Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekosyyksi ettei tarvitse mennä perheen luo jouluksi?

Vierailija
07.12.2016 |

Tämä voi kuulostaa lapselliselta, mutta minulla on jo valmiiksi paha mieli enkä haluaisi mennä perheen luo jouluksi vaikka niin olenkin jo mennyt lupaamaan. Olen taas tänäkin vuonna kuunnellut äidin ja isän puheita joululahjoista, mitä ovat ostaneet toisilleen, siskoilleni ja siskojen lapsille jne. Minut jätetään aina ilman lahjoja. En siis saa lahjoja syntymäpäivänä enkä jouluna enkä milloin muulloinkaan. Olen itse kyllä antanut lahjat sekä synttärinä että jouluna siskolleni ja vanhemmilleni. Nytkin olen jo hankkinut lahjat valmiiksi.

Mieleni ei tekisi yhtään mennä taas kokemaan sitä kiusallista hetkeä jossa istun ja katson kun muut saavat lahjoja ja avaavat paketteja, huokailevat onnesta ja nauravat. En tiedä miten siinä pitäisi olla. Hymyilen vain ja näytän toisten puolesta iloiselta vaikka sisältä tunnen oloni yksinäiseksi ja hylätyksi. Kyse ei ole tavaran saamisesta vaan muistamisesta. Eikö kukaan halua koskaan tehdä minua iloiseksi?

Olen 23v, asun yksin ja perheeni asuu toisessa kaupungissa. Minulla ei ole ystäviä tai ketään jonka vuoksi voisin esittää tekosyyn. Jos esimerkiksi minulla olisi poikaystävä, olisi helpomaa sanoa, että haluamme viettää joulun kahdestaan. Pitäisikö minun vain niellä paha mieli ja mennä, vai mitä teen?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripuli.

Vierailija
2/15 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuu meille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tekosyitä, ilmoitat vaan että muutit mielesi etkä mene! Ostat itsellesi hyvää syötävää ja

vietät mukavat päivät lukien ja ulkoillen. Avaat ostamasi lahjat itse tai palautat ne jos voit. Mitä suotta

menet mieltäsi pahoittamaan, aloitat omat juhlatraditiosi ilman sukulaisia.

Vierailija
4/15 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menisit? Olet joku marttyyri tai masokisti?

Vierailija
5/15 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksennustauti. Toimii aina.

Vierailija
6/15 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas sulla törpöt vanhemmat.

Ilmoitat vain, ettei huvita tulla.

Vierailija
7/15 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Moi mutsi, en muuten tuu jouluks sinne

- Mikset

- Koska päätin olla kotona/matkustaa/olla viettämättä joulua

- Miksi

- Ihan koska huvittaa ja koska olen aikuinen ihminen ja saan tehdä mitä haluan

Vierailija
8/15 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat ostamasi lahjat itsellesi.

Vierailija
9/15 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhempasi ja sisaruksesi toimivat noin? Maksavatko vanhempasi muuten elantonsa ja katsovat sen olevan jo riittävä lahja tai ostavatko he sinulle vaikkapa jotakin palvelua tai matkan tavaran sijasta? Vai ihan oikeasti syrjivät yhtä lastaan tuolla lailla? Kuulostaa kammottavalta.

Minusta sinä et tarvitse yhtäkään tekosyytä. Jos sinulla on noin epäreilu perhe, paras tapa toimia on nyt panna välit joksikin aikaa poikki.

Kopioi vaikka tuo aloituksesi kirjeeksi vanhemmillesi ja sisaruksillesi ja kerro, että sinusta tuntuu kauhealta, miten sinut sivuutetaan perheessä. Voit laittaa muitakin esimerkkejä.

Ja päätä kirje siihen, että sinulla on tuon kaiken seurauksena huono itsetuntoa, eikä kykyä lähestyä muita ihmisiä tasaveroisesta asemasta ja ystävystyä.

Ja että toivot, että perheesi joskus ymmärtää, mitä ovat sinulle tehneet. Nyt aiot keskittyä itseesi, oman vointisi ja itsetuntosi rakentamiseen. Ja vietät joulun yksin omassa kodissasi.

Jotain tällaista. Kyllä, muu perheesi loukkaantuu ja saattaa väittää sinua hysteeriseksi ja sanovat sinun liioittelevan. Mieti etukäteen, miten vastaat tuollaisiin syytöksiin, vaikkapa että "minä en nyt oikeasti ala edes keskustella tästä, olen kertonut, miltä minusta on jo pitkään tuntunut, ja jos et osaa mennä itseesi ja pyytää ANTEEKSI, niin tämä puhelu onkin sitten tässä, kuulemiin!"

Ja suljet puhelimen.

Nöyrisyely ja mielipahan jatkuva nieleskely tuhoaa sinut, ap. Älä suostu siihen enää! Et saa sitää mitään, yksinäisyyskin on parempi ratkaisu.

Vierailija
10/15 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisit? Olet joku marttyyri tai masokisti?

En halua tuottaa pahaa mieltä etten menekään vaikka olen luvannut. Pikkusiskolla on kuulemma ikävä. Minusta tuntuu, että muut perheestä on pettyneet minuun/häpeävät minua kun en ole menestynyt elämässä odotetusti.  Ehkäpä sanon, että olen kipeänä enkä voi tulla. 

Ap

Vierailija
11/15 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole heiltä koskaan kysynyt että miten he perustelevat itselleen tuollaisen käytöksen.

Vierailija
12/15 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella erikoista. Siis ettei sulle anneta lahjoja.

Vierailija
13/15 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis elantoSI, ei elantonsa. Sorry!

9

Vierailija
14/15 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhempasi ja sisaruksesi toimivat noin? Maksavatko vanhempasi muuten elantonsa ja katsovat sen olevan jo riittävä lahja tai ostavatko he sinulle vaikkapa jotakin palvelua tai matkan tavaran sijasta? Vai ihan oikeasti syrjivät yhtä lastaan tuolla lailla? Kuulostaa kammottavalta.

Minusta sinä et tarvitse yhtäkään tekosyytä. Jos sinulla on noin epäreilu perhe, paras tapa toimia on nyt panna välit joksikin aikaa poikki.

Kopioi vaikka tuo aloituksesi kirjeeksi vanhemmillesi ja sisaruksillesi ja kerro, että sinusta tuntuu kauhealta, miten sinut sivuutetaan perheessä. Voit laittaa muitakin esimerkkejä.

Ja päätä kirje siihen, että sinulla on tuon kaiken seurauksena huono itsetuntoa, eikä kykyä lähestyä muita ihmisiä tasaveroisesta asemasta ja ystävystyä.

Ja että toivot, että perheesi joskus ymmärtää, mitä ovat sinulle tehneet. Nyt aiot keskittyä itseesi, oman vointisi ja itsetuntosi rakentamiseen. Ja vietät joulun yksin omassa kodissasi.

Jotain tällaista. Kyllä, muu perheesi loukkaantuu ja saattaa väittää sinua hysteeriseksi ja sanovat sinun liioittelevan. Mieti etukäteen, miten vastaat tuollaisiin syytöksiin, vaikkapa että "minä en nyt oikeasti ala edes keskustella tästä, olen kertonut, miltä minusta on jo pitkään tuntunut, ja jos et osaa mennä itseesi ja pyytää ANTEEKSI, niin tämä puhelu onkin sitten tässä, kuulemiin!"

Ja suljet puhelimen.

Nöyrisyely ja mielipahan jatkuva nieleskely tuhoaa sinut, ap. Älä suostu siihen enää! Et saa sitää mitään, yksinäisyyskin on parempi ratkaisu.

Äitini sanoi, ettei perheen kesken kuulemma anneta lahjoja aikuisille. Silti antavat toisilleen, en ymmärrä? Äitini kyllä vielä tyrkyttää minulle ruokarahaa vaikken ole pyytänyt. Saattaa siis jättää pöydälle kun tulee käymään eikä suostu ottamaan takaisin vaikka pyydän. Pikkusiskoni on 17 ja tuossa iässä minä en saanut enää lahjoja. Silti tälle ostetaan vuoden mittaan vaikka mitä ja jouluna lisäksi kalliit lahjat. En ole kateellinen, tunnen enemmänkin pettäneeni perheeni jollain tavalla etteivät enää pidä minusta samalla tavalla kuin ennen.

Vierailija
15/15 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa kamalalta :(

Jos olet mieluummin omissa oloissasi (tai ainakin ilman perhettäsi), niin sitten vietät joulun niin. Et tarvitse mitään tekosyytä. Eikä tuollaiselle urpoperheelle tarvitse mitään lahjoja antaa.