Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin katsomassa Facebookissa Jouluapua-ryhmää :(

Vierailija
06.12.2016 |

Olisin halunnut auttaa jotakuta pienellä lahjalla mutta suurin osa toivojista oli suuria perheitä ja ajattelin mielessäni kenellä on ihan oikeasti rahkeita täyttää heidän toiveitaan?

Eniten minä ihmettelin kuinka jotkut pyysivät jopa jouluruokia pöytäänsä ja antoivat tarkat allergiatiedot. Kävin maanantaina kaupassa ja siellä sai eurolla kolmen kilon juurespussin eivätkä riisi tai ohrakaan minkään mahdottoman hintaisia ole. Maitojauhepaketti maksaa kuusi euroa.

Miksei näissä jouluapuryhmissä ole yksittäisiä henkilöitä, joiden vaatimattomien toiveiden täyttäminen olisi helpompaa? Olen itsekin pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä elävä köyhä, jolla on aikaa mutten pysty puhtaasti taloudellisista syistä johtuen kutomaan esim. kuutta paria villasukkia jollekin perheelle joululahjaksi saatika tekemään ja toimittamaan heille jouluruokia.

Olisin voinut kutoa esim. yhden sukkaparin tai lapaset mutta sellainen ei ole näköjään nykyään kenellekään minkäänlaista riittävää apua. En pysty ostamaan itsellenikään uusia kenkiä jollen säästä niihin useamman kuukauden ajan eli minulle on silkka mahdottomuus ostaa muille tuosta noin vaan uusia kenkiä.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin halunnut auttaa jotakuta pienellä lahjalla mutta suurin osa toivojista oli suuria perheitä ja ajattelin mielessäni kenellä on ihan oikeasti rahkeita täyttää heidän toiveitaan?

Eniten minä ihmettelin kuinka jotkut pyysivät jopa jouluruokia pöytäänsä ja antoivat tarkat allergiatiedot. Kävin maanantaina kaupassa ja siellä sai eurolla kolmen kilon juurespussin eivätkä riisi tai ohrakaan minkään mahdottoman hintaisia ole. Maitojauhepaketti maksaa kuusi euroa.

Miksei näissä jouluapuryhmissä ole yksittäisiä henkilöitä, joiden vaatimattomien toiveiden täyttäminen olisi helpompaa? Olen itsekin pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä elävä köyhä, jolla on aikaa mutten pysty puhtaasti taloudellisista syistä johtuen kutomaan esim. kuutta paria villasukkia jollekin perheelle joululahjaksi saatika tekemään ja toimittamaan heille jouluruokia.

Olisin voinut kutoa esim. yhden sukkaparin tai lapaset mutta sellainen ei ole näköjään nykyään kenellekään minkäänlaista riittävää apua. En pysty ostamaan itsellenikään uusia kenkiä jollen säästä niihin useamman kuukauden ajan eli minulle on silkka mahdottomuus ostaa muille tuosta noin vaan uusia kenkiä.

- Hei, jos olet työkyvyttömyyseläkkeellä, sinun ei varmasti tarvitse auttaa rahallisesti ketään, koska et pysty. Hölmöä silti loukkaantua, ettei villasukat riitä avuksi. Eihän ne nyt tietenkään riitä, jos perhe elää alle toimeentulominimin ja kaikesta on puutetta, ihan ruuasta alkaen. Villasukat on ihan kivat, mutta ei ne yksinään lämmitä eikä niitä voi syödä... Villasukat voit kutoa mun mielestä ihan jollekin ystävälle, ihan koska haluat ilahduttaa toista, ei sen tähden, että varsinaisesti autat selviämään...

Se on vähän hassu ajatus, että on pakko päästä auttamaan "köyhiä", mutta sitten kuitenkaan ei oikeasti ole resursseja auttaa ja loukkaannutaan siitä, että joku toinen on köyhä ja tarvii ruoka-apua. Siis sehän on vapaaehtoista ja ne auttaa, kenellä on rahalliset resurssit siihen. Sitten pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä voi etsiä toisenlaisia avustamisen muotoja: esim. ystäväpalvelu, jossa mennään viettämään aikaa ja turisemaan mukavia joko vanhusten ja maahanmuuttajien kanssa. Tai autat jotain naapuria vahtimalla joskus sen lasta tms. Tai kudot ne yhdet sukat yhdelle vanhukselle, jonka jaloissa ei enää veri kierrä ja on ihana nukkua ne lämpimät sukat jalassa. Tämä kaikki ihana apu ei poista sitä, että jollekin perheelle voi tulla hyvä joulu, jos saavat vaikka ison ruokakassin ja jokaiselle jotain vaatteita ;)

Ja toinen on se, miten aina halutaan että autettava osoittaa jotain suurta kiitollisuutta. Se on väärä lähtökohta, avun pitää olla vähän kuin verenluovutus tai vapaaehtoistyö tms. Tehdään, koska halutaan toisille hyvää. Ei odoteta kiitosta eikä edes haluta välttämättä tietää kenelle apu menee tai korostaa sitä omaa egoa siinä. 

Vierailija
22/29 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kiitosta muutoin kuin, että kuulee onko avustus mennyt perillekään vai jäikö jonnekin matkalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sananlasku tai ajatelma: lapsi tuo leivän mukanaan pitää paikkansa tietyn väestönosaan kohdalla. Kun rahat ei riitä, hankitaan uusi lapsi. Jossain vaiheessa koko pakka leviää.

Vierailija
24/29 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa on useita avustusryhmiä, joissa on jäseninä myös yksin asuvia sekä lapsettomia pariskuntia. Villasukat on niissä ihan toivottuja lahjoja. 

Vierailija
25/29 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka nyky suomessa syö pula ajan ruokia jouluna? No Se on ok ku vähän on maistettavana laatikoita, mutta kyllä jouluapuna halutaan nykyään oikeaa nyky ajan joukuruokaa, lohta, kuhaa jne.

Kalkkunaa, ankkaa

t.lukihäiriö

Vierailija
26/29 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin omaa perhettäni (2 aikuista 3 lasta), että jos oltaisiin tuollaisen keräyksen yksi kohteista, niin pyytäisin lapsille yhteislahjaa, esim joku lautapeli. Itse yrittäisin raapia kokoon jokaisella lapselle jotain omaa. Villasukista olisin todella kiitollinen!

Mutta onnekseni meillä on mies työelämässä, joten rahatilanteemme on edes kohtalainen.

Vierailija
27/29 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähetin kosmetiikka laatikollisen jossa oli jokaiselle jotain. Sain kiitoksia etukäteen mutten enää jälkikäteen. Olisi kiva tietää menikö paketti perille ja kelpasiko lahja. Olen pettynyt että ei edes voi kiittää jos paketti on saapunut perille. Luulisi jos on toiveita toteutettu osaisi olla kiitollinen, nyt tuntuu että lahjoitin väärälle perheelle.

Vierailija
28/29 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen jokaiselta puuttuvaan jouluruokaan ei tarvitsisi kuin säästää kymppi joka kuukausi vuoden aikana,mutta näillehän tulee joulu joka vuosi täysin yllättäen.Rahat tuhlataan turhuuksiin ja odotetaan että tuntemattomat pelastavat.

Vierailija
29/29 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen jokaiselta puuttuvaan jouluruokaan ei tarvitsisi kuin säästää kymppi joka kuukausi vuoden aikana,mutta näillehän tulee joulu joka vuosi täysin yllättäen.Rahat tuhlataan turhuuksiin ja odotetaan että tuntemattomat pelastavat.

Ehkä niille tulee pitkin vuotta paljon muutakin ylimääräistä rahanmenoa, tai sitten säästöt täytyy käyttää yllättäen johonkin muuhun. Vai ihanko tosissasi kuvittelet, että joulu on ainoa aika vuodesta jolloin köyhä voi tarvita ylimääräistä rahaa?