Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anemia

13.03.2006 |

Meidän lapsella todettiin muutama viikko sitten anemia ja aloitettiin rautalääkitys. Ikää lapsella on 1v8kk ja hemoglobiini oli 84. Punasoluja (myös nuoria) on normaali määrä mutta ne ovat tavallista pienempiä.

Lapsi on kasvanut normaalisti, eikä ole allergioita. On aina syönyt hyvin, etenkin lihaa ja mm. ruisleipää sekä kasviksia ja hedelmiä, joten raudan ja c-vitamiinin saannin pitäisi olla kunnossa. Maitoa juo alle 5 dl päivässä + syö vähän juustoa.

Lapseltamme otettiin mm. keliakia-vasta-aineet mutta tuloksia emme ole vielä saaneet (soittoaika lääkärille perjantaina). Ulosteessa ei verta. Tällä viikolla tarkistetaan, onko hb lähtenyt nousuun raudan syönnin myötä.

Löytyykö täältä muilla aneemisia lapsia? Mistä anemia on lapsellanne johtunut?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono hb huomattiin neuvolassa 8kk iässä, samalla kun ruvettiin tutkimaan miksei neitokainen kasva.

Verikokeissa todettiin myöskin kooltaan pienet punasolut ja niitä oli vähän. Rautavarasto puuttuu myöskin lähes täysin. Eli raudan imeytymisessä ja varastoitumisessa on vikaa. Meillä on lisäksi ABO-immunisaatio ja siis tytöllä oli vasta-aineita syntyessään. Nekin tuhoaa punasoluja.

Tyttö on nyt kaksi ja viimeksi kontrollissa hb oli 86. On syönyt yli vuoden rautalisää (spartocine, maltofer, retafer) mutta hemppa ei nouse.

Eipä anemia juurikaan ole normaalia arkea haitannut, ainoa, että tyttö on aika kärttyinen ja nukkuu paljon. Ja vaikka kuinka nukkuu, niin ei siltikään jaksa kauaa olla pirteä. Syksyllä nukkui vielä päiväunia 5½h, nyt olen herättänyt kolmen tunnin jälkeen...

Vierailija
2/3 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olen itse aivan pienestä lapsesta asti " sairastanut" raudanpuuteanemiaa. Olin 3v jopa sairaalatutkimuksissa anemian tähden. Usein anemia on ja pysyy hoidoista huolimatta.. eli rautakuureja pitää nauttia säännöllisesti. Voidaankin siis sanoa, että joillain ihmisillä on taipumus anemiaan. Anemian kanssa oppii kyllä elämään, vaikka hemoglobiini onkin aina alle viitearvojen. Maitotuotteet estävät raudan imeytymistä, joten niitä ei pitäisi nauttia samalla aterialla esim lihan kanssa. C-vitamiini edistää raudan imeytymistä. Usein anemiaa sairastavalla on juuri kuvailemasi pienet punasolut. Hemoglobiini-arvoa kannattaa seurata säännöllisesti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy anemiaan voi olla B12 vitamiinin puutos. Lääkärit pitävät tätä aikuisten vaivana, mutta suvussani tätä on todettu myös lapsilla. B12 vitamiinin puutos estää rautaa imeytymästä... tai ainakin olen asian näin ymmärtänyt, toivottavasti joku korjaa minua mikäli olen ymmärtänyt asian väärin.