Miten puutun ystävän koira-ongelmiin?
Ystävälläni on koira joka on todella kesken. Koiralle huudetaan kokoajan ja liikaa, eikä hän ymmärrä miksi sanon että positiivinen vahvistus toimisi paremmin. Eikä koira komennus ole vain "ei" vaan suorastaan räyhätään ja nimitellään.... Koirassa ei ole mitään vikaa mitä ei voisi rauhallisella ja johdonmukaisella, aikaavievällä koulutuksella korjata. Olen itse kokeillut ja huomannut että koira on hellyydenkipeä nopea oppimaan.
Perheessä on myös 2 kouluikäistä lasta, jotka myös vain huutavat koiralle kun tämä tulee lähelle.
Jos koiran sijasta olisi lapsi, olisin tehnyt lasun.
Kommentit (4)
Positiivinen vahvistaminen on vain yksi tapa kouluttaa, eikä välttämättä aina paras. Myös muita näkemyksiä on.
Kuulostaa siltä että koira on vain riesa, ei tärkeä perheenjäsen. Jos ei ole suoranaista syytä tehdä eläinsuojeluilmoitusta, puhu omistajalle hienovaraisesti. Omistaja ei välttämättä itse ole tullut edes huomanneeksi tilannetta niin kuin ulkopuolisen on se mahdollista nähdä.
Koiran voi muuten ottaa silloinkin, kun ei halua pitää sitä "tärkeänä perheenjäsenenä".
Näinhän monet lapsiakin kouluttaa ja sitten ihmettelee kun murrosiässä alkaakin laittamaan vastaan.
No paras keino on yrittää vain puhua ja ehdottaa parempia toimintatapoja. Voit esimerkiksi niille lapsille näyttää kädestä pitäen muita keinoja kohdella koiraa.
Entä jos tarjoudut koiravahdiksi esimerkiksi viikoksi tai kahdeksi, eli otat koiran itsellesi? Voi olla että eivät enää halua takaisin.