Imetys
Onko muille ensisynnyttäjille tullut yllätyksenä, että imettäminen vie todella paljon aikaa. Raskausaikana neuvolassa puhuttiin, että täysimettäminen on suositeltavaa, mutta muuta imettämisestä ei puhuttu. Jotenkin lapsellisesti kuvittelin, että vauva imee rintaa noin 4 tunnin välein ja tapahtuu melkein yhtä nopeasti kuin korvikkeen antaminen tuttipullosta.
Aluks luulin että minulla ei tule riittävästi maitoa ja siksi vauva itkee koko ajan rintaa. Nyt kolmessa viikossa olen ymmärtänyt, että kyllä sitä maitoa tulee, mutta tämä imettäminen vain on hidasta ja aikaavievää puuhaa. Vauva haluaa rintaa usein ja vauvan kesken syönnin nukahtelun vuoksi syöttäminen kestää kauan.
Joka puolella hehkutetaan täysimetyksen puolesta, joten tunnetteko te muut naiset omantunnon pistoksen aina kun annatte lapsellenne lisäksi myös korviketta. Itse annan korviketta noin 200 ml päivässä ja lopun ruuan vauva saa rinnasta. Annan korviketta hieman helpottaakseni arkeamme, koska muuten kaikki tekeminen pyörii vain imetyksen ympärille.
On vaikeaa tehdä mitään ja mennä minnekään, jos vähän väliä pitää istua tunti imettämässä. Jos haluan lähteä vaikka joululahjaostoksille, niin ensimmäisenä kauppakeskukseen perille päästyä pitäisi mennä kahvilaan imettämään. Ja jos ostosreissu kestää pitkään, niiin hyvässä lykyssä saman reissun aikana istutaan kaksi tuntia kahvilassa imettämässä.
Iltaisin ilman korviketta meillä ei nukuta ollenkaan. Eilen illalla vauva imi rintaa 2 tuntia ja nukahti vasta saatuaan korviketta. Minunkin on pakko joskus päästä nukkumaan ja nännitkin tulevat kipeäksi 2 h imetysmaratoneista.
Tietenkin pidän äidinmaitoa ensisijaisesti parhaana ravinnonlähteenä lapselleni ja haluaisinkin kuulla miten muilla äideillä imetys sujuu ja podetteko huonoa omatuntoa siitä, että välillä helpotatte omaa arkeanne ja annatte vauvalle rinnan sijasta korviketta?
Kommentit (5)
Liity Imetyksen tuki -ryhmään Facebookissa. Tukiäidit tekevät uskomatonta työtä, itse en ikimaailmassa olisi imettänyt kuopusta lähes 1,5-vuotiaaksi ilman tuon ryhmän apua. Tsemppiä!
Ei se imetys tule aina kestämään tuntikausia. Aluksi imetys on tuollaista. Se vie aikaa, mutta vauvan kasvaessa imetysvälit pitenee ja imetykseen menevä aika lyhenee. Mulla on nyt lähes 4kk vauva, jota täysimetän edelleen. Vaikka ekat 2-3 viikkoa menivät aikalailla imettäessä, niin nykyään imetys on lähes "sivuseikka" eli yleensä menee päivällä reilu 3 tuntia, ennen kun tarvitsee uudelleen imettää ja yhteen imetyssessioon menee noin 10 min. Öisin vauva herää nykyisin yleensä vain kerran noin klo 6 aamulla ja jatkaa uniaan noin klo 10. Ei minusta mitenkään sitovaa ja ihan kätsysti pystyy imettämään vaikka olisi pois kotoakin.
Mutta ei ole väärin antaa lisämaitoa, jos tuntuu, että oma maito ei riitä täyttämään tarpeeksi. Toki kannattaa huomioida mahdollisuus, että vauva saattaa alkaa suosimaan pulloa rinnan sijaan, koska siitä saa maidon usein helpommin. Mutta voithan tietysti pumpata maidon rinnastasi ja antaa pullosta, jos se tuntuu susta parhaimmalta. Mutta pointti oli, että ajan kanssa imetyksen sitovuus helpottuu ja et tee mitään väärin, vaikka otat pullon avuksi.
Kaksi kuukautta meni niin, että vauva tahtoi rintaa aina 2,5 tunnin välein ja imetys kesti 45-60min. Olin varautunut tähän, ja vaunulenkkejä tai neuvolakäyntejä lukuunottamatta ei edes tehnyt mieli lähteä kaupungille säätämään. Kaiken minkä tarvitsin ml ristiäisvaatteet ja koristeet tilasin netistä kotiinkuljetuksella.
Sitten vauva nukkuikin yhtäkkiä kokonaisia öitä, imetysväli pidentyi ja 5kk iässä imetykseen meni enää 15min per kerta. Nyt vauva on 7kk, syö 5krt päivässä kymmenessä minuutissa ja nukkuu koko yön.
Kyllähän se alkuun tuli yllätyksenä eikä ollut yhtään niin helppoa kuin oli luullut. Luulin, että hoituu suurinpiirtein automaattisesti...juuei. Se helpottuu ja nopeutuu kuitenkin, kun vauvalle tulee ikää! :-) Välillä vaan on niitä "tiheän imun kausia", kun vauva tankkaa ja "tilaa lisää" jatkoa varten, mitkä kuuluu asiaan.
Joskus voi kuitenkin olla syynä esim. liian kireä kielijänne ja/tai huulijänne, mitä ei sairaalassa tai neuvolassa olla huomattu tai tunnustettu. Jos tuntuu, että oikeasti mitään muuta ei pysty tekeen (etenkin jos on myös esim. refluksia, koliikkia, hengityskatkoksia nukkuessa yms.), niin käypäs varmuudeksi liittymässä fb:ssä ryhmään "vauvan kireä kielijänne" ja tsekkaa sieltä, ettei voisi sittenkin olla se kyseessä (vaikka olisi jo katsottu ne ja sanottu, että ne on ok -ei välttämättä silti olekaan).
Jos maitoa kerran tulee, niin etkö voisi aloittaa säilöön pumppauksen? Sitten antaisit omaa maitosi pullosta, jos kerran vauva pullon huolii.