Mikä olisi paras mutteripannu ja siihen laadukas kahvi?
Kommentit (7)
Itsellä Bialetti, peittoaa minet aiemmat ja halvemmat pannut. Kahvina Bonjour French Roast mutterille jauhettuna. Aamun on täydellisiä tuolla :)
Mutteripannuista en tiedä, mutta pavut kannattaa hommata paikalliselta paahtimolta tai opetella paahtamaan itse.
Tuota Bialettia olenkin miettinyt. Oli siis kiva kuulla siitä hyviä kokemuksia. Kiitos jo tulleista kommenteista :)
ap
Bialetti (Venus 4) on ollut minulla noin 6.5 vuotta ja se on edelleen käytössä 2-3 kertaa päivässä. Ostin pari vuotta sitten myös toisen samanlaisen ja 6 kupin mallin, niin on helpompi keittää isompia määriä kun on vieraita. Tiivisteistä on menossa vasta neljäs, ne kestävät hyvin kun et jätä keitintä pitkäksi aikaa seisomaan puhdistamatta. Kun keitin on jäähtynyt sen verran että siinä ei polta sormiaan, niin kierrä auki ota kahvisuppilo ulos, auta jollain ruokailuveitsen tms. kärjellä kevyesti reunasta että saat kahvinpurut biojäteastiaan, sitten vain tiskiharjalla nopeasti huuhtaiset osat joka puolelta lämpimällä vedellä vesihanan alla. Tiivisteen päälle jos jää kerros kiinni, niin sillä tylpähköllä ruokaveitsen kärjellä hieman autat että saa sen pois. Sitten vain osat kuivumaan johonkin tiskipöydän tai hellan reunalle seuraavaa käyttöä varten. Kerta viikkoon riittää pesuaineella pesu muun tiskin ohella. Tiivistettä kun kääntelee aina tarvittaessa ja putsailee paremmin tiskatessa, niin se kestää ainakin vuoden tai oikeastaan enemmänkin varmasti.
Mutteripannun ainoita huonoja puolia ovat, sillä ei voi keittää vajaita pannullisia ja pannua ei saa jättää unohtaa keittäessä levylle kun virta on päällä, parempi kun ei poistu keittiöstä ennen kuin keitin on kovimman äänen pitänyt ja saa kääntää virran pois.
Sillä ostaako kahvinsa lähipaahtimoita tai alkaa hifistelemään itse paahtamalla kahvinsa (siinä pilaa kahvinsa helposti, niin tarkkaa hommaamaan on kun halutaan tasalaatuista kahvia, myös koska eri kahvilaatujen paahtamiseen tarvittava aika vaihtelee ja sekin vaikuttaa minkälaista paahtoa tavoittelee. Jos tavoittelee jos tavoittelee pula-ajan fiiliksiä kun itse brännäriä sen aikaiset ihmiset väänsivät, niin siihen kyllä kuka tahansa pääsee puulastalla ja rautaisella paistinpannulla). Hyvää valmiiksi paahdettua kahvia saa useimmista isommista kaupoista, myös ns. single origin ja artesaani kahveja. Tai sitten voi tilata suomalaisten eurooppalaisten kahveihin ja kahvilaitteisiin erikoistuneiden verkkokauppojen sivuilta. Hyviä kahveja on vaikka Crema.fi ja cafetoria.fi kautta saatavilla.
Ai niin, unohdin mainita että hyvän kahvin saa kun ostaa hyviä papuja, huolehtii että ne tulevat käytetyksi ennen parasta ennen päivää tai ainakin pian sen jälkeen ja jauhaa kahvin, sen määrän mitä sillä kerralla tarvitsee, juuri ennen kun keittää niistä kahvin.
t. 5
Kiitos varsin hyödyllisestä vastauksestasi nro 5.
ap
Bialettin mutteripannu ehdottomasti. Espressoksi esim. Moak. Nauti =) Tuosta tulee aina tosi italo olo..