OYS ja perhehuone
Löytyykö kokemusta Oulun OYS perhehuoneista? Ensimmäistä lasta odotan ja mietityttää kannattaisiko se ottaa.
Montako yötä perhehuoneessa saa olla? Vain ensimmäisen yön? Ja paljonko perhehuone maksaa, tai paljonko enemmän entä normaali yö osastolla?
Muutenkin kokemuksia olisi mukava kuulla, jotta osataan päättää yritetäänkö saada tuo vai ei. :)
Red_Cat & Möykky 29+1
Kommentit (10)
Synnytin esikoisemme OYS:sissa vuosi sitten mutta en ollut perhehuoneessa enkä kyl valitettavasti muista mitä olisi maksanut. Se tuli vain mieleen että mielestäni ne sanoi että perhehuoneen saa silloin kun se sattuu olemaan vapaana. Ja sitä voi koettaa varailla etukäteen mutta jos huono tuuri käy niin sitä ei kuitenkaan saa. Niitä ei tainnut olla kovin montaa siellä... Voihan tietty olla että käytäntö on kerennyt muuttua tai mä oon silloin loppuraskauden aikana kuullut mitä sattuu ;)
Silje ja poitsu 1v
Meidän esikoinen syntyi kaksi vuotta sitten ja olimme perhehuoneessa. Parasta antia oli se, että tuore isä sai olla läsnä heti täysillä vauvan hoidossa eikä vierailuaikoja tai muiden äitien ' häiritsemistä' tarvinnut miettiä. Myös muita vierailijoita oli helppo ottaa vastaan. Siellä sitä kolme yötä elettiin omana pienenä perheenä - ja apua pyydettiin tarvittaessa.
Kustannuksia en minäkään muista, mutta rahaa en kyllä tässä asiassa ensimmäiseksi ajattelisi. Jos miehesi haluaa olla kunnolla läsnä, on perhehuone ehdottomasti paras vaihtoehto. Itse olen myös ' kevytuninen' ja perhehuoneessa yöt ovat huomattavasti rauhallisempia kuin esim. 3 hengen huoneessa. Huoneita ei kyllä voi etukäteen varata, vaan tilanne katsotaan sitten, kun ollaan synnyttämässä. Huoneen saa, jos niitä vain vapaana on. Sairaalaan menevässä esitietolmakkeessa tiedustellaan halukkuutta perhehuoneeseen.
Me tykästyimme perhehuoneeseen niin kovasti, että otamme sen käyttöömme, jos vain saamme, uudenkin vauvan synnyttyä!
Eenu+ Onnimanni 40+4
Taisi olla perhehuoneen hinta 60e/vrk, kun normaali sairaalamaksu on äidiltä se 26e. Ei itsellä kokemusta, mutta sairaalaan tutustuessa siitä kertoivat. Pääsee, jos on vapaana ja ensisynnyttäjille ensisijaisesti tarkoitettu. Jos on kovasti ruuhkaa, myös perhehuoneet käytössä pelkästään äideille...
~cadavera&muru~ rv38+0
cadavera:
Taisi olla perhehuoneen hinta 60e/vrk, kun normaali sairaalamaksu on äidiltä se 26e. Ei itsellä kokemusta, mutta sairaalaan tutustuessa siitä kertoivat. Pääsee, jos on vapaana ja ensisynnyttäjille ensisijaisesti tarkoitettu. Jos on kovasti ruuhkaa, myös perhehuoneet käytössä pelkästään äideille...~cadavera&muru~ rv38+0
Aivan näin...ei siis voi varata etukäteen vaan pääsee JOS vapaana.
Cadavera, koska oot käynyt tutustumassa? Aattelin, ettei vaan oltais oltu yhtä aikaa=)
-Ankka & 37+1-
Me käytiin tutustumassa synnärille maaliskuun eka päivä, keskiviikko oli. Sillon ainakin oli tosi paljon porukkaa siellä tutustumassa. Joku siellä kysyi, että onko maaliskuussa ruuhkaa ja kätilö totesi, että ainahan täällä on ruuhkaa... Olen sitten nähnyt unia alkaen siitä, että synnytysosasto on suljettu ;)
~cadavera&muru~ rv38+0
Viikolla heitti, me käytiin viime KE! Ja ihan samat asiat kertoi, ruuhkasta siis varoitteli=D Tosi paljon porukkaa silloinkin, nyt tosiaan jännittää miten käy!!!!! Perhehuone ois ollut meilläkin toiveissa, mutta enää ei uskalla edes ajtella että kävis niin hyvä tuuri=/
Esikoisen eskarikaverin äiti kertoi että hänen kaksi tuttua on juuri synnyttäneet ja on niin ruuhkaa, että pahimmillaan 4 äitiä samassa huoneessa. Liekkö on perhehuoneetkin äitien käytössä. Tilanteethan onneksi muuttuu nopeasti.
Juuri OYS:n perhehuoneesta ei ole kokemusta, mutta muuten suosittelen erittäin lämpimästi! Itse asiassa perhehuoneen pitäisi mielestäni olla pakollinen kaikille esikoisen äideille ja isille ;-D Uusi perhe saa rauhassa tutustua toisiinsa ja harjoitella yhteiselämää. Apua, en osaa sanoa tästä oikein mitään järkevää, kun olen vieläkin oman puolentoista vuoden takaisen kokemuksen lumoissa... mutta menkää ihmeessä perhehuoneeseen jos vaan pääsette, älkääkä ainakaan rahan vuoksi jättäkö väliin. Olen aivan vakuuttunut siitä, että isän ja vauvan suhde saa perhehuoneessa asustellessa parhaan mahdollisen pohjan. Ja aivan ihanaahan se on myös synnytyksen herkistämälle äidille, kun on omat rakkaat koko ajan siinä lähellä. Itse ainakin koin miehen läsnäolon synnytyksen jälkeisinä päivinä oikeastaan vielä tärkeämmäksi kuin itse synnytyksessä.
Ilmeisesti tuolla sitten voi olla vain parikin yötä jos haluaa. Eli jos joutuu sairaalassa olemaan monta vuorokautta (syytä tai toisesta), niin ei kokoaikaa varmaan tarvitse ottaa vaikka alussa haluaisikin pari päivää.
Olette ihan oikeassa että rahaa ei tällaisissa asioissa kannata ajatella. Eihän tuo nyt niin paljon kalliimpi ole kuin normaali hinta.
Red_Cat & Möykky 29+2
kaverini oli juuri, ja olivat vain viimeisen yön (jonka saa vissiin halvemmalla..?).
Hinta taisi olla kaksinkertainen tavalliseen huoneeseen verrattuna, tuleehan siinä isänkin ruokailut samaan. Jos on lapsi mukana niin sen syömisiä ei tarvitse maksaa.
Mä oon kanssa miettiny että jos nyt otettais OYS:ssa perhehuone, mä kuitenkin ikävöin koko ajan kotiin ( siis itkeä pillitän!!!), niin helpottaisi kun mies ja tyttö olisi sairaalassa mukana =)
Mut eikö ne helpommin sen huoneen anna jos aikoo asua siinä koko sairaalassa olon ajan...? En kyllä ole varma.