Paljonko hautajaiset kustantavat?
Olen miettinyt että päätän elämäni jossain kohdin ensi vuotta. Minulla on rahaa jotain 6000 euroa ja ajattelin lahjoittaa nämä lähimmäisilleni sitten kun kuolen. Riittääkö tämä esim. hautajaisten järjestämiseen. Ottaen huomioon että osallistujia aika vähän tulisikin kun olen yksinäinen. Vaikka äidin suku aika iso onkin.
Kommentit (11)
Isäni haudattiin loppukesästä. Hautajaiskulut olivat vähän alle 4000 e. Tämä sisälsi ilmoituksen, arkun, uurnan, tuhkauksen, pitopalvelun ruoka + kakkukahvit 20 hlö, lesken kukkalaite + pöytäkukat ja kukat arkunpäälle. Hautakivi on, nimilätkä hopeinen kaiverruksineen.
Eivät kustanna mitään. Päinvastoin, kun kuluja hautajaisista tulee.
Mun isälle otettiin (hänen tahdostaan) halvin arkku, lainauurna ja vain yksi arkkukukka. Tuhkat sirottelin uurnalehtoon. Otettiin kyllä nimilaatta, vaikka muuten ei omaa hautapaikkaa olekaan.
Perunkirjoitusten kustannukset jäivät alle 1000 euron meidän tapauksessa.
Vainajan kotona pidettyyn muistotilaisuuteen tein itse tarjottavat. Meitä ei tosin siellä muistotilaisuudessa ollut kuin 7 hlöä, muut läheiset kuolleet.
Kustannukset olivat muistaakseni alle 4000 euroa.
Mitä jos järjestäisit kaiken valmiiksi, valitsisit päivän ja lähettäisit kutsutkin etukäteen? Cool!
Arkku 600, uurna 100, kuljetukset yms 600.
Srk tuhkaus, uurnanlasku, kuopan kaivuu 300.
Kakku ja suolainen piirakka 100.
Ilmoitus 200.
Kiven kunnostus ja lisänimi kiveen 500.
Perunkirjoitus 200, virkatodistuksiin 25, pankkien saldotodistukset 30/pankkiryhmä.
Asunnon tyhjennys....
Hautajaiset on ilmaiset, jos kuuluu kirkkoon eli seurakunta ei ota mitään. Mutta vainajan tulee olla arkussa ja arkku tule kuljettaa kunnioittavasti siunauspaikalle ja sieltä tarvittaessa pois. Tuhkaus maksaa noin 200 e. Arkku on noin 800 e, kuljetukset 50 -100 e, jos ei pitkiä matkoja mennä. Käytännössä noin 1200 eurolla saa kaiken tarvittavan.
Muistotilaisuus on asia erikseen.
No älä nyt hulluja puhu,mitä jos unohtaisit koko kuoleman ei kannata tuohon päätyä ikinä,mieti mistä voit olla kiitollinen vaikka vain yksi asia,kiitä siitä joka päivä.elämä on arvokkain lahja joka meille on suotu,kunnioita sitä!
.
EI yhtä ja ainoaa elämää pitäisi päättää ennenkuin se pakon edessä päättyy. Löysää hieman omia vaatimuksiasi ja ala elää huomisesta alkaen kuin uutta elämää ja rennommin kaikin puolin. Ei elämää tarvi välttämättä elää otsa rypyssä, etenkin kun sen on saanut ikäänkuin uudestaan siksi, kun ei sitä päättänytkään silloin, kun on meinannut.
En tiedä osasinko kirjoittaa ymmärrettävästi, mutten pahaakaan tarkoittanut tuolla kirjoituksellani. Kannustaa vain, että mikäli nykyinen elämäntyyli ei miellytä ja meinaat sen lopettaa, niin vaihtoehtona ehkä olisi elämänasenteen mahdollinen muuttaminen. Tietty mahdollisuuksien mukaan ja rennompaan suuntaan.
.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiset on ilmaiset, jos kuuluu kirkkoon eli seurakunta ei ota mitään. Mutta vainajan tulee olla arkussa ja arkku tule kuljettaa kunnioittavasti siunauspaikalle ja sieltä tarvittaessa pois. Tuhkaus maksaa noin 200 e. Arkku on noin 800 e, kuljetukset 50 -100 e, jos ei pitkiä matkoja mennä. Käytännössä noin 1200 eurolla saa kaiken tarvittavan.
Muistotilaisuus on asia erikseen.
Koskeeko se kirkkoon kuuluminen siis vainajaa pelkästään (eli minua). Itse kuulun mutta vanhemmista en tiedä. Ja näköjään kirkko hautaa jo nykyään myös oman käden kautta kuolleita kun olin tuossa muutama vuosi sitten itsemurhan tehneen ystävän hautajaisissa.
Ap
Ihmetyttää nämä omaa kuolemaa haikailevat, jotka kuitenkin hekumoi ajatuksella hautajaisista. Vähän kuin lapsi, joka saa lohtua ajatuksesta että kyllä ne sitten suree....
Kuolinilmoitus 500-1000 e, arkku 500-1000, hautakivi 1000-2000 e. Sitten juhlapaikan vuokra mutta jos kotona niin ilmainen. Pitopalvelu mutta ruuan voi tehdä itse. Kukkiin vois varata esim satasen. Eiköhän sun säästöt riitä.