annatteko aikuisille kummilapsillenne joululahjan?
Meillä neljä kummilasta, joista kaksi aikuisia. Toinen on ystäväni tyttö iältään 20v ja toinen sisareni poika, hänellä ikää 23v. Tähän saakkaa ollaan annettu parina viime vuonna rahaa ystävän tytölle 50E ja sisareni pojalle 100E.
Nyt olisi tarkoitus jättää lahjat antamatta, loukkaantuvatkohan tuollaisesta??
Kommentit (14)
Lopetan kummilapsen "lahjomisen" siihen, kun hän valmistuu lukiosta tai ammattikoulusta. Tämän jälkeen synttäri-onnittelut ja hyvän joulun toivotukset tekstarilla.
Olen lopettanut lahjan antamisen kummilapsille siihen, kun käyvät rippikoulun. Enkä ole sen jälkeen laittanut edes joulu- tai synttärikorttejakaan. Harmittaa että en ole tajunnut erota kirkosta ennen kuin pyysivät kummeiksi, ei oikeestaan kiinnostanut koko homma mutta en oikein ilennyt kieltäytyäkään. Eipä kyllä kummilapsetkaan ole minua milloinkaan mitenkään muistaneet, joten eipä se haittaa jos en minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Lopetan kummilapsen "lahjomisen" siihen, kun hän valmistuu lukiosta tai ammattikoulusta. Tämän jälkeen synttäri-onnittelut ja hyvän joulun toivotukset tekstarilla.
Samoin olen tehnyt minäkin. Sitten jos menee joskus naimisiin, niin annan häälahjan tai jos on jotkut muut syyt juhlia isommin. Synttärinä onnittelen viestillä. Emme ole juurikaan tekemisissä, asumme kaukana toisistamme minusta riippumattomista syistä. Ei sillä, että olisin ollut mikään mallikummi, en ollenkaan.
Meillä lahjominen on loppunut rippikouluun. Toki muistetaan lahjalla 18v synttäreiden, valmistumisen, häiden ym. suhteen mutta muuten synttäri- ja joululahjat ovat jääneet pois konfirmaation/protun jälkeen.
Yksi heistä muistaa minua aina joululahjoilla, joten totta kai annan vastavuoroisesti hänellekin joululahjan.
Muille en.
AP, huomioivatko kummilapset teidät jollakin tavalla? Lähettävät joulukukan? Tai edes kortin? Minä ostin kummipojalleni yo-lahjan, joka oli viimeinen säännöllinen lahja, ja sitten aikanaan häälahjan. Niinhän sitä sanotaan, että kissa kiitoksella elää, mutta olisi se ollut hauska, jos tuo kummilapsi olisi edes kiittänyt lahjoista, mutta kun ei, niin ei. Lopetin sitten minäkin lahjomisen.
Vierailija kirjoitti:
Olen 51, ja saanut kummiltani joululahjan joka vuosi..
Mitä itse annat hänelle?
Meidän omat kummilapset vielä pieniä, mutta useammat tuttavani ovat lopettaneet synttäri- ja joululahjojen antamisen rippikouluikään.
Minulle on vain ilmoitettu kummiuteni kolme kertaa, vaikka en kuulu kirkkoon.Enkä osannut sanoa EI, vaikka olin tosi tiukalla yksinhuoltajana, välillä työttömänä ja kaikki kummilapset kahden itseäni varakkaampien vanhempien perheessä.Oman lapseni kummit muistivat häntä kaksi kertaa 18 v aikana.Eikä muu ollut tarpeenkaan, kummit kun piti olla koska lapsi kastettiin.Kirkosta erosimme muutoman vuoden kuluttua.
Oma kummini on muistanut viimeksi konfirmaation johdosta, ei oikeastaan haittaa ja olisi oudompaa, jos vielä lahjoisi.
N24
Minulla on kaksi kummilasta. Toinen on aikuinen ja toinenkin jo rippikoulun käynyt. Muistan jouluna ja synttäreinä ja muutenkin vaihdan kummilasten kanssa kuulumisia. Itsestäni olisi ollut outoa, että olisin unohtanut tietyn iän jälkeen kummilapseni kokonaan.
Lahjat eivät ole mitään kalliita, tärkeintä on ajatus ja muistaminen.
Vastaan aikuisen kummilapsen näkökulmasta. En loukkaantuisi, mutta ihmettelisin kyllä miksi kummit eivät enää muistaneetkaan millään tavalla. Varmaan sitten itsekin jättäisin seuraavana jouluna lahjan antamatta. Eli ei se lahjan arvo (esim. tiettyrahasumma), vaan se että muistaa jollain lailla. Puolin ja toisin.