90-lukulaista ajattelua.

Vierailija
16/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on nyt melkoista sontaa. Kahdessa ystäväperheessä ollut kissa ja lapsi on syntyessään ollut allerginen kissalle. Kummassakin tapauksessa lääkärit ovat suositelleet kissojen pitämistä ja allergiat ovat siedättyneet pois ensimmäisten 6-12kk aikana.

Toi välttely on melkoisen 90-lukulaista ajattelua.

Olette molemmat oikeassa (lukuunottamatta noita sonta- ja 90-lukukommentteja). Joihinkin allergioihin siedätys auttaa, toiset vain pahenevat altistuksessa. Ei siis ole olemassa yhtä yleispätevää vaihtoehtoa, vaan vaikutukset ovat aina yksilöllisiä. Tämän vuoksi hoitomuoto harkitaan aina tapauskohtaisesti.

Vierailija
17/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepakkoketjun lisäksi toinenkin ketju, joka on kerännyt kaiken sortin typerykset kirjoittelemaan vailla järjen häivää.

Vierailija
18/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kentie teette lapsen, jos sellainen teille suodaan?

Katsotte sitten tilanteen.

Kun noita todennäköisyyksiä tarkastelet, niin tarkastele nyt sekin, että onko todennäköistä, että tulet raskaaksi.

Nuo ovat tilastoja.

Se joka tuleeraskaaksi on 100 prosenttisesti raskaana, vaikka puolet ei tulisi.

Samahan se noissa allergisissa on..joku on ja joku ei ja joku tuulee ja joku ei. Lukuja.

Sinä elät. Elä vaan rohkeasti sen tilanteen mukaan, etkä etukäteen.

Toki, jos eläimet ovat sinulle ykkönen, nin jatka niillä. Unohda lapsi. Mielestäni lapsi on sitten ykkönen, jos sellaisen saa.

Vierailija
19/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun noita todennäköisyyksiä tarkastelet, niin tarkastele nyt sekin, että onko todennäköistä, että tulet raskaaksi.

Tätäkin olen miettinyt. Kokeillaan, jos onnistuu. Jos ei, sitten ei - tilanteen mukaan. C'est la vie.

Ainakin nyt tuntuu, ettei lapsettomuus kaataisi maailmaani. Itse asiassa en edes usko, että mahdollisuuteni raskautua olisivat niin hyvät... minulla on todella epäsäännölliset kuukautiset. Mutta tilanne voisi toki olla eri, jos mieheni kokisi lapsiasian niin tärkeäksi, että lähtisi etsimään muualta kumppania ja jäisin tästä syystä yksin.

Vierailija
20/20 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin olen miettinyt. Kokeillaan, jos onnistuu. Jos ei, sitten ei - tilanteen mukaan. C'est la vie.

Ainakin nyt tuntuu, ettei lapsettomuus kaataisi maailmaani. Itse asiassa en edes usko, että mahdollisuuteni raskautua olisivat niin hyvät... minulla on todella epäsäännölliset kuukautiset. Mutta tilanne voisi toki olla eri, jos mieheni kokisi lapsiasian niin tärkeäksi, että lähtisi etsimään muualta kumppania ja jäisin tästä syystä yksin.

No ei minusta senkään takia pidä tehdä lasta että mies muuten jättää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan