Ulkoilun jälkeinen palelu
Näin talvella käy niin, että aina kun tulen ulkoa, rupean n. puolen tunnin päästä palelemaan. Ja voi jatkua tuntikausia, jollen mene lämpimään suihkuun tai muuten oikein varta vasten lämmitä itseäni.
Ulkona en kuitenkaan palele, eli ilmeisesti olen pukeutunut tarpeeksi hyvin. Ulkoa tultuani yleensä vaihdan vaatteet, eli vilu ei tule hikisten vaatteiden kuivumisesta. Ja normaalisti sisällä en palele, eli ei täällä liian kylmä ole.
Ja se vielä että palelu on pahinta tai tuntuu saavan alkunsa niistä ruumiinosista joihin on eniten kertynty rasvaa, eli reisistä ja pakaroista. Ihokin on niissä ihan kylmä. Mutta esim. maha tai sääret eivät palele. Melkein kuin reisien läski toimisi eristimenä, joka estää lämmön pääsyn kropan sisältä ihoon.
Onko muilla tällaista, ja jos niin mikä teillä auttaa? Kesällä ongelmaa ei ole.
Kommentit (2)
Ja mulla myös samaa... ihan älyttömän ärsyttävää :/ En tykkää talvesta muutenkaan, ja toi palelu joka ulkoilun jälkeen tympii. Ulkona en minäkään palele, vaan sisälle tultua, ja se kestää tuntikausia - ja sitten onkin taas pakko lähteä ulos ja sama toistuu. Olispa kiva tietää syy....
Mulla on samanlaista. Nytkin on sormet ja varpaat ihan kohmeessa ja nenänpää kylmänä, ja mulla palelee myös sääriä. Tärisen fleecepeiton alla, ja päällä on kuitenkin villapaita, villasukat ja lämpöiset pitkät housut. Olin ulkona 45 minuuttia, ja sisälle tulin n. kolme tuntia sitten, ja päällä oli paljon, kolmet lapaset päällekkäin ja lämminvuorisissa kengissä kahdet villasukat, oli pipo ja kaulaliina, villapaita paksun toppatakin alla. Enempää en pystyisi päälleni laittamaan. Tällaista tämä on aina talvella. Ei tähän mikään auta. Ihan sama, tuleeko ulkona hiki tai kylmä tai onko sopivasti vaatetta ja liikettä.