Lastensuojelun sosiaalityöntekijä kuunteli mua kerrankin.
Kerroin, että lastensuojelussa olisi paljon parannettavaa ja kysyi mitä muuttaisin jos voisin? Kerroin että palkkaisin perhetyöntekijöiden tilalle oikeita toimijoita, ja antaisin lapsen sijoituksen jälkeen kaikille perheenjäsenille terapiaa. Tulisiko muuta teillä mieleen, miten kodin ulkopuoliset sijoitukset saataisiin vähennettyä?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia toimijoita kaipaisit perhetyöntekijöiden tilalle? Konkreettista apua arkeen saat kotipalvelusta. Perhetyö on lähes samaa kuin sossun työ paitsi kentällä ja ilman päätöksentekovaltaa.
No tietenkin selvittäisin perheen pääongelmat, ja toimisin sitten sen mukaan, mitä ikinä se olisikaan. Minulle kirjattiin "äiti on väsyneen oloinen", mutta syytä ei selvitetty, eikä apua annettu. Näin esimerkiksi. Täytyy kehua että meidän kunnassa on hyvät sosiaalityöntekijät. ap
Hienoa!
Ollaan taannoin käyty lastensuojelussa muutamia kertoja teini-angstilapsemme kanssa. Tapaamiset olivat asiallisia mutta aivan tolkuttoman kankeita. Kuinka joku oikeasti ajattelee, että lapsi, tai edes minä, rennosti avautuisi kun istutaan isossa neuvotteluhuoneessa ja paikalla on viisi eri sosiaalityöntekijää. Kukaan ei missään vaiheessa kysy oikeasti sydämmellään, että kuinka voit. Itse olisimme kaivanneet ihan tavallista intiimiä keskusteluapua.
Lapsi olisi tarvinnut keskustelua, sen toisen mielipiteen mitä hyötyä on ohjeista ja säännöistä ja miksi niitä pitäisi noudattaa. Kun meidän suusta niitä ei uskottu. Koskaan mitään tälläistä keskusteluapua tai terapiaa ei tarjottu. Joskus hänellä kävi henkilökohtaisessa tapaamisessa sosiaalityöntekijä. Yhdessä he mm. paistoivat lättyjä. Lapsi koki ne ahdistavaksi. Mitään asiaa ei siellä käyty läpi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia toimijoita kaipaisit perhetyöntekijöiden tilalle? Konkreettista apua arkeen saat kotipalvelusta. Perhetyö on lähes samaa kuin sossun työ paitsi kentällä ja ilman päätöksentekovaltaa.
No tietenkin selvittäisin perheen pääongelmat, ja toimisin sitten sen mukaan, mitä ikinä se olisikaan. Minulle kirjattiin "äiti on väsyneen oloinen", mutta syytä ei selvitetty, eikä apua annettu. Näin esimerkiksi. Täytyy kehua että meidän kunnassa on hyvät sosiaalityöntekijät. ap
Teidän kunnassa myös ilmeisen huonot perhetyöntekijät mikäli se on tuollaista. Hyvä että vaadit parempaa palvelua. Muistaa pitää kuitenkin että perhetyöntekijän toimintamahdollisuuksia rajaa se ettei ole päätöksentekovaltaa.
Oikeasti tuntuu että olemme samalla puolella ja ajamme samaa asiaa, vaikka lapset ovatkin nyt sijoitettuina. Imatran malli kuulostaa todella hyvältä, miksei sitä oteta laajemmalti käyttöön? http://www.kunnat.net/fi/Kuntaliitto/media/tiedotteet/2013/03/Sivut/las…
Meidän tapauksessa,, vaikka siellä usien ravattiin, ei missään vaiheessa puhuttu sijoittamisesta tai sen mahdollisuudetsa. Siksi minua hämmästytti se väen paljous siellä neukkairssa.
Aioin kyllä kysyä, että onko tässä mitään järkeä. Työaikaa kuluu hukkaan tuollaiseen. En sitten kehdnnut, etten olisis saanut sitä niskoittelevn äidin leimaa.