Kokemuksia omaehtoisesta opiskelusta työttömyysetuudella
Oletteko saaneet puoltavan lausunnon sosiaali- ja terveysalalle helposti?
Kuinka opiskelu on onnistunut, kun perheessä on pieniä lapsia?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
No ei kannata koska 9e kulukorvaus poistuu. Siis ainakaan valtion maksamalla työttömyystuella. Kulukorvaus poistuu vaan omaehtoisesti opiskelevilta
Saiskos linkkiä tähän tietoon, terv. työkkärituella omehtoisesti opiskeleva, joka saa kulukorvausta
Ap:lle: opiskelen eri alaa ja lapset ovat koululaisia. Sujuu kun on toinenkin vanhempi perheessä. Yksin ilman turvaverkkoja olisi todella hankalaa.
Ilmeisesti kulukorvaus on poistumassa ensivuoden alussa. Mutta kai sitä jotenkin 2 vuotta pärjää, jos aikoo jotenkin työllistyä. Mutta onhan tää surkeeta touhua, kun ei kannusteta muuhun, kuin kotonaolemiseen.
-ap
No, miten opiskelu eroasi siitä, että käyt töissä paitsi koulusta on helpompi olla pois, jos on itse tai lapsi sairas? Helpompaahan se on opiskelija olla kuin työssäkäyvä. Opiskelijoilla voi olla "iltahommia", mutta käytännössä päivät on lähärikoulutuksissakin (erittäin koulumaisia) sen verran lyhyitä ja sitten on niitä "etäopiskelupäiviä", että ehtii tehdä kyllä työt hyvin virka-ajan puitteissa. Harjoitteluissa voi olla iltaa tai viikonloppua tai yötä, mutta sittenhän on päivällä vapaata ja enimmäkseen harjoittelijat on päivävuorossa.
Kulukorvaus kyllä poistuu ja se on harmi, mutta ei siihen kannata hirttäytyä. Ne, joille tuki on myönnetty ennen 1.1.2017 saavat ymmärtääkseni pitää tämän sovitun jakson loppuun tukensa semmoisenaan ja muutos koskee vain tuon jälkeen aloitettuja opintoja.
Huonosti muotoilin kysymyksen, lähinnä rahallista puolta ajattelin...
-Ap
Jos et pysty tekemään yövuoroja, älä opiskele lähäriksi tai sairaanhoitajaksi. Meillä on sairaanhoitajia ja lähihoitajia, jotka eivät voi tehdä yövuoroja, jo ihan riittävästi työnhakijoina
No minullakin se on edessä. Perheessä myös pieniä lapsia ja mies reissuhommissa. Saa nähdä mitä tulee. Eihän siinä tuki tulee kun suorittaa sen 5 op? kuukaudessa. Jos tuo ei täyty, voidaan jopa periä tukea takaisin. Puolivuosittain? annetaan opintosuorituksista raportti.
Omaehtoisesta on poistumassa tarveharkinta. Samalla tulee entistä tiukempi opintojen seuranta eli toisaalta yksilö saa entistä enemmän vapautta opiskella, mutta kun tuota vapauttaan käyttää, on pakko myös edetä opinnoissa. Tulossa on siis runsaasti takaisinperintöjä!
On nämä ihmeellisiä asioita. Ei tulis mieleenkään näillä tuloilla viivyttää valmistumista yhtään, vaan päästä mahdollisimman nopeasti edes vähän parempaan taloudelliseen tilanteeseen.
-Ap
Opiskelin itse neljän vuoden tutkinnon terveysalalle, joista kaksi ensimmäistä vuotta sain ansiosidonnaista päivärahaa ja sen kulukorvauksen. Tuon kahden vuoden jälkeen otin opintolainan ja sain tietysti opintotukea.
Eihän ne rahat tietenkään asuntovelkaisessa, kolmen lapsen perheessä mihinkään riitä, joten tein työkeikkoja opiskelun ohessa. Joten kuten kituuteltiin se pari vuotta rahallisesti. Henkisesti todella kuluttavaa, mutta nälkää ei nähty ja taloakin maksettiin entiseen tahtiin.
Valmistuin hiukan etuajassa ja sain heti vakituisen työpaikan, joten kyllä kannatti.
Työkkäri tosiaan puolsi opiskeluani ja sen vuoksi sain ansiosidonnaisen korvauksen opiskelun ajalle. Taustalla oli jo pitkä työhistoria ja vakituinen työpaikka eri alalla.
Vierailija kirjoitti:
Omaehtoisesta on poistumassa tarveharkinta. Samalla tulee entistä tiukempi opintojen seuranta eli toisaalta yksilö saa entistä enemmän vapautta opiskella, mutta kun tuota vapauttaan käyttää, on pakko myös edetä opinnoissa. Tulossa on siis runsaasti takaisinperintöjä!
Oletko vasta lukenut tästä tarveharkinnan poistumisesta? Onko siitä tehty päätös? Olisiko antaa linkkiä?
Mitä tarkoittaa omaehtoinen? Minulle on ehdotettu työkkäristä, että voin opiskella työttömyysetuudella. Käsitin, että opiskelen ihan normaalisti (yliopisto) ja työkkäri maksaa minulle sen rahan minkä nytkin saan työttömänä. Onko tuo omaehtoinen jotenkin eri juttu, kun puhutte n. 5 opintoviikosta ja takaisinperinnästä? En ymmärrä.
Täysin samasta asiasta puhutaan no 12 kanssa. Siihen liittyy opintojen edistymisen seuranta puolivuosittain. Kesto 2 vuotta.
Omaehtoinen tarkoittaa, että hakeudut itse koulutukseen, etkä esim työkkärin työvoimakoulutukseen. Työkkäri arvio täyttyykö ehdot siihen, että koulutus työllistäisi tutkinnon jälkeen ja antaa joko puoltavan tai kielteisen päätöksen maksetaanko koulutuksen ajalta työttömyysrahaa.
Olen opiskellut pian AMK-tutkinnonnon 1,5 vuodessa (ok, sain lähes kokonaan ensimmäisen vuoden opinnot hyväksiluettua aiempien opintojen takia eli voitaisiin sanoa että 2,5 vuodessa olen opiskellut).
Olen ollut koko tämän ajan ansiosidonnaisella ja se jatkuisi minulla syksyyn saakka, mutta valmistun luultavasti jo keväällä.
Olen saanut ansiosidonnaista ensin 1460 e / kk ja sitten 1200 e / kk, kun korotus tippuu aina sen tietyn ajan jälkeen.
Hyvin ollaan tietenkin tultu toimeen eikä lainaa ole tarvinut ottaa. Meillä 3 lasta perheessä, joten ihan hyvä ettei ole ollut taloudellisesti tiukkaa.
Tuet lähtee, jos kertoo työkkärille. Rehellisyydestä rangaistaan. Kun ei kerro, ei ongelmaa. Tällainen baska systeemi meillä.
No ei kannata koska 9e kulukorvaus poistuu. Siis ainakaan valtion maksamalla työttömyystuella. Kulukorvaus poistuu vaan omaehtoisesti opiskelevilta