Postin pakettiautomaatti ja asiakaspalvelu
Muutin puoli vuotta sitten ja unohdin päivittää postin sivuilta uuden noutopisteen. Nyt tilasin joululahjoja ja paketti meni smart postiin toiselle puolelle suomea. Kävin päivittämässä tietoni postin sivuilta ja olen monta kertaa ottanut yhteyttä postiin ja pyytänyt tarkistamaan uudet tiedot ja toimittamaan paketin uudestaan . Postilta ollaan vaan tylyjä ja sanotaan että sun oma syy ja että paketti on toimitettu aivan oikein ja että se lähetetään parin viikon päästä lähettäjälle takaisin ja että pitäisi lähettäjään olla yhteydessä. Nyt vituttaa ja kännykkä vaan tärisee vieressä että sulla on noutamaton smart post paketti! Miten voi olla näin paska palvelu, oon valmis maksaan sioille uuden postimaksun että toimittaa sen paketin oikeaan osoitteeseen mutta ei niille rahakaa enää kelpaa!
Kommentit (19)
Yleensä niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, eli tarkistapa pyyntösi kieliasu.
Ymmärrän kyllä postiakin, siellä on tehty paljon leikkauksia ja joulu on lähellä, niin kyllä siellä stressataan. Ei siinä kaaoksessa ehdi jokaisen kömmähdystä mennä itse korjaamaan.
Onko smarteissa joku oletustoimituspiste? Kaks kertaa sellaseen paketin tilannu ja molemmilla kerroilla pitäny ite valita mihin toimitus.
Muuttoo kun tekee niin helposti unohtuu tämmöset oma noutopiste päivitykset jotka näköjään ajaa muuttoilmoitusten ja verkkokaupasta määritetyn toimitusosoitteen yli. Onko kovin asiakaslähtöistä kuitata postin osalta tilanne "oma syysi, me olemme toimineet oikein", samalla ruuhkauttavat omia palveluitaan ja joutuvat sitä pakettia kuljettamaan edestakasin ja lopulta saan sen kuitenkin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Muuttoo kun tekee niin helposti unohtuu tämmöset oma noutopiste päivitykset jotka näköjään ajaa muuttoilmoitusten ja verkkokaupasta määritetyn toimitusosoitteen yli. Onko kovin asiakaslähtöistä kuitata postin osalta tilanne "oma syysi, me olemme toimineet oikein", samalla ruuhkauttavat omia palveluitaan ja joutuvat sitä pakettia kuljettamaan edestakasin ja lopulta saan sen kuitenkin.
AP
Mullakin oli tietty SmartPost-piste vakiovalintana ja eri kaupunkiin muuttaessa en muistanut vaihtaa. Postista tuli viesti, että "Haluatko vaihtaa SmartPost-pisteen uuteen?" ja vaihdoin heti. Oli ihan asiakaslähtöistä. Joskus tulee mokia ja ne pitää sitten vain hoitaa, ei aina kannata kiukutella.
Vierailija kirjoitti:
Onko smarteissa joku oletustoimituspiste? Kaks kertaa sellaseen paketin tilannu ja molemmilla kerroilla pitäny ite valita mihin toimitus.
Sen voi määrittää netpostista ja se tieto ajaa kaiken muun tiedon yli. Esim, oot kesämökillä ja tilaat sinne tavaraa ja pyydät lähettäjää toimittamaan tavaran nimenomaan sinne kesämökille, sitten ihana posti vie sen toiselle puolelle suomea. Jos kysyt niiltä niin kuittaavat "SUN OMA SYY, OLIT MÄÄRITTÄNYT OMAN NOUTOPISTEEN"
Just... syyttää muita omista virheistään! Onnea sulle valitsemallasi tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Just... syyttää muita omista virheistään! Onnea sulle valitsemallasi tiellä.
Ymmärrän kyllä että tein virheen koska jätin tiedon päivittämättä. En syytä postia tästä ollenkaan. En vain ymmärrä miksi posti ei auta minua vaan ainoastaan syyllistää. Miksi postin järjestelmä on suunniteltu aiheuttamaan lisää ongelmia eikä ratkaisemaan niitä? Miksei tämä ulkomaille ulkoistettu postin asiakaspalvelu pysty ottamaan yhteyttä paikalliseen postinjakajaan ja pyytämään häntä hakemaan smart postista paketti, tämä olisi ratkaisu koko ongelmaan!
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just... syyttää muita omista virheistään! Onnea sulle valitsemallasi tiellä.
Ymmärrän kyllä että tein virheen koska jätin tiedon päivittämättä. En syytä postia tästä ollenkaan. En vain ymmärrä miksi posti ei auta minua vaan ainoastaan syyllistää. Miksi postin järjestelmä on suunniteltu aiheuttamaan lisää ongelmia eikä ratkaisemaan niitä? Miksei tämä ulkomaille ulkoistettu postin asiakaspalvelu pysty ottamaan yhteyttä paikalliseen postinjakajaan ja pyytämään häntä hakemaan smart postista paketti, tämä olisi ratkaisu koko ongelmaan!
AP
Ihan se paketti seilaa ohjeiden mukaan. Ei tule mitään jos kaikki soittelee siirtämään paketteja smartista toiseen ja joku juoksisi toteuttamassa toiveet. Toisekseen, mistä posti tietää soittajasta onko hänellä oikeus ao. pakettiin ollenkaan. Lähetyskoodeja voi etsiä netissä, sitten soittaa asiakaspalveluun ja pyytää siirtämään lähetys JJFI000010000xxxxxxx rovaniemeltä ahvenanmaalle....
Niin no kyllähän se oli sun oma mokasi, kun et tilausvaiheessakaan tarkastanut smartpostin pistettä. Koita ymmärtää, että varsinkin näin joulun alla siellä on OIKEESTI kiire eikä ne kerkiä nyt sun paketteja (varsinkaan ilmaiseksi) lähettelemään sullepäin. Etkö tunne ketään paikkakunnalta, jonne pakettisi meni? Itse olisin pyytänyt jotakuta tuttua hakemaan paketin ja lähettämään sen oikeaan toimipisteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just... syyttää muita omista virheistään! Onnea sulle valitsemallasi tiellä.
Ymmärrän kyllä että tein virheen koska jätin tiedon päivittämättä. En syytä postia tästä ollenkaan. En vain ymmärrä miksi posti ei auta minua vaan ainoastaan syyllistää. Miksi postin järjestelmä on suunniteltu aiheuttamaan lisää ongelmia eikä ratkaisemaan niitä? Miksei tämä ulkomaille ulkoistettu postin asiakaspalvelu pysty ottamaan yhteyttä paikalliseen postinjakajaan ja pyytämään häntä hakemaan smart postista paketti, tämä olisi ratkaisu koko ongelmaan!
AP
Ihan se paketti seilaa ohjeiden mukaan. Ei tule mitään jos kaikki soittelee siirtämään paketteja smartista toiseen ja joku juoksisi toteuttamassa toiveet. Toisekseen, mistä posti tietää soittajasta onko hänellä oikeus ao. pakettiin ollenkaan. Lähetyskoodeja voi etsiä netissä, sitten soittaa asiakaspalveluun ja pyytää siirtämään lähetys JJFI000010000xxxxxxx rovaniemeltä ahvenanmaalle....
Posti tulee juoksemaan sen paketin perässä joka tapauksessa. Tässä tapauksessa jopa tuplasti enemmän sillä nyt paketti palautetaan lähettäjälle joka joutuu lähettää sen heti perään uudestaan. Todistin henkilöllisyyden kun kirjauduin netpostiin ja päivitin oman noutopisteen, tämän jälkeen pyysinkin postia tarkistamaan uuden osoitteen ja toimittamaan paketin sinne.
Eli sen paketin päällä lukee minun oikea osoite mutta netpostin asetuksissa oli väärät tiedot jotka olen siis päivittänyt. Jos se paketti vietäisiin nyt uudestaan osoiteselvitykseen niin siihen tulisi oikeat tiedot. Kyse ei ole siitä että soitan asiakapalveluun ja pyydän siirtämään lähetystä vaan siitä että pyydän että paketti menee uudelleen osoiteselvitykseen jolloin se saisi päivitetyn osoitteen. Toinen vaihtoehto on että paketti lähetetään sinne mihin se on pyydetty lähetettäväksi alunperinkin ilman että netpostin asetuksissa määritetty tieto vaikuttaa siihen.
AP
Ei Matkahuoltokaan lähetä ilmaiseksi pakettia eri paikkaan, jos paketti on alkuperäisten tietojen mennyt jonnekin, johon asiakas ei sitä halua. Silti ihmettelen tuota, että Posti ei ole määritellyt jotain taksaa sille, että lähetys lähetetään Smartpostista edelleen toiseen osoitteeseen. Tosi jäykkää, että paketti ensin palautuu ja sitten vasta lähettäjä voi lähettää sen uudelleen.
Toivottavasti postilla on halua kehittää toimintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei Matkahuoltokaan lähetä ilmaiseksi pakettia eri paikkaan, jos paketti on alkuperäisten tietojen mennyt jonnekin, johon asiakas ei sitä halua. Silti ihmettelen tuota, että Posti ei ole määritellyt jotain taksaa sille, että lähetys lähetetään Smartpostista edelleen toiseen osoitteeseen. Tosi jäykkää, että paketti ensin palautuu ja sitten vasta lähettäjä voi lähettää sen uudelleen.
Toivottavasti postilla on halua kehittää toimintaansa.
Olen kyllä valmis maksamaan uuden postimaksun siitä mutta ei se kelpaa. Pitää olla maksamatta ja odottaa että se paketti tulee ilmaiseksi joskus joulun jälkeen.
AP.
Minulla on muutenkin paska kuva postista ja suorastaan vihaan sitä. Noin vuosi sitten hain opiskelemaan maisterivaihetta suomalaiseen yliopistoon, hakemus ja liitteet piti toimittaa postissa. Lähetin kirjekuoren kirjattuna koska ajattelin että se on varmempi tapa. Osa liitteistä oli maksullisia ja tilasin niitä ulkomailta asti. Posti hävitti tämän kirjeen enkä saanut paskaakaan hyvitystä koska paperi ei kuulema maksa mitään. Minulle ei hyvitetty edes kirjeen lähetysmaksua. Yritin soittaa yliopistoon monta kertaa ja kysyä onko kirje saapunut, sieltä sanottiin vaan että niillä on kova kiire eikä niillä ole aikaa toimittaa ennakkotietoja kenellekkään. Postin sivuilta lähetyskoodilla näky että kirje on kuitattu saapuneeksi joten luotin tähän tietoon joka lopulta paljastui virheelliseksi.
Hei kaikille!
Pakettiautomaatti ja sen palvelut näyttävät kovasti puhuttavan.
Oma Noutopiste-palvelu tai tutummin Paketin ohjaus verkkosivuillamme ( http://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/palvelut-verkossa/lahetysten-seuranta-ja-ohjaus.html ) voidaan tehdä joko postiin tai pakettiautomaattiin. Paketti ohjautuu paketin sähköisissä ennakkotiedoissa olevan matkapuhelinnumeron perusteella valittuun toiseen noutopaikkaan. Tämä saattaa helposti unohtua muuttaessa. Tästä syystä lähetämmekin Postille pysyvän muuton tehneelle henkilölle muuttoilmoituksen saatuamme sähköpostia asiasta siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka hän on Postin verkkosivuilla omissa tiedoissa määritellyt. Kannattaa siis tarkkailla sähköpostia muuton jälkeen.
Väärään pakettiautomaattiin saapuneen paketin osalta emme tällä hetkellä ikävä kyllä teknisesti pysty vastaanottajan pyynnöstä toimittamaan lähetystä edelleen. Toki asia korjataan jos on tapahtunut Postin lajittelussa tapahtunut virhe, mutta vastaanottajan tai lähettäjän väärin valitseman noutopisteen osalta muutos tapahtuu joko siten, että lähettäjä tekee Postille maksullisen palvelumuutoksen paketin toimitusosoitteesta http://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/ohjeet/hinnat.html ( Muutokset jo lähetetyn lähetyksen tietoihin ) tai lähettämällä paketin uudelleen sen palautumisen jälkeen. Automaatissa lähetyksiä säilytetään 7 vrk sen saapumisesta. Tästä syystä on hyvä laittaa lähettäjän tiedot pakettiin niin osaamme palauttaa sen oikeaan osoitteeseen viiveettä.
Toki vastaamme kysymyksiin myös täällä kun saamme siitä tiedon, mutta nopeiten saa yhteyttä meille asiakaspalvelun kautta http://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/asiakaspalvelu/yhteystiedot.html .
Onhan postin toiminnassa paljon vikaa ja parannettavaa, mutta niin on asiakkaillakin. Ei se nyt ole postin syy, että sinulla oli tiedot väärin, turha siitä on kiukutella. Itselläkin oli jäänyt väärät yhteystiedot, paketti lähti sinne ja sille tielle jäi, mutten siitä postille kiukutellut. Se on totta, ettei pitäisi jakaa jos on väärä nimi laatikossa, mutta ei se työntekijöiden vika ole, miten on ohjeistettu ja ahtaalle heidät on ajettu.
Posti halutaan ajaa alas, kuten vr ja muut valtion firmat. Sen vuoksi virheitä ei korjailla johdon puolesta, vaan annetaan kaiken räjähtää käsiin.
Sitten asiaa perustellaan sillä, ettei julkiset palvelut vaan voi toimia.
Sitten berner kavereineen myy monopoliasemassa olevat firmat ulkomaisille yrityksille, jotka nostavat hintoja eivätkä maksa veroja.
Välistä toki otetaan itselle sievoiset summat rahaa.
Katsokaa yle areenasta noam chomskyn dokkari, poliitikot ovat isojen yritysten nukkeja ja homman nimi on kerätä kaikki raha muutamien käsiin. Sitä perustellaan sitten sillä ettei työväellä ole oikeuksia ja parempi kun ovat ajattelematta vaikeita asioita. Firmat ovat tyytyväisiä, ettei demokratia toimi. Tyytyväisiä jos ihmiset käyttävät elämänsä kuluttamiseen eivätkä osaa vaatia itselleen esim oikeuksia.
Vanha ketju, mutta kommentoin silti! Tilasinpa ulkomailta tavaraa lahjaksi, jonka oli tarkoitus mennä suoraan vastaanottajalle. Laitoin kuitenkin yhteystietoihin oman numeron siltä varalta, että jos tulee jotain ongelmia tilauksen kanssa, niin ottavat minuun yhteyttä eivätkä ”yllätä” lahjansaaja tällaisella puhelulla. Noh, Suomeen tullessaan postin järjestelmä nappasi minun numeron sieltä haaviinsa ja koska olin vuosia sitten ottanut käyttöön pakettiohjauksen (ja jonka olemassaoloa en edes muistanut...en viime vuosina ole juurikaan käyttänyt sitä, koska pyrin valitsemaan toimittajaksi matkahuollon jos vain mahdollista) paketti päätyi kohdekaupungin sijasta 900km päähän! Eli ei ole väliä mitä paketin päällä lukee osoitteissa, vaikka olisi Timbuktu, niin se tulee sun automaattiin jos sun numero on jossain tiedoissa! Ja posti ei tietty alkanut siirtämään pakettia mihinkään, koska puhelimessa ei oltu varmoja meikäläisen henkilöllisyydestä! Kävin sitte poimimassa paketin automaatista ja maksoin jatkokuljetuksen sinne minne pitikin, kun en jaksanut alkaa venkoilemaan ulkomaisen lähettäjän kanssa, että korjatkaa paketin puhelinnumero-yhteystiedot Suomen byrokraattiseen postiin! Ymmärrän joo, oma vika...mutta asiakaslähtöisyys postilla on kyllä ihan jostain syvältä!
Ja kävin sitten kytkemässä pakettiohjauksen pois päältä, ja matkahuolto nyt muutenkin on ensisijainen valinta
No omahan vikasi se on. Eikä smartissa säilytetä paketteja kuin yksi viikko.