Saako 13v ikäisen pakottaa pukemaan
näillä pakkasilla (noin -10) talvitakin ja pipon? Tyttö kulkee kesäisessä lyhyessä takissa,joka usein on auki eikä todellakaan käytä pipoa. Vai riittääkö, jos lapsi sanoo ettei oo kylmä?
Kommentit (14)
Pitää huolehtia että tulee tarpeeksi päälle.
Anna lapsen mennä ulos valitsemissaan vaatteissa. Siinähän lapsi samalla oppii, että teoilla on seuraukset ja osaa ehkä seuraavan kerran pukea lämpimästi, kun palelee hetken pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Anna lapsen mennä ulos valitsemissaan vaatteissa. Siinähän lapsi samalla oppii, että teoilla on seuraukset ja osaa ehkä seuraavan kerran pukea lämpimästi, kun palelee hetken pihalla.
Ei näytä välittävän,kun tätä jatkunut jo viikkoja.
Ei meillä ainakaan pysty. Oon luovuttanut. Poika on oppinut pukemaan kun on tullu tarpeeksi kylmä.
Jaa-a, kun minä olin nuori, vain luuserit käytti pipoa. Kuljettiin minihameessa -30 pakkasessa. Selvisin hengissä. Nykyisin pipo, lapaset, paksu takki, toppahousut ja lämpimät kengät.
Mulla ainaki meinas aivot jäätyä, ku kerran lähdin ilman pipoa.. Sano lapselle että pipo pitää ainakin olla, muuten aivot jäätyy ja järki lähtee. ;) Lämpö haihtuu päästä ja se on hyvä olla suojattuna kylmältä.
Pistä ottamaan päähine ja hanskat mukaan, mutta älä pakota laittamaan päälle. Voi sitten ottaa käyttöön jos tulee kylmä. Itse olen aina ollut lämminverinen ja äitini taas helposti paleleva, ja lapsena sai aina taistella ettei ollut liian kuuma kun äitini mielestä olisin aina tarvinnut enemmän vaatteita päälleni kuin mitä itse halusin.
Tunnen myös yhden tapauksen, missä erään perheen poika lähti pienenä poikana vielä märillä hiuksilla ilman pipoa pakkaseen. Seurauksena vammautui pysyvästi, koska verenkierto aivoissa joutui koetukselle..
Käsi sydämellä: pukeuduitteko itse nuorena koskaan liian kevyesti?
Vierailija kirjoitti:
Käsi sydämellä: pukeuduitteko itse nuorena koskaan liian kevyesti?
Kyllä pukeuduin, mutta kotoa pakotettiin kyllä pukeutumaan oikein ja lämpimästi ja se pipo revittiin päästä sitten kodin ulkopuolella. Mutta jostain talvitakin käytöstä ei ollut asiaa edes keskustella.
Meilläkin pakotetaan ottamaan pipo ja ulkohousut vähintään reppuun mukaan. Haluan, että ovat ainakin mukana, kun alkaa liikaa paleltamaan. Riippuu tietenkin tilanteestakin, välillä pakotetaan myös pukemaan ne, jos tiedän että on pidempään pakkasessa ulkona. Pipoa on nyt käyttänyt viime päivinä ihan suosiolla, mutta muuten talvivaatteet eivät meinaa millään päälle kelvata. Vaikka on saanut kaupasta valita mieleiset. Mutta kun kukaan ei kuulemma moisia käytä... Luotan, että oppii jossain vaiheessa. Märillä hiuksilla tai vaatteilla en kuitenkaan missään tapauksessa ulos päästä pakkasella.
Sano sille, että jos ei talvitakki ja pipo kelpaa, niin sitten käydään ostamassa toppahaalari.
Ei saa, koska ei opi muuten miten pitää kylmässä pukeutua.