Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaslomalle jääminen; sairaspäivärahan (?) hakeminen?

13.03.2006 |

Hei!

Tässä olen miettinyt sairasloma-asioita, kun varmasti triplaraskaudessa saikulle pitää jäädä ennen äitiyslomaa ;) Tässäpä monta sekavaa kysymystä....

Maksaako työnantaja sairaslomalta " palkkaa" ja kuinka kauan ennen kuin sairaslomakorvaus siirtyy KELAn maksettavaksi? Vai meneekö se jotenkin näin? Haetaanko KELAlta itse tuota sairaspäivärahaa vai hakeeko työnantaja sen? Ja onko se joku tietty määrä vai sidoksissa esim. palkan määrään tms.

Toivottavasti joku osaa vastata tai antaa linkin, mitä noita asioita löytyisi " suomenkielellä" . Kiitos!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kela maksaa sinulle sairaspäivärahaa 10 omavastuupäivän jälkeen.

Mikäli työehtosopimuksessasi on maininta, että työnantaja maksaa sairasloma-ajalta palkkaa (usein on maininta esim. kahden kuukauden palkallisesta sairaslomasta), niin työnantaja on oikeutettu saamaan tuon sairaspäivärahasi kelalta siltä osin kuin maksaa palkkaa (jos päiväraha on suurempi kuin palkkasi, niin kela maksaa erotuksen sinulle).

Yleensä työnantaja hakee kelakorvauksen jos se maksaa palkkaa sinulle, silloin toimitat A-todistuksen vain työnantajalle. Mikäli työnantaja ei maksa sinulle palkkaa sairasloma-ajalta, niin sinun pitää hakea kelakorvaus itse. Korvausta varten tarvitset lääkärintodistuksen A (B-todistus sitten kun menee yli 2 kk:n) sekä kelan toimistosta (tai varmaan nettisivuiltakin) saatavan hakemuslomakkeen, jotka toimitat kelaan, A-todistuksen kopion viet työnantajalle.

Vierailija
2/2 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kelakorvauksen suuruus määräytyy edellisen verotuksen tulojesi perusteella ja se on todennäköisesti suunnilleen saman suuruinen kuin tuleva äitiyspäivärahasi, mikäli tulosi ovat olleet tasaiset.

Jos työnantaja maksaa sairasloma-ajan palkkaa, niin se on yleensä normaalin peruspalkkasi suuruinen, ylimääräisiä lisiä ja ylityökorvauksia ei tietenkään makseta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi