Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imelletystä perunalaatikosta. Voiko paistaa vastaa aatona?

Vierailija
18.12.2016 |

Aika on aattona hieman kortilla tänä vuonna, joten mietin perunalaatikon teon ajoittamista.

Voiko imellyttää aaton-aattona ja paistaa aattona? Valmiin massan säilytys yön yli jääkaapissa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos imellytyksen jälkeen paistat, niin säilyyhän se paistettu laatikko yön yli, lämmität vain aattona?

Vierailija
2/12 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan aina aatonaattona ilmeltymään yöksi ja aattona paistan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lämmitetty laatikko ole ollenkaan sama kuin juuri uunista otettu.

Vierailija
4/12 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi. Teen kaikki laatikot uunivalmiiksi aatonattona ja laitan jääkaappiin. Paistan osan aattona ja osan joulupäivänä

Uunillinen bataattiperunalaatikkoa, porkkanalaatikkoa, maksalaatikkoa ja aurapunajuuripaistosta. Pitää vain katsoa sopivat vuuat. Pitkä paistoaika miedolla lämmöllä

Tuore on aina parempaa kuin lämmitetty (saati pakastettu)

Vierailija
5/12 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen perunalaatikon seuraavasti. Keitän perunat kuorineen, kuorin kuumana, muussaan, vehnäjauhot sekaan ja imellytys. Usein lämpimän uunin 'pankolla', puilla kun muutenkin lämmitetään huushållissa. Kattila on uunin päällä yön yli, sittrn maito ja suola. Koko massa pakkaseen, ja ajoissa ennen aattoa sulamaan ja aattona paisto suoraan pöytään. Pakkasessa peruna imeltyy vielä lisää. Aina onnistunut.

Vierailija
6/12 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa. Mun mielestä lämmitetty on jopa parempaa kuin just uunista vedetty. Pätee moniin ruokiin, keittoihin erityisesti. Jään odottamaan alapeukkusadetta :D

Vierailija
7/12 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa. Mun mielestä lämmitetty on jopa parempaa kuin just uunista vedetty. Pätee moniin ruokiin, keittoihin erityisesti. Jään odottamaan alapeukkusadetta :D

Useimmat ruust onkin lämmitettynä parempaa, pataruuat varsinkn. Mutta imelletty perunalaatikko on poikkeus, sillä lämmitettynä sen koostumus muuttuu pehmeän samettisesta kultaisesta tavalliseksi jähmäksi muusiksi.

Vierailija
8/12 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen viikon pari etukäteen pakkaseen.

1. Keitän kuorineen Lapin puikulat

2. Kuorin kuumana, sekään vehnäjauhoja, muussaan

3. 55 asteeseen uuniin imeltymään n 6-10h

4.Imeltynyt mössö pakkaseen

5. Aattona, joulupäivänä ja Tapaninpäivänä syödään aina tuore paistettu laatikko. Paista edeltävänä päivänä imelletty peruna-annos sulamaan jääkaappiin, sulaneeseen mössöön sekoitetaan maito,voi ja suolaa ja paistetaan pari tuntia.

Vierailija
9/12 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat ruust onkin lämmitettynä parempaa, pataruuat varsinkn. Mutta imelletty perunalaatikko on poikkeus, sillä lämmitettynä sen koostumus muuttuu pehmeän samettisesta kultaisesta tavalliseksi jähmäksi muusiksi.

Joka maistuu paremmalta mun suuhun ainakin.

Vierailija
10/12 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi sitten näet imellytyksen vaivan?

Vierailija
11/12 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aina viitsikään. Joinain vuosina imellän, joinain en. Äitini usein pyytää minua tekemään imellettyä, silloin tietysti teen.

Vierailija
12/12 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea ruoka vai litkulisäke!

Perinteinen imelletty perunalaatikko on tukevaa kiinteää haarukkaruokaa, siis oikea ruokaa ja siitä tultiin kylläiseksi. Se oli usein pääruokaa siihen jotain lisukkeeksi. 

Nykyisin on tapana valmistaa imelletty perunalaatikko halparvoiseksi lisukkeeksi, löysäksi litkuksi ja sillä ei juurikaan vatsaa saa täyteen ja oloa kylläiseksi. No... sopiihan se sentään joulupöytään erityisesti litkulisäkkeeksi, mutta ruoaksi siitä litkusta ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi