Latinonainen vai latinanainen?
Siis jos puhutaan naispuolisesta latinosta, niin sanotaanko latinonainen vai latinanainen?
Ainakin englanninkielessä latino on mies ja latina nainen, mutta mites Suomessa?
Kommentit (10)
Latino. Latinalla tarkoitetaan kieltä.
Suomeksi latinonainen tai latinotyttö kuulostaa paremmalta kuin latinanainen tai latinatyttö.
näin espanjaa osaavana ite sanon ainaki latina ja latino, niinkuin espanjaksikin.
Tasa-arvoisena miehenä en erottele, vaan panen molempia!
Jenkeissä jotkut yrittävät tehdä tästä neutraalin sanomalla latin x. Espanjaksi se on tosiaan latina.
Useimmat "latinot" ovat espanjaa tai portugalia mongertavia mestitsejä ja mu.latteja, vieläpä Atlantin takaa, näin asia on minulle esitelty, vaikka oikeasti kaikki jotka puhuvat jotakin romaanista kieltä missä tahansa, vaikkapa italiaa Sveitsissä tai ranskaa tai valloonia Belgiassa, ovat "latinoja", jos tyyppi sitten on sitten jostakin espanjankielisestä maasta, niin tarkempi termi olisi hispano tai hispana ja portugalia puhuvalle luso tai lusa.
Vierailija kirjoitti:
näin espanjaa osaavana ite sanon ainaki latina ja latino, niinkuin espanjaksikin.
Logiikan riemuvoitto.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat "latinot" ovat espanjaa tai portugalia mongertavia mestitsejä ja mu.latteja, vieläpä Atlantin takaa, näin asia on minulle esitelty, vaikka oikeasti kaikki jotka puhuvat jotakin romaanista kieltä missä tahansa, vaikkapa italiaa Sveitsissä tai ranskaa tai valloonia Belgiassa, ovat "latinoja", jos tyyppi sitten on sitten jostakin espanjankielisestä maasta, niin tarkempi termi olisi hispano tai hispana ja portugalia puhuvalle luso tai lusa.
Ei kaikki romaanista kieltä puhuvat ole latinoja. Termillä ei taida olla selkeää määritelmää mutta itse en eurooppalaisia kutsu latinoiksi. Ja on olemassa niin paljon valkoiseksi laskettavia latinoja ettei mestitsien ja mulattien korostaminen ole tarpeen.
Suomeksi molemmat ovat latinoita, koska suomessa ei erotella sukupuolia samalla tavalla.
Suomenkielessä he kaikki ovat latinoja, ei erotella sukupuolen mukaan. Tasa-arvoinen kieli ja kulttuuri.