Missä vaiheessa/millaisista oireista kuumeesta pitää olla huolissaan?
Olo on ihan hirveä. Nieleminen sattuu, hengitys vaikeaa, en saa nenänkään kautta henkeä, tuntuu että ei pysy tolpillaan ja silmät auki. Silmissä sumenee välillä. Burana auttaa vähän. Sängystä nouseminen tuntuu ylitsepääsemättömän raskaalta. Kuumetta ollut välillä 38-38,5.Pesen aina meikit ja hampaat oli tilanne mikä hyvänsä, mutta eilen menin matolle nukkumaan tallivaatteissa. Meinasin ajaa kahdesti ulos tieltä (hevoset hoidettava.)
Kuulostaa varmaan typerältä jonkun korvaan, mutta missä vaiheessa pitäisi olla huolissaan? Alkoi neljä päivää sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta ja olen ihan hukassa, sillä olen viimeksi lapsena ollut kuumeessa ja kipeä. Entsyymitoiminta tietysti alkaa loppumaan 39 asteen tienoilla, mutta ajattelin lähinnä miten tunnistaa vaaralliset merkit kaikkien muiden oireiden seasta (esim. sydänlihastulehdus, keuhkokuume.)
Kiitos
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Olo on ihan hirveä. Nieleminen sattuu, hengitys vaikeaa, en saa nenänkään kautta henkeä, tuntuu että ei pysy tolpillaan ja silmät auki. Silmissä sumenee välillä. Burana auttaa vähän. Sängystä nouseminen tuntuu ylitsepääsemättömän raskaalta. Kuumetta ollut välillä 38-38,5.Pesen aina meikit ja hampaat oli tilanne mikä hyvänsä, mutta eilen menin matolle nukkumaan tallivaatteissa. Meinasin ajaa kahdesti ulos tieltä (hevoset hoidettava.)
Kuulostaa varmaan typerältä jonkun korvaan, mutta missä vaiheessa pitäisi olla huolissaan? Alkoi neljä päivää sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta ja olen ihan hukassa, sillä olen viimeksi lapsena ollut kuumeessa ja kipeä. Entsyymitoiminta tietysti alkaa loppumaan 39 asteen tienoilla, mutta ajattelin lähinnä miten tunnistaa vaaralliset merkit kaikkien muiden oireiden seasta (esim. sydänlihastulehdus, keuhkokuume.)
Kiitos
Anteeksi mikä entsyymitoiminta? Lapsilla nousee helposti 39+ kuume. Kyllä se yli 40 alkaa vasta olla huolestuttavaa.
Vasta yli 41 kun on kuume niin alkaa olla vaarallista. Kuulostaa pahalta flunssalta tai sitten influenssalta. Ja yleiskunto ratkaisee, jos jaksaa tietokoneelle/puhelimella/television äärellä olla, niin on vielä ok. Jos et jaksa kuin nukkua tai on oikeesti hengitysvaikeuksia, sitten lääkäriin.
Miten on mahdollista ettei jaksa naputella tietokoneella, mutta jaksaa kävellä tai ajaa lääkäriin? Saanen kysyä ;) Eilen illalla en ottanut buranaa ja silloin en jaksanutkaan muuta kuin lössähtää matolle päästyäni kotiin. Otin aamulla yhden ja olo on yhä todella kipeä, mutta kyllä - jaksan maata sängyssä läppäri sylissä. Pakko muutenkin hoitaa tietyt velvollisuudet.En usko että tietokoneella oleminen noin muutoinkaan on kovin pätevä mittari tilan vakavuudelle, olette varmaan kuullet että osa on mennyt kipeänä treeneihin ja kuolleet sittemmin sydänlihastulehdukseen tai keuhkokuumeeseen. Veikkaan, että ovat jaksaneet olla siinä tapauksessa koneellakin. Jaksaminen on tietysti suhteellista itse kunkin kohdalla, oli kipeä tai terve...
Entsyymit ovat proteiineja. Olit oikeassa, niiden toiminta päättyy vasta kun lämpötila nousee yli 40 asteen.
Asiallisia vastauksia, kiitos! Esim. keuhkokuumeen oireet googlaamalla vaikuttavat ihan tavallisilta kuumeoireilta. Te, joilla on ollut jotain vakavempaa niin mikä oli suurin erottava tekijä normaaliin kuumeeseen? Minkä perusteella osasitte epäillä, että nyt jonkin on pahemmin pielessä?
Ite en kyllä kipeänä jaksa puhelinta räplätä tai läppäriä. Aika menee nukkuessa. Lepää! Etsi hevosille hoitaja ja nuku. Jos keuhkoihin tulee kipua, henkeä ahdistaa jne. niin sitten lääkäriin. Nyt on pahoja virustauteja ja tietty influenssaa liikkeellä. Vetää huonoon kuntoon ja paraneminen edellyttää ihan oikeasti sitä lepoa jos ei halua jälkitauteja ja tautikierrettä!
Oma kokemus (tällä hetkellä päällä), olen nyt viikon ollut kovassa kuumeessa. Muutaman ekan päivän ei ollut juuri muita oireita kun sahaavaa lämpöä 37-38, sen jälkeen tuli lihaskivut ja yskä, ja kuume pomppasi 38-39 välille. Yleiskunto haurastunut tässä viikon aikana totaalisesti.
Kaupassa, apteekissa tai missään muuallakaan en ole pystynyt käymään, ja koska pyhät, pääsen vasta huomenna lekurille.
Sinällään mielenkiintoista että perus flunssaoireet puuttuvat lähes kokonaan, sen sijaan olo on kuin promillen humalassa ja pystyssä ei meinaa pysyä.
Jos pystyn/muistan voin vielä postaa lääkärin arvion yms. lisätietoa kun sitä saan.
Postasin tämän tekstin jo vanhempaan lankaan mutta sopinee tännekin erittäin hyvin. Tsemppiä ap:lle, toivottavasti alkaa helpottamaan.
Ja langan nettitohtoreille kysymystä että onko kukaan teistä kansansankareista edes ollut 41 asteen kuumeessa? Sillä ihmisestä riippuen (ja sairaudesta) jopa alle 38 astetta voi vetää kokonaan sängynpohjalle. Tätä ette voi kiistääkkään.
Turhauttaa muutenkin minua, ap:ta ja mahd muita sairaita jotka lukee lankaa kun täällä vaan vähätellään oireita mutta tosipaikan tullen varmaan yks jos toinenkin olisi hätää kärsimässä.
No kuka käskee netistä kysyä? Ei kukaan, enkä itse ole kysymässäkään. Menen lekuriin heti kun voin asiani kanssa. Kiitos ja anteeksi.
Jos jaksat tänne kirjottaa niin ei asiaa ensiapuun. ;-) Noilla kuumeilla on varmaan virus, ehkä influenssa. Kyllä se yleistilan huononeminen on se juttu. Lepää, juo. Kyllä se siitä.