Asuntosijoittaminen ei taida tällä hetkellä kannattaa?
Täällä on hirveästi tyhjiä kaksioita. Kävin katsomassa yhtä ja sanoin en ota, vuokranantaja oli valmis alentamaan vuokraa. En ota sitä silti, löysin paremman. Ei kannata maksaa ylihintaa, sitten ostaa, huolimatta siitä, että tarve on tilapäinen minulla.
Kommentit (8)
Asuntosijoitus ei muutenkaan, tai ainakaan pariin kymmeneen vuoteen ole ollut mikään pikavoittoja tarjoava sijoitustapa. Käytännössä vuokranantajaksi ryhtyvä ottaa vuokralaisen puolesta sen kokoisen taloudellisen riskin, etttä se on monille ihmisille elämän mittainen (koska suntolainahan on) ja sen pakkioksi tuottoa ei saa ihan viittä prosenttiakaan. Pitkällä thätäimellä se kannattaa, mutta usein se vaatii vuokranantajaksi ryhtyvältä ensin parin vuosikymmenen säästäväistä (siis tavallista ihmistä säästäväisempää) pihistelyä lainojen maksamiseksi
Vierailija kirjoitti:
Jos viivan alle jää pidemmällä aikavälillä plusmerkkinen summa niin kannattaa. Esim. jos vuokra on 550 € kuussa, yhtiövastike 150 € ja velaton asunto, niin tuotto on 400 € josta pois verot. Vaikka asunto olisi vuokralaisten välillä esim. 2 kk tyhjillään niin silti jää plussalle.
Huono vuokralainen joka hajottaa kämpän tai jättää vuokria maksamatta on tässä tapauksessa katastrofi, jos sijoittajana on keskituloinen ihminen joka kuitenkin joka kuukausi joutuu maksamaan hoitovastikkeen ja mahdollisen asuntolainan lyhennyksen.
Tää mihin nyt muutan, on ollut tyhjänä lokakuun alusta. Työpaikan kautta tuttu on tarjonnut mulle asuntoa, jota en halunnut. Se on ollut kohta puoli vuotta tyhjillään. ap
Minulla on kaksio Helsingissä. Tuottaa lähes 10 000 vuodessa.
Rahojen säilyttämistähän asuntojen vuokraaminen on ollut pitkän aikaa. Ainoat jotka sillä tekee voittoa on ne jotka eivät maksa veroja eli ammattiyhdistysten omistamat säätiöt.
Muiden kannattaa tehdä kuten minä eli pistää asunnot lihoiksi ja sijoittaa rahat asuntoihin nollaveromaassa. 8% tulee tuottoa tekemättä mitään ja arvonnousut päälle.
Ei kannata. Ostin ensimmäisen yksiön vuonna 2001 ja se maksoi 400.000 markkaa, eli 67.000€. Vuoka oli 3000 mk/kk, eli 500€/kk. Nyt asunnon hinta on 160.000€, mutta vuokra vain 650€/kk. Vuokratuotto on siis pudonnut todella paljon. Lisäksi vastike on noussut aivan helvetisti.
Helsingissä siis hinnat ovat niin kovat, että tuotto on pientä. Muualla taas asuntojen arvonnousu on olematonta ja on mahdollista, ettei vuokralaista löydykään. Vastikkeesta ei pääse eroon ja asunnon myyminen voi olla vaikeaa.
Niinpä ostin vuosi sitten indeksirahastoa ja suosittelen sitä muillekin vaurastumisesta haaveileville.
Työpaikka julkisella on paljon parempi sijoitus kuin vuokrata asuntoa.
Julkisen työntekijän ei tarvi edes säästää, kun omaa palkkaa voi nostaa halutessaan, ja on ilmaista kun verovaroista vaan otetaan:)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksio Helsingissä. Tuottaa lähes 10 000 vuodessa.
Miten tuo tuotto on laskettu?
Jos viivan alle jää pidemmällä aikavälillä plusmerkkinen summa niin kannattaa. Esim. jos vuokra on 550 € kuussa, yhtiövastike 150 € ja velaton asunto, niin tuotto on 400 € josta pois verot. Vaikka asunto olisi vuokralaisten välillä esim. 2 kk tyhjillään niin silti jää plussalle.
Huono vuokralainen joka hajottaa kämpän tai jättää vuokria maksamatta on tässä tapauksessa katastrofi, jos sijoittajana on keskituloinen ihminen joka kuitenkin joka kuukausi joutuu maksamaan hoitovastikkeen ja mahdollisen asuntolainan lyhennyksen.