Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veroasioista tietävät: Eikö mikään taho maksa ALV:tä, jos lasku menee toisen EU-maan yritykselle?

Vierailija
15.12.2016 |

Lueskelin tuollaisen laskutuspalvelun ohjeita (siis sellainen, että voi toimia ns. kevytyrittäjänä ilman omaa firmaa).

Ohjeissa sanottiin, että jos lasku menee toisessa EU-maassa olevalle yritykselle, laskun ALV on 0%.

Mutta joutuuko se työntekijä sitten maksamaan kuitenkin Suomeen ALV:ia vai jääkö se ALV sitten kokonaan valtiolta saamatta? Jos näin on, niin eikö yrityksen kannattaisi aina ostaa toisesta EU-maasta eikä omasta? En ymmärrä yhtään, anteeksi, jos oli tyhmä kysymys...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jää saamatta. En tiedä tarkkaan kirjanpidollisesti mutta itse ostan eu maista puolella miljoonalla vuosittain ja kirjanpidossa on jotain alv velkoja eu kaupoista. Eli kyllä alvit maksetaan suomeen jos ostan jotain eusta.

Vierailija
2/6 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jää saamatta. En tiedä tarkkaan kirjanpidollisesti mutta itse ostan eu maista puolella miljoonalla vuosittain ja kirjanpidossa on jotain alv velkoja eu kaupoista. Eli kyllä alvit maksetaan suomeen jos ostan jotain eusta.

Mutta kuka sen lopulta maksaa? Jos minä laskutan sitä EU-firmaa laskutuspalvelun kautta ja laskutuspalvelu maksaa minulle sitten palkan, niin peritäänkö minulta jossain vaiheessa niitä ALV:eja? Vai jääkö ne sen firman huoleksi, joka maksoi sen  0% ALV -laskun ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö? Alvin maksaa kuluttaja-asiakas siinä maassa jossa tuote/palvelu ostetaan.

Vierailija
4/6 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö? Alvin maksaa kuluttaja-asiakas siinä maassa jossa tuote/palvelu ostetaan.

Eli se jää siihen toiseen maahan ja Suomi ei tässä tapauksessa saisi ALV:tä lainkaan? Vai? Siis jos minä teen työn Suomessa, lähetän 0% ALV -laskun toiseen maahan?

Vierailija
5/6 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alvia ei maksa kukaan b to b -kaupassa, jos verottomuuden edellytykset (mm. Oikein tehty lasku) täyttyvät

Vierailija
6/6 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alvia ei maksa kukaan b to b -kaupassa, jos verottomuuden edellytykset (mm. Oikein tehty lasku) täyttyvät

Vai oliko tässä kyseessä palvelu? Sitten kyseessä käännetty verovelvollisuus. Pitäisi tietää vähän enemmän 😊